Jeg tror der har været tale om Coral Flat 8 enheder.
De er 8 tommer, har dobbelt-membran og er svagt firkantede - sådan lidt konvekse i det, men med tydelige hjørner hvori de 4 monterings-huller befinder sig.
Der blev solgt langt flere af disse end af de væsentlig dyrere Lowther-enheder, så sandsynligheden er meget større.
Mange blev monteret i ACE-horn - og denne kombination var vel den billigste måde, en ung gør-det-selv hifi-entusiast kunne komme med på horn-højttaler-vognen på.
Også dette - prisbilligheden af ACE-hornet - taler for Flat 8 som den oprindelige enhed.
Jeg byggede i 1980 sådant et sæt til min svigerfar. De spillede udmærket i forhold til prisen og med god følsomhed. Han var fritids-musiker og blev glad for dem.
Jeg havde tapetseret dem med savsmulds-tapet som det, han havde på væggene i sin stue... Jamen sådan var det altså dengang!
Et sæt fungerende Flat 8’er burde kunne fås for under 2.000,- idag (måske omkring 1.000,- hvis man er heldig).
Få én der også kan vurdere dem visuelt med ved evt. køb - der kan være skader på membranerne.
EDIT: Der er et par pæne enheder (monteret i basrefleks-kabinetter) på DBA nedsat til 1.000,-
Coral lavede også den bedre specificerede Beta 8 enhed, som idag er sjælden og latterlig dyr - men ikke gør det bedre.
Kaptajnens råd: Sæt kursen efter et sæt Coral Flat 8