Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » søn 27. sep 2020 21:20

highfive skrev:Ben Webster spelar i en Jazzkvartett på Montmartre i Köbenhavn 1965.
/.../
55 år sedan... God musik åldras inte....

Ja - er rigtig skøn musik :p
Det er én ud af 3 udgivelser med samme besætning - lavet over en enkelt aften i Montmartre.
De blev udgivet i årene efter Ben Websters død i 1973.

IMG_1737 2.jpg

Det er samlet se disse tre:
https://www.discogs.com/Ben-Webster-Sat ... ter/316666
https://www.discogs.com/Ben-Webster-Mid ... ter/934659
https://www.discogs.com/Ben-Webster-Sun ... ter/637143
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf bjerager » man 28. sep 2020 06:41

Captain Phoenix skrev:
highfive skrev:Ben Webster spelar i en Jazzkvartett på Montmartre i Köbenhavn 1965.
/.../
55 år sedan... God musik åldras inte....

Ja - er rigtig skøn musik :p
Det er én ud af 3 udgivelser med samme besætning - lavet over en enkelt aften i Montmartre.
De blev udgivet i årene efter Ben Websters død i 1973.

IMG_1737 2.jpg

Det er samlet se disse tre:
https://www.discogs.com/Ben-Webster-Sat ... ter/316666
https://www.discogs.com/Ben-Webster-Mid ... ter/934659
https://www.discogs.com/Ben-Webster-Sun ... ter/637143


Pudsigt, jeg fandt den her hos den lokale brugtpladebiks i weekenden - en fornøjelse af høre hans samspil med Kenny Drew og selvfølgelig NHØP

https://www.discogs.com/Dexter-Gordon-The-Montmartre-Collection-Vol-1/release/14015956
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf bjerager » man 28. sep 2020 07:42

Jeg måtte have den her - Prince: Emancipation

Det var det 19. studiealbum fra Prince's hånd. Det blev udgivet i 1996, og titlen henviser til Prince's frihed fra sin kontrakt med Warner Bros. Records efter 18 år. De sidste mange år havde han et omstridt forhold til Warner Bros, fordi han følte at Warner begrænsede ham rent kunstnerisk i forhold til hans udgivelser. Konflikten kulminerede med at Prince valgte i protest at skifte navn til "TAFKA" - The Artisk Formerly Known As, og optrådte med ordet "Slave" skrevet på kinden. Albummet var Prince's tredje, der blev udgivet det år (sammen med Chaos and Disorder og soundtrackalbumet fra Spike Lee- filmen Girl 6 ), hvilket gjorde 1996 til et af de mest produktive år for materiale udgivet af Prince. Det blev oprindeligt udgivet i en tredobbelt CD-boks, hvor hver CD indeholdt 12 numre og præcis 60 minutters musik - (et eller andet hokus pokus med de ægyptiske pytamider...) Nu foreligger det i en seksdobbelt LP-boks - vinylen er selvfølgelig lilla, miksningen og skæringen er selvfølgelig også "a-okay".

Emancipation er et konceptalbum , der fejrer hans frigivelse fra Warner Bros. samt hans ægteskab med Mayte Garcia, der blev hans kone på Valentinsdag tidligere det år. Med sin nyfundne frihed eksperimenterede Prince mere åbent med forskellige genrer, herunder house og blues . Han kommenterede også frit hans berømmelse og omgang med Warner Bros. ("White Mansion", "Slave", "Face Down"), mens han også vendte lidt tilbage til "computer" -temaet, han udforskede et årti tidligere ("Emale", "My Computer").

Prince skrev adskillige sange og ballader dedikeret til sin kone, Mayte Garcia, og hans ufødte barn, hvoraf de fleste vises på den anden disk på albummet. Barnet, født i oktober 1996 (omkring en måned før albumets udgivelse), led af Pfeiffer syndrom type 2 , en sjælden kraniet sygdom, og døde kort efter fødslen. En optagelse af barnets hjerterytme vises som en del af percussionen af ​​"Sex om sommeren".

Den skive var en af årsagerne til at jeg bed i de sure æble og købte en CD-afspiller, da det efterhånden var nærmest umuligt at få ny musik på vinyl. Tænk sig, at det endte med at jeg for 7 år siden solgte hele min CD-samling, fordi jeg helt var holdt op med at lytte til CD'er...

Nå, men musikken er forbavsende frisk, og demonstrerer hvor pisse hamrende musikalsk Prince var, selv om det ikke var en udgivelse, der kastede en masse hits af sig. Pladen nåede en 11. plads på den amerikanske hitliste, og endte med at blive det 4. bedst sælgende tredobbelte CD-album nogensinde

Det siger sig selv, at sådan en boks ikke er gratis, og ned i indkøbskurven ved samme lejlighed røg da også den her boks:

https://www.discogs.com/Ana%C3%AFs-Mitchell-Hadestown-Original-Broadway-Cast-Recording/release/14503379

- den kan svært godt anbefales. Fremragende indspilning, knalddygtige musikere og sangere, og jeg der ellers normalt ikke er til musicals blev sgu fanget af den.

Og nu udkommer den her:

https://www.imusic.dk/music/0603497847099/prince-2020-sign-o-the-times-2020-box-set-lp-dvd

Puha, det bliver en dyr måned....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » man 28. sep 2020 22:04

Åh - dér ramte du lige et blødt punkt, Bjerager.
Sorry:

bjerager skrev:Nå, men musikken er forbavsende frisk, og demonstrerer hvor pisse hamrende musikalsk Prince var...

Ja, dét var han i den grad - og tak for den fine fortælling, Bjerager.
Var faktisk ikke klar over det med barnet - meget trist.

bjerager skrev:Og nu udkommer den her:

https://www.imusic.dk/music/0603497847099/prince-2020-sign-o-the-times-2020-box-set-lp-dvd

Puha, det bliver en dyr måned....

Sign'o'the times er Princes bedste album - dét må man have.

Man kan jo - rent teoretisk - forestille sig bare at købe 2LP-versionen (på ferskenfarvet vinyl) eller 4LP-udgaven, der har bl.a. en del single-versioner med på LP 3 og 4.
Det er den, jeg har bestilt - og det skal ihverfald blive spændende at høre, hvad mastering mesteren Bernie Grundman har fået ud af det mht. lydkvalitet.

Albummet var en vigtig del af lydsporet, da jeg skrev speciale i 1987 og knytter an til den tid, hvor jeg var ved at lægge uni og livet som studerende bag mig.

Men jeg blev hooked på Prince nogle år før:

Jeg rejste i USA lige da "Purple Rain"-albummet udkom i sommeren 1984.
Dengang havde jeg ikke hørt (om) Prince :oops:, men nogle fyre vi hang lidt ud med i NYC var klart Prince og introducerede musikken.
Filmen af samme navn måtte vi også se i biografen derovre - en ny oplevelse med 1,5 time lang musikvideo (MTV var gået i luften knap 3 år før).

Heldigvis fik jeg oplevet Prince live 2 gange her i Danmark - omkring 1989 i Parken og omkring 2010 i Forum (en super koncert). Den første koncert året inden jeg blev far - den anden sammen med mine store sønner. Oh yeah.

Man kan opleve geniet og noget af magien i klippet nedenfor, hvor George Harrison's "While My Guitar Gently Wheeps" bliver spillet live af ikke mindre end 5 guitarister (heraf Georges' søn Dhani, der ligner sin far - meget!).

Det går rigtig godt indtil 3:24 - og man ser næsten ikke guitaristen helt ude til højre på scenen.
Herefter går det så fuldstændig fantastisk resten af nummeret.
Hos mig rejser de små hår på arme og ben sig - stadig - hver gang jeg hører og ser klippet.

Åh ja: Så er der den sortie da nummeret er slut (6:11).
Sådan forlader en mester scenen!
For helvede hvor jeg savner manden.

https://www.youtube.com/watch?v=6SFNW5F8K9Y
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf bjerager » tirs 29. sep 2020 05:37

Captain Phoenix skrev:Åh - dér ramte du lige et blødt punkt, Bjerager.
Sorry:

bjerager skrev:Nå, men musikken er forbavsende frisk, og demonstrerer hvor pisse hamrende musikalsk Prince var...

Ja, dét var han i den grad - og tak for den fine fortælling, Bjerager.
Var faktisk ikke klar over det med barnet - meget trist.

bjerager skrev:Og nu udkommer den her:

https://www.imusic.dk/music/0603497847099/prince-2020-sign-o-the-times-2020-box-set-lp-dvd

Puha, det bliver en dyr måned....

Sign'o'the times er Princes bedste album - dét må man have.

Man kan jo - rent teoretisk - forestille sig bare at købe 2LP-versionen (på ferskenfarvet vinyl) eller 4LP-udgaven, der har bl.a. en del single-versioner med på LP 3 og 4.
Det er den, jeg har bestilt - og det skal ihverfald blive spændende at høre, hvad mastering mesteren Bernie Grundman har fået ud af det mht. lydkvalitet.

Albummet var en vigtig del af lydsporet, da jeg skrev speciale i 1987 og knytter an til den tid, hvor jeg var ved at lægge uni og livet som studerende bag mig.

Men jeg blev hooked på Prince nogle år før:

Jeg rejste i USA lige da "Purple Rain"-albummet udkom i sommeren 1984.
Dengang havde jeg ikke hørt (om) Prince :oops:, men nogle fyre vi hang lidt ud med i NYC var klart Prince og introducerede musikken.
Filmen af samme navn måtte vi også se i biografen derovre - en ny oplevelse med 1,5 time lang musikvideo (MTV var gået i luften knap 3 år før).

Heldigvis fik jeg oplevet Prince live 2 gange her i Danmark - omkring 1989 i Parken og omkring 2010 i Forum (en super koncert). Den første koncert året inden jeg blev far - den anden sammen med mine store sønner. Oh yeah.

Man kan opleve geniet og noget af magien i klippet nedenfor, hvor George Harrison's "While My Guitar Gently Wheeps" bliver spillet live af ikke mindre end 5 guitarister (heraf Georges' søn Dhani, der ligner sin far - meget!).

Det går rigtig godt indtil 3:24 - og man ser næsten ikke guitaristen helt ude til højre på scenen.
Herefter går det så fuldstændig fantastisk resten af nummeret.
Hos mig rejser de små hår på arme og ben sig - stadig - hver gang jeg hører og ser klippet.

Åh ja: Så er der den sortie da nummeret er slut (6:11).
Sådan forlader en mester scenen!
For helvede hvor jeg savner manden.

https://www.youtube.com/watch?v=6SFNW5F8K9Y

Edit:

For sent... Jeg har bestilt boksen, den er på vej, jeg skriver et opslag her, når jeg har været neddykket i den et stykke tid.

Ja, den udgave af "While my guitar...." har jeg også svedet mig over. Ud over at være multiinstrumentalist, en fremragende sanger og en gigantisk hitsmed, så var han en fantastisk guitarist.

(Fuck, den stavekontrol på min telefon skriver sære ting....)
Senest rettet af bjerager tirs 29. sep 2020 12:12, rettet i alt 2 gange.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 29. sep 2020 07:51

highfive skrev:PS mycket ledsamt att Montmartre har fått slå igen i Covid-19’s kölvatten. DS.

Så galt går det heldigvis ikke alligevel :OLO:
Dette er så til gengæld nærmest den eneste gode nyhed i dagens Politiken:

IMG_1738.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf HrAndersen » tirs 29. sep 2020 09:16

Mens man overvejer købet eller venter på pakken, kan man høre Henrik Milling & Nicolai Molbech's program "Fonk det er Lørdag" som specielt i anden time af programmet dykker ned i Prince boks-sættet med fede historier og massere af musik.

Kan for øvrigt anbefale programmet generelt helt vildt, det ligger på dr.dk.
Hvis man er lidt fiks kan lyden nemt konverteres til vintage anlægget, men ellers proklamerer værterne selv, at programmet "skal" lyttes med høretelefoner.

https://www.dr.dk/radio/p4/fonk-det-er- ... 2020-09-26
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 860
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 29. sep 2020 11:41

HrAndersen skrev:Mens man overvejer købet eller venter på pakken, kan man høre Henrik Milling & Nicolai Molbech's program "Fonk det er Lørdag" som specielt i anden time af programmet dykker ned i Prince boks-sættet med fede historier og massere af musik.

Tak for dét, Michael.
Det endte så med at koste mig yderligere 1.420,- (forskellen mellem 4LP-boxen og "the-full-monty-13LP-sættet")
:Skor:
Nå - så er jeg fri for at gå og spekulere over "Hvad gik jeg mon glip af..."

PS: Fin udsendelse, men også lidt underligt - og faktisk trist - at høre begge studieværterne beklage sig over lydkvaliteten på cd-versionen af det oprindelige album, når man (som sikkert de fleste herinde) har vinyl-skiver som det foretrukne (og "rigtige" ;) ) fysiske medie til musik. Mystisk at de ikke "er gået vinyl" når de ellers går meget op i musik og Prince.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf bjerager » tirs 29. sep 2020 12:24

HrAndersen skrev:Mens man overvejer købet eller venter på pakken, kan man høre Henrik Milling & Nicolai Molbech's program "Fonk det er Lørdag" som specielt i anden time af programmet dykker ned i Prince boks-sættet med fede historier og massere af musik.

Kan for øvrigt anbefale programmet generelt helt vildt, det ligger på dr.dk.
Hvis man er lidt fiks kan lyden nemt konverteres til vintage anlægget, men ellers proklamerer værterne selv, at programmet "skal" lyttes med høretelefoner.

https://www.dr.dk/radio/p4/fonk-det-er- ... 2020-09-26


Uhh, ja, jeg har sågar den udsøgte ære at være i besiddelse af en "FONK-master" t-shirt, som jeg vandt i en konkurrence, hvor jeg kom med dagens bedste eksempel på mishandling af disco-genren:

https://www.youtube.com/watch?v=xSMwkny3bJE
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf pqrannes » tirs 29. sep 2020 14:07

bjerager skrev:Uhh, ja, jeg har sågar den udsøgte ære at være i besiddelse af en "FONK-master" t-shirt, som jeg vandt i en konkurrence, hvor jeg kom med dagens bedste eksempel på mishandling af disco-genren:

https://www.youtube.com/watch?v=xSMwkny3bJE


ttiwwi.gif


PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf bjerager » tirs 29. sep 2020 14:47

pqrannes skrev:
bjerager skrev:Uhh, ja, jeg har sågar den udsøgte ære at være i besiddelse af en "FONK-master" t-shirt, som jeg vandt i en konkurrence, hvor jeg kom med dagens bedste eksempel på mishandling af disco-genren:

https://www.youtube.com/watch?v=xSMwkny3bJE


ttiwwi.gif


PQR


Uhhhrrr, du vil gerne have et billede af FONKMASTEREN i sin T-shirt? Du er sikker på, at du ikke hellere vil have et uden T-shirt? ;)
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf HrAndersen » tirs 29. sep 2020 15:07

Captain Phoenix skrev:."
PS: Fin udsendelse, men også lidt underligt - og faktisk trist - at høre begge studieværterne beklage sig over lydkvaliteten på cd-versionen af det oprindelige album, når man (som sikkert de fleste herinde) har vinyl-skiver som det foretrukne (og "rigtige" ;) ) fysiske medie til musik. Mystisk at de ikke "er gået vinyl" når de ellers går meget op i musik og Prince.


Jeg hører det lidt anderledes, a la : De nye 24 bit digital spor lyder endelig som dengang de blev udgivet oprindeligt på vinyl
Det må man da sige er en cadeau til vinylen.
De lover at på næste Lørdag, vil de gennemgå indholdet i boksen, da den ikke var til at få fat på inden denne udsendelse.
Jeg er rimelig sikker på, at det er 14 lp boksen der er tale om.

edit: Arh! det kan godt være cd sættet de pakker op, nu må vi se.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 860
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Tonni » tirs 29. sep 2020 23:31

Måske det kan være en trøst, for alle os som ikke lige har 1K9, at den kan findes på (GYYS) Tidal...

EDIT ser dog ud til at være 8 skive CD sættet EDIT
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf bjerager » ons 30. sep 2020 17:21

Så, fik Fonkmasteren besøg af postbuddet:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf bjerager » ons 30. sep 2020 18:46

Papkassen, som posten kom med. Ret gennemført...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: kasperbergholt, Klausen og 21 gæster