En dejlig lille forstærker.
Mvh Kenneth
KenRas skrev:En ting du kan checke er om forbindelser til trafoen er korrekt i forhold til side 7 i manualen.
Når nu dioder og broen er OK er næste skridt nok at frigøre trafoens forbindelser på sekundærsiden fra resten af forstærkeren og så måle ohm mellem de 3 sæt sekundære viklinger. Her skal der ingen forbindelse være mellem de sekundære viklinger. Det er lige meget hviken leder på den enkelte sekundær vikling du bruger. Er der forbindelse mellem 2 viklinger har du en kortslutning i trafoen.
Du er velkommen til at ringe for mere info/hjælp.
Mvh Kenneth
KenRas skrev:Hej Freddy,
Min 1060 ser ud meget ligesom din og har samme farver ledninger på primærside af trafoen.
På denne tegning ser du de ohm målinger jeg har lavet på trafoen. Jeg håber det giver mening.
Mit multimeter har jeg sat i funktionen for gennemgangstest, det er den der hyler når modstanden er tilpas lav.
Med den ene måleledning på den gule ledning på primærsiden måler jeg som skrevet på tegningen når den anden ledning sættes på:
Blå. 1,2 ohm (1,1 Ohm)
Hvid/rød. 6,0 ohm 6,0 Ohm)
Grøn. 7,2 ohm 7,0 Ohm)
Sort. 12,6 ohm 12,3 Ohm)
Den stigende modstand når du bevæger dig fra blå ned mod sort skyldes flere og flere viklinger i trafoen.
På sekundærsiden af trafoen kan du måle den vikling der bruges til effektforstærkeren ved at måle ohm på H007 brokoblingens to midterste pinde med sinus kurven. Her skal du måle ca 0,8 ohm. (0,8 Ohm)
Den anden sekundær vikling med midtpunkts udtag går til P800, som er power supply for forforstærker. Du skal på P800 måle følgende:
J801 til J802. 13,3 ohm 13,0 Ohm)
J803 til J801. 6,7 ohm 6,6 Ohm)
J803 til J802. 6,7 ohm 6,6 Ohm)
De to sidste målinger ovenfor skal være ca. det halve af den første måling og de skal være lige store.
Er det OK hertil, skal vi checke for kortslutninger mellem de enkelte sekundære udtag.
Hvis du billedet ovenfor måler fra en af de gule ledninger fra J801 eller J802 og et af de midterste ben på H007, så skal der der være en STOR modstand i mellem dem. Sæt evt meteret i normal Ohm stilling. Her måles "uden for måleområde" = OL)
Den sidste sekundære vikling til pæren kan måles på de 2 hvide ledninger på sikringen til højre. Se billede herunder.
Du skal måle ca. 2 ohm. Lidt "flimsy måling, men den svinger fra 1,3 Ohm til ca. 3,5 Ohm)
Selv om diagrammet ikke viser nogen forbindelse mellem viklingen til pæren og de andre, så måler jeg 8,6 ohm fra 0,5 A sikringen til de to 1A sikringer. En modifikation til det danske marked? Krav fra Demko? Her måler jeg ca. 8,5 Ohm
Nå jeg håber det er brugbart og du er velkommen til at ringe hvis der er noget du skal have uddybet.
Husk at der kan være lidt forskel på målinger med dit og mit multimeter. Men du skal gerne se den samme trend og nogenlunde samme værdier.
Mvh Kenneth
Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster