KenRas’ vintage udstyr

Vis os dit grej

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf bjerager » lør 3. jul 2021 15:53

Tillykke med fundet - jeg er sikker på, at Freddy gerne vil have serienummeret...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » lør 3. jul 2021 15:57

bjerager skrev: jeg er sikker på, at Freddy gerne vil have serienummeret...
:thumbsup:

Og med dette - tillader jeg mig at spørge den heldige og opmærksomme loppemarkedshaj :Skor: om jeg må offentliggøre det på denne side?:

viewtopic.php?f=558&t=10668&hilit=serienummer+td124&start=30

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » lør 3. jul 2021 16:04

Fredmarantz skrev:
bjerager skrev: jeg er sikker på, at Freddy gerne vil have serienummeret...
:thumbsup:

Og med dette - tillader jeg mig at spørge den heldige og opmærksomme loppemarkedshaj :Skor: om jeg må offentliggøre det på denne side?:

viewtopic.php?f=558&t=10668&hilit=serienummer+td124&start=30

Vh
Freddy

Selvfølgelig :thumbsup:
Havde skrevet det under et af billederne af samme årsag :p
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » lør 3. jul 2021 16:11

Jeg kan også kun ønske et stort tillykke med dette sjældne fund - ikke at en Beogram 3000 i den forstand er sjælden, som i "meget få eksemplarer"- men det er et sjældent billigt fund og den er øjensynligt "unmolestered" indtil videre. Den mangler jo kontraloddet, men mon ikke at det er det samme kontralod, som sidder på myriader af Beogram 1000 -arme?

Som KlausM også er inde på, så er renovering af motorlejer + hovedleje + div. bevægelige dele obligatorisk og den bør helst ikke "snurres" inden dette er udført. Heldigvis er der megen lekture om dette både her (Tonni's særdeles udmærkede tråd, som jeg ikke lige kan finde lige nu) + andre steder på nettet.

Dernæst er der jo så spørgsmålet om arm og pick-up. Man kan jo sige, at i og med at du har fundet en stort set original Beogram 3000 i så fin og urørt en stand er vel i sig selv enestående. Men spørgsmålet om, at man nok kan fremme lyden ved at montere en anden arm på den eksisterer jo.
Man kunne evt. købe en anden arm efter eget ønske og montere denne på et armboard - sende B&O-armen på pension i en lille æske, som så hører med til "kittet" i tilfælde af et fremtidigt salg til en, som ønsker at pladespilleren skal fremstå historisk korrekt. Det er altid et dilemma.

Men altså - Tillykke med det fine fund, Kenras! :Thumpsup: (og nummeret er nu indført i skemaet :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Tonni » lør 3. jul 2021 16:21

Denne tråd?

Ellers er det bare at gå i krig, med søgefeltet...

Og meget stort tillykke med det dejlige fund Kenneth! :OLO:
Hvis den skal have hele turen, skal du nok regne med et par kKr. - Plus arm og PU.
Men vi er mange der vil bekræfte den er det værd!
Senest rettet af Tonni lør 3. jul 2021 16:50, rettet i alt 1 gang.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Captain Phoenix » lør 3. jul 2021 16:28

Tillykke med det gode fund, Kenneth.
Du fortjener det :cool1:
Jeg har nok en halvdød Beogram 1000 med kontralod et sted - hvis det ellers er det samme? Ellers har andre sikkert - det bør ikke være svært at finde.
Scoopet er jo Thorens-værket, men vær også opmærksom på at pu'en er B&Os SP 8-9 - den fineste fra dén serie.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » lør 3. jul 2021 21:22

Nå, jeg måtte jo lige kigge indeni og det er ret utroligt. ALT indvendig og på chassisrammen er i fuldstændig “mint condition”. Der er ikke skyggen rust, snavs, ir, tobak nogen steder. Plint og bundplade er fuldstændig fejlfrie, så det er kun motoren og relaterede bevægelige dele + lejer, samt armen der skal kigges på.

Den ser ud som om den er bygget sidste år :Thumpsup:

Jeg har ikke helt fået armene ned endnu :p

12C402F1-9201-4A63-8FF8-6F3BD6CEA4AD.jpeg


08E064A1-4900-4A3E-A035-0FD6A36AAA6C.jpeg


180726C2-EC77-4A06-AB84-DD15CC375C14.jpeg


116B522C-69E2-4445-9C43-8D4E8FE17840.jpeg


A5E3331F-B6EF-4448-BD77-21CBD19F98BC.jpeg


E751A973-5D7E-4D9F-959E-9FAAE297958A.jpeg


Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf MaxJ » lør 3. jul 2021 21:34

:OLO: Man har vel lov til at være heldig, selv mellemhjulet ser fint ud.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fensten » lør 3. jul 2021 22:20

Hej KenRas,

Først og fremmest kæmpe tillykke med din fangst. Alt godt kommer til den, som besøger antikforretninger og loppemarkeder :thumbsup:

Dernæst så forstår man de begejstrede tilhængere af denne pladespiller, når man kan se kærligheden og fliden, der er l at gøre denne pladespiller, så god som muligt.

God fornøjelse med den.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 850
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » lør 3. jul 2021 23:43

Der ser rigtig godt ud under hjelmen - der er noget godt at arbejde ud fra.

Det kunne være lidt interessant at vide, hvad der mon var lavet på den tilbage i '78.. (fona servicecenter 2/8).

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » søn 4. jul 2021 17:56

En lille TD124 opdatering herfra:

I dag fandt jeg loddet til armen i mit bagagerum på bilen :OLO:
Jeg havde taget låget af den under transporten hjem, så det må være faldet af der.

Og så et hurtigt spørgsmål vedr. Tonni’s renovering af motoren i denne trad: viewtopic.php?f=565&t=5842&hilit=Tonni+td124#p53507

Billed dokumentationen viser at Tonni renoverer lejet i bunden med rens, bagning, osv., men det fremgår ikke tydeligt at der bliver gjort noget ved det andet leje hvor akslen kommer ud. Det leje skal vel have samme tur, eller?

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » søn 4. jul 2021 18:52

Hej Kenneth. Begge lejer ( top / bund) i motoren skal have bageturen m.m. :p

Vær omhyggelig med at identificere disse lejer, så de kommer tilbage på rette plads efter endt behandling.


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Tonni » søn 4. jul 2021 20:20

Når du har vasket lejerne, flere gange, med mellemliggende bagning.
Så du har alt det træge/harske olie ude, vil jeg anbefale vacuumimpregnering af den nye olie.
Hvis du er så heldig, at have adgang til en passende vacuumpumpe altså...
Og ja. Nyt uldfilt er også et must. Plus du vil opdage toplejet er det der trænger mest.

Husk også at rense/impregnere de andre sintringer. centerleje trappehjulslejer osv.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Hackenberg » søn 4. jul 2021 21:40

Dieka, som der står under den, hentyder til et firma i Københavns Lufthavn som solgte Skandinavisk hifi i afgangshallen. Ægteparret der havde firmaet boede på Amager og havde sommerhus i Gilleleje. De kendte min far og da firmaet lukkede fik jeg et livs forbrug af omformerkabler og - stik. Der kom også en B&O-spolemaskine med magisk øje og en 3000'er. Det hele blev solgt videre i ungdommeligt vanvid (tidsmaskine, tak!)
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » søn 4. jul 2021 21:44

Hackenberg skrev:Dieka, som der står under den, hentyder til et firma i Københavns Lufthavn som solgte Skandinavisk hifi i afgangshallen. Ægteparret der havde firmaet boede på Amager og havde sommerhus i Gilleleje. De kendte min far og da firmaet lukkede fik jeg et livs forbrug af omformerkabler og - stik. Der kom også en B&O-spolemaskine med magisk øje og en 3000'er. Det hele blev solgt videre i ungdommeligt vanvid (tidsmaskine, tak!)


Hvor fedt med sådan en historie. Jeg har netop Googlet "Dieka" bare for at se, om der kom nogle brugbare hits - og det gjorde der ikke, men så kommer du, Hackenberg - og din hukommelse lige på banen - superfedt!

Så har vi endnu en lille brik til det historiske puslespil om den nyfundne Beogram 3000. sådan noget går jeg jo lidt op i - måske som den eneste?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster