Hvilken B&O grammofon?

Analog når det bedst

Hvilken B&O grammofon?

Indlægaf kj2005 » tirs 19. okt 2021 08:11

Bang & Olufsen har lanceret en "ny" tangential pladespiller til 75.000kr....det er i overkanten til min begrænsede brug af grammofon....selvom det ville være "én gang for alle" :!:

Hvilken vintage B&O grammofon skal man "gå" efter...der er også mange typer som ikke er med tangential arm... i 1973 spillede en Beogram 1000 (palisander) med rektangulært logo-skilt Cream og Hendrix på værelset.....senere i 1977 var det Beogram 4004.

Er der B&O erfarne folk som kan give gode råd?..

Måske slipper vi for det med at "re-tippe" gamle B&O pick-up's, hvis den "nye" pladespiller fra Struer bliver en succes? :thumbsup:
Senest rettet af kj2005 tirs 19. okt 2021 11:29, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Hvilken B&O grammofon?

Indlægaf Tophøj » tirs 19. okt 2021 09:58

Jeg ville vælge en 4000. Den er så meget bedre i min optik. Jeg har ladet mig fortælle udviklingsomkostningerne var for høje, så man kunne ikke tjene penge på den, så man slankede den, og kaldte den 4002/4. Bare prøv at veje pladetallerknen. Der er nok nogen der kan be, eller afkræfte den historie.

Mvh Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Hvilken B&O grammofon?

Indlægaf kj2005 » tirs 19. okt 2021 11:41

Tophøj skrev:Jeg ville vælge en 4000. Den er så meget bedre i min optik. Jeg har ladet mig fortælle udviklingsomkostningerne var for høje, så man kunne ikke tjene penge på den, så man slankede den, og kaldte den 4002/4. Bare prøv at veje pladetallerknen. Der er nok nogen der kan be, eller afkræfte den historie.

Mvh Per


Tak for din vurdering, og du har sikkert ret ....omkostningerne er altid højere end forventet ;) ....jeg har flere grammofoner .....men nu er der gået Bang & Olufsen i det hele...et par Beovox 1200 og 1500 ...tilmed dukker der en Beomaster 4400 op en af dagene...har aldrig lyttet til sådan en....

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Hvilken B&O grammofon?

Indlægaf bjerager » tirs 19. okt 2021 12:23

Det diskuteres blandt andet her:
https://archivedforum.beoworld.org/forums/t/13672.aspx

Ud over det, så kommer man ikke uden om det med retipping - eller alternativt at tage fat i Soundsmith. B&O har end ikke værktøjet til at producere nye pickupper længere - det, de havde har de afhændet til Soundsmith - resten er destrueret.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvilken B&O grammofon?

Indlægaf kj2005 » tirs 19. okt 2021 15:52

bjerager skrev:Det diskuteres blandt andet her:
https://archivedforum.beoworld.org/forums/t/13672.aspx

Ud over det, så kommer man ikke uden om det med retipping - eller alternativt at tage fat i Soundsmith. B&O har end ikke værktøjet til at producere nye pickupper længere - det, de havde har de afhændet til Soundsmith - resten er destrueret.


Tak..jeg har lige gennemset det meste, men det er hifi folk fra UK , fra marts - april - maj 2008.......vi har jo en del hifi folk i DK som kender B&O grundigt, så jeg fortrækker at høre de danske vurderinger af pladespillerne fra Struer.

Mht. at re-tippe pick-up's . Jeg tænker at B&O har gennemtænkt mulighederne? .... Vil det give mening for firmaet i Struer at fremstille en kostbar grammofon, og dernæst lade en del af indtjeningen gå til køb af pick-up's fra en ekstern pick-up producent? ...Det har ledelsen helt sikkert en holdning til.
Hvad angår den "nye" tangential afspiller kunne man forestille sig, at B&O har kendskab til den efterspørgsel og renæssance som det analog medie oplever. Der kan være omsætning at hente på at genanvende samme monterings fatninger anvendt i tidligere Beogram afspillere...
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Hvilken B&O grammofon?

Indlægaf bjerager » tirs 19. okt 2021 18:22

kj2005 skrev:
bjerager skrev:Det diskuteres blandt andet her:
https://archivedforum.beoworld.org/forums/t/13672.aspx

Ud over det, så kommer man ikke uden om det med retipping - eller alternativt at tage fat i Soundsmith. B&O har end ikke værktøjet til at producere nye pickupper længere - det, de havde har de afhændet til Soundsmith - resten er destrueret.


Tak..jeg har lige gennemset det meste, men det er hifi folk fra UK , fra marts - april - maj 2008.......vi har jo en del hifi folk i DK som kender B&O grundigt, så jeg fortrækker at høre de danske vurderinger af pladespillerne fra Struer.

Mht. at re-tippe pick-up's . Jeg tænker at B&O har gennemtænkt mulighederne? .... Vil det give mening for firmaet i Struer at fremstille en kostbar grammofon, og dernæst lade en del af indtjeningen gå til køb af pick-up's fra en ekstern pick-up producent? ...Det har ledelsen helt sikkert en holdning til.
Hvad angår den "nye" tangential afspiller kunne man forestille sig, at B&O har kendskab til den efterspørgsel og renæssance som det analog medie oplever. Der kan være omsætning at hente på at genanvende samme monterings fatninger anvendt i tidligere Beogram afspillere...


B&O har så vidt jeg forstår det kun tænkt sig at producere 95 af de her beogram 4000 for at fejre firmaets fødselsdag - og som et markedsføringsgimmick - jeg tror ikke de taber på at lade det være op til andre at levere pickuppen.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvilken B&O grammofon?

Indlægaf ST-lab » tirs 19. okt 2021 19:53

1. Det var en gimmick. De fik forhandlerne til at skaffe brugte 4002/4 og gav dem nyt liv, med blandt andet nyt låg, en ny RIAA m.m. Her er historien fra hestens egen mule: https://www.bang-olufsen.com/da/dk/hoej ... gram-4000c

2. I øvrigt kan man sende sin gamle beogram 400x til Struer og få den fixet op formedelst 38 Kkr. https://www.computerworld.dk/art/257962 ... nd-genbrug

3. Jeg mener ubetinget at B&O's bedste rillehøvl er en Beogram 8002. Direkte drevet, m.m. Desværre er den ikke så flot designet som 4000-serien https://beocentral.com/beogram8002
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Hvilken B&O grammofon?

Indlægaf moruller » tirs 19. okt 2021 20:54

Tophøj skrev:Jeg ville vælge en 4000. Den er så meget bedre i min optik. Jeg har ladet mig fortælle udviklingsomkostningerne var for høje, så man kunne ikke tjene penge på den, så man slankede den, og kaldte den 4002/4. Bare prøv at veje pladetallerknen. Der er nok nogen der kan be, eller afkræfte den historie.

Mvh Per


Jeg har en 4002 i hysterisk nystand. En af de første der også havde den store AC motor og den tunge pladetallerken.
Den har også omskifter (DC4) på siden til quadrofoni. Lydmæssigt tror jeg ikke der er nævneværdig forskel på den og en 4000. En god pickup er mere afgørende for den gode lyd. Personligt synes jeg at 4000 er alt for hypet. Nok fordi den var den første. Ulempen er at prisen er langt højere når der står 4000 på den. Det er dog langt lettere og billigere at finde reservedele til 4002 og 4004, end til en 4000. Det er helt korrekt at de slankede de efterfølgende modeller grundet for høje omkostninger. Dog en mærkelig beslutning først at ville revolutionere hele pladespiller markedet, for derefter at spare en masse væk og sætte en tynd pladetallerken og en lille DC motor i. Men! De spiller sgu stadig ;)
moruller
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: 05 maj 2017
Lokalitet: Næstved

Re: Hvilken B&O grammofon?

Indlægaf Nillerviborg » tirs 19. okt 2021 21:04

4000'erne er notorisk kendt ( i branchen, blandt mekanikere ) for at være mere ustabil end U238 ved kritisk masse.
Ser man på design er det dog måske BG4000/4002/4004/4402/6000 ( Samme design, 6000 er med Quadro mulighed ).
ser man isoleret på teknik / lyd er det muligvis BG8002 - Ret velbygget ( i teorien ), men grim!?
Personligt synes jeg bedst om dem som over en bred kam kaldes TX2 - Baseret på det er anden generation Tangential med den lille ( Den nyeste ) pickup - Nogen synes det er et plastikværk, men det fungerer bare, og spiller rimeligt...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Hvilken B&O grammofon?

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 19. okt 2021 21:42

Nillerviborg skrev:...over en bred kam kaldes TX2 - Baseret på det er anden generation Tangential med den lille ( Den nyeste ) pickup - Nogen synes det er et plastikværk, men det fungerer bare, og spiller rimeligt...

På en plademesse prøvelyttede jeg en af disse TX2'ere (husker ikke modelnummeret) med en hulens fin nål (FG eller lignende) monteret af et tysk firma, der gør i den slags ombytninger.

Det var tydeligt at høre ændringer i lydbilledet og v/h-balancen i det øvre register, når motoren arbejdede for at holde nålen midt i rillen. Det gjorde den i små "ryk" som jeg også husker fra min egen 4002'er way back.
Variationen var meget påfaldende selv i de middelmådige hovedtelefoner, lytningen foregik med.
Resultatet var, at det (for mig - og andre bare lidt kritiske lyttere, tror jeg) var ulideligt at høre musik på dén kombination med det konstant skiftende lydbillede.

Jeg ved ikke om den "hype" nåleslibning var medvirkende til fænomenet eller om arm-motorstyringen kunne justeres - men det var helt galt (og nok noget man bør tjekke, hvis man går i tangentiale B&O-tanker).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvilken B&O grammofon?

Indlægaf kj2005 » tirs 19. okt 2021 23:07

Captain Phoenix skrev:
Nillerviborg skrev:...over en bred kam kaldes TX2 - Baseret på det er anden generation Tangential med den lille ( Den nyeste ) pickup - Nogen synes det er et plastikværk, men det fungerer bare, og spiller rimeligt...

På en plademesse prøvelyttede jeg en af disse TX2'ere (husker ikke modelnummeret) med en hulens fin nål (FG eller lignende) monteret af et tysk firma, der gør i den slags ombytninger.

Det var tydeligt at høre ændringer i lydbilledet og v/h-balancen i det øvre register, når motoren arbejdede for at holde nålen midt i rillen. Det gjorde den i små "ryk" som jeg også husker fra min egen 4002'er way back.
Variationen var meget påfaldende selv i de middelmådige hovedtelefoner, lytningen foregik med.
Resultatet var, at det (for mig - og andre bare lidt kritiske lyttere, tror jeg) var ulideligt at høre musik på dén kombination med det konstant skiftende lydbillede.

Jeg ved ikke om den "hype" nåleslibning var medvirkende til fænomenet eller om arm-motorstyringen kunne justeres - men det var helt galt (og nok noget man bør tjekke, hvis man går i tangentiale B&O-tanker).


Ok, det sidste her var bekymrende læsning, hvis man som jeg var begyndt at kigge efter en tangential pladespiller.
En forkert nåleslibning kan måske være årsagen? ....må indrømme at jeg ikke var klar på de mange forskelle mellem B&O's forskellige grammofon serier...
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Hvilken B&O grammofon?

Indlægaf kj2005 » tirs 19. okt 2021 23:13

ST-lab skrev:1. Det var en gimmick. De fik forhandlerne til at skaffe brugte 4002/4 og gav dem nyt liv, med blandt andet nyt låg, en ny RIAA m.m. Her er historien fra hestens egen mule: https://www.bang-olufsen.com/da/dk/hoej ... gram-4000c

2. I øvrigt kan man sende sin gamle beogram 400x til Struer og få den fixet op formedelst 38 Kkr. https://www.computerworld.dk/art/257962 ... nd-genbrug

3. Jeg mener ubetinget at B&O's bedste rillehøvl er en Beogram 8002. Direkte drevet, m.m. Desværre er den ikke så flot designet som 4000-serien https://beocentral.com/beogram8002


Efter at have set Beogram 8002 kunne den godt være et bud for mig....jeg synes den er ganske pæn, og performer den godt, var det nok i den retning jeg ville gå. Hvorfor synes du ikke den er pæn i designet ?
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Hvilken B&O grammofon?

Indlægaf kj2005 » tirs 19. okt 2021 23:37

bjerager skrev:
B&O har så vidt jeg forstår det kun tænkt sig at producere 95 af de her beogram 4000 for at fejre firmaets fødselsdag - og som et markedsføringsgimmick - jeg tror ikke de taber på at lade det være op til andre at levere pickuppen.


Det med at B&O kun skulle producere 95 styk kender jeg intet til, og at de vil gøre det som et kick til markedsføringen......pas

Forholder det sig sådan virker tiltaget helt modsat på mig......
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Hvilken B&O grammofon?

Indlægaf Nillerviborg » ons 20. okt 2021 18:38

Captain Phoenix skrev:
Nillerviborg skrev:...over en bred kam kaldes TX2 - Baseret på det er anden generation Tangential med den lille ( Den nyeste ) pickup - Nogen synes det er et plastikværk, men det fungerer bare, og spiller rimeligt...



Det var tydeligt at høre ændringer i lydbilledet og v/h-balancen i det øvre register, når motoren arbejdede for at holde nålen midt i rillen. Det gjorde den i små "ryk" som jeg også husker fra min egen 4002'er way back.
Variationen var meget påfaldende selv i de middelmådige hovedtelefoner, lytningen foregik med.
Resultatet var, at det (for mig - og andre bare lidt kritiske lyttere, tror jeg) var ulideligt at høre musik på dén kombination med det konstant skiftende lydbillede.


Meget typisk når der er brugt en forkert rem til Spindle motoren ifbm. en reparation. Så går det for sejt, og bevæger sig rykvis.
Ligeledes typisk når glidestænger og spindel ikke er renset og smurt ifbm. service - Det er trods alt 30+ år gamle maskiner, de bliver ikke bare trukket ud af garagen og kørr ordentligt uden at man sørger for de er serviceret.
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Hvilken B&O grammofon?

Indlægaf Poul » tors 21. okt 2021 09:44

Husk også lige at kontrollere, at servo-mekanismen til tangential-armen regulerer for cirka hver tredie omgang på pladetallerkenen.
Justering sker med skruen på siden af armen. Hvis justeringen ikke rigtigt virker, kan det være foto-modstanden 5R1, som er blevet dårlig. I givet fald, så udskift både foto-modstand og pære samtidig.
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster