MArantz 4400 - kun lyd i højre kanal + scope

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

MArantz 4400 - kun lyd i højre kanal + scope

Indlægaf Toften » man 6. jun 2022 19:07

Som forholdsvis novice har jeg kastet mig ud i at skifte lyttere på min Marantz 4400.
Der er gået fint og jeg er kommet igenne dem allesammen.
Så i dag blev den store dag, hvor alle delene blev samlet og jeg forsigtigt satte strøm til.

Den spiller (ikke overraksende) som en drøm - men kun i højre kanal.
Hvad kan der være galt?

Det fine scope virkede før jeg skiftede lyttere, men nu er der ikke lys i den??

Er der en ekspert som kan hjælpe og evt. guide mig til en løsning?

På forhånd tak.
Toften
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 okt 2021
Lokalitet: Vantinge

Re: MArantz 4400 - kun lyd i højre kanal + scope

Indlægaf Fredmarantz » tirs 7. jun 2022 00:43

Hej "Toften" og velkommen til forummet!

Lad det være sagt med det samme: En Marantz 4400 er ikke for en "forholdsvis novice" - men derimod til en meget kyndig og erfaren tekniker. Den receiver er virkelig fed og er desværre også også temmelig kompliceret og tæt pakket i øvrigt..
Når det gælder service på sådan en svend, vil jeg ikke tøve med at anbefale, at du opsøger en tekniker med god faglig baggrund og med "hjertet på rette sted" overfor vintageperler som denne mægtige Marantz 4400. Der kan være så mange forskellige ting galt med den, at det kan være mere eller mindre umuligt at fejlfinde den manglende kanal på afstand.

Jeg ser, at du holder til på Fyn - og dér kender jeg personligt ikke til nogen, der med sikkerhed kan, men hvis du drejer næsen mod det jydske, vil jeg anbefale, at du kontakter enten vores forummedlem "Arnborg" (I Arnborg) - "Nillerviborg" (I Viborg) - Eller "tctla" (I Års) - der findes sikkert flere, men jeg kan med sikkerhed sige, at disse ville kunne "do the job" og vel at mærke på en forsvarlig og kyndig måde med respekt for originalitet og sikkerhed. Det bliver ikke gratis, men når det drejer sig om en 4400 - hvad gør man så ikke?..... ;)

Jeg har selv fået gennemgået og tjekket 2 af denne Model 4400 hos "Arnborg" til stor tilfredshed.

Vender du blikket mod Sjælland, så kan jeg anbefale i hvert tilfælde 2 teknikere, der ved, hvad dette med en Marantz 4400 handler om: Nemlig "Tophøj" (Tophøj teknik i Græsted) eller (håber det er i orden at anbefale dig?) "Kenras" I Holbækområdet.

Der er muligvis flere, men i så fald kender jeg dem ikke godt nok til denne opgave.
Forumnavnene på teknikerne har jeg sat i citationstegn - så du kan kontakte dem direkte i vores forum gennem Pb-muligheden.

får du fat i én af dem og udføres jobbet, så tøv ikke med at lade os det vide i denne tråd. Det er altid godt at vide, hvordan det går med projekterne rundt omkring :p

Er der problemer med transporten af denne tunge receiver, kan du evt. benytte dig af muligheden for forummets kurértjeneste (et enestående tiltag) - her kan du oprette en forespørgsel, når du ved, hvor din receiver skal hen....

viewforum.php?f=601

Best wishes
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: MArantz 4400 - kun lyd i højre kanal + scope

Indlægaf cdp » tirs 7. jun 2022 06:58

Hejsa - er helt enig med Freddy om service, helt sikkert kompetente folk der linkes til.
Vil du holde det lidt mere lokalt, er der dog muligheder også på Fyn.
1: https://find-virksomhed.dk/firma/sp-aud ... k-33331371
2: https://www.detrigtigefaaborg.dk/2017/1 ... oejt-haar/
3: https://polrep.dk/forside.asp
De 2 første er etablerede forretninger, sidste har jeg selv snakket en del med - kunne jo være interessant for dig også - mener der er fysisk åbent mandag/torsdag 10-17.
Go" fornøjelse. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: MArantz 4400 - kun lyd i højre kanal + scope

Indlægaf KenRas » tirs 7. jun 2022 12:52

Uden at jeg kender de steder som cdp linker til, så er der intet på deres hjemmesider der får mig til at tænke at her tør jeg godt aflevere min fine Marantz receiver. Men det er måske bare mig…
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: MArantz 4400 - kun lyd i højre kanal + scope

Indlægaf Fredmarantz » tirs 7. jun 2022 13:02

Jeg har det på samme måde.......

Jeg vil såmænd gerne give nye "ukendte" servicesteder en chance, men det vil jeg aldrig gøre med en Marantz 4400 el. Lign. Der vil jeg bruge service, hvis kvalitet er kendt som tårnhøj og er det bedste der få's.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: MArantz 4400 - kun lyd i højre kanal + scope

Indlægaf Toften » tirs 7. jun 2022 14:06

Mange tak for jeres fine tilbagemeldinger og links.
Jeg havde godt fornemmet at der ikke er nogle nemme løsninger, når det kommer til en 4400'er.
Så jeg må finde en fagmand. Med stor tilfredshed har jeg tidligere brugt en tekniker i Agedrup, så der vil jeg starte.
Skal nok sende et par billeder når den er færdig - den er i øvrigt med teaktræs ramme.

Vh.
Thomas
Toften
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 okt 2021
Lokalitet: Vantinge

Re: MArantz 4400 - kun lyd i højre kanal + scope

Indlægaf Toften » ons 3. aug 2022 21:34

Så blev 4400-eren endelig færdig og den er blevet flot og spiller sublimt.
Fejlen med manglende lyd i den venstre kanal skyldes en beskadiget printbane - denne er blevet repareret. Scopen virker perfekt, det var bare nogle indstillinger der skulle rettes.
Som aftalt lægger jeg billeder op af resultatet.

Første billede er en test opstilling - der skal ikke stå noget oven på Marantzen ;)

Hilsen Thomas
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Toften
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 okt 2021
Lokalitet: Vantinge

Re: MArantz 4400 - kun lyd i højre kanal + scope

Indlægaf larsne » fre 5. aug 2022 11:06

Virkelig flot!
larsne
 
Indlæg: 1271
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: MArantz 4400 - kun lyd i højre kanal + scope

Indlægaf cdp » fre 5. aug 2022 20:01

Det er en flot radio, der sikkert lyder rigtig godt. Jeg forstår godt, at service kræver en del faglighed her. Man får et lille indtryk af , hvad en renovering i denne klasse indebærer...
https://www.audiovintage.fr/2021/01/02/marantz-4400-6/
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster