Grace G707 og MC 30 super

Analog når det bedst

Grace G707 og MC 30 super

Indlægaf HHS » tors 1. sep 2022 10:37

Hej til alle

Min luxman pd 131 er født i sluthalvfjerdserne med en grace G 707 arm. Grace èn skulle helst blive siddende.
Pick up`en har i mange år været ortofons mc 30 super, men nu er nålen desværre blevet skæv. Den er i øvrigt nok godt (ned )slidt og skal sikkert have en komplet renovering
Mit problem er, at jeg ikke kan gennemskue om den egentlig er passende til en Grace 707 . Såvidt jeg kan bedømme ud fra søgen rundt på nettet er den måske for tung til at passe til en Grace 707 ? Den vejer 7 gram, mc 30èren 9 gram.

Hvis comboen end mindre end optimal, hvilke mc pickupper kunne da komme i betragtning ? Er der nogen der har et bud, på alternativer eller blot en kommentar til, hvorvidt den er egnet.

MVH/HHS
HHS
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 05 mar 2016
Lokalitet: 8520 Lystrup

Re: Grace G707 og MC 30 super

Indlægaf Captain Phoenix » tors 1. sep 2022 13:29

Med i regnestykket om arm og Pick-up-vægt hører også pu’ens compliance/ophængets blødhed.
Det bedste du nok kan gøre, er at finde ud af hvor resonansen for den nuværende arm-pu-kombination er. Det kan man med en testplade - f.eks. Ortofons (som kan andre ting og bør befinde sig hos enhver plade-entusiast).
Hvis egenresonansen er mellem 8-12 Hz er det fint. Hvis den er lavere bør du overveje en lettere eller stivere pu.
Og træk også på din erfaring med MC30’eren: hvis den har gjort det godt i armen (også v. bulede plader) så er kombinationen ikke helt tosset.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Grace G707 og MC 30 super

Indlægaf HHS » tors 1. sep 2022 22:14

Tak for de gode råd. Jeg har ikke skænket brug af en testplade en tanke. Jeg har haft en, men kan ikke finde den. jeg har nu bestilt en ny, så får vi at se.
PU`en har gjort det godt i mange år og ikke gjort meget opmærksom på sig selv (heller ikke ved bulede plader ) Af og til har jeg tænkt, at den sikkert er ved at være lidt slap i koderne og burde have en tur til service, hvor det så end kunne være. Men der har ikke været noget jeg kunne høre, så det....
HHS
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 05 mar 2016
Lokalitet: 8520 Lystrup

Re: Grace G707 og MC 30 super

Indlægaf DrBoar » tirs 22. nov 2022 22:47

707 ser ut som en lättviktstonarm så något stelt som Denon 103 lär inte fungera bra, en modern MM eller MC? Headshell i plast verkar inte optimalt...
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Grace G707 og MC 30 super

Indlægaf bjerager » ons 23. nov 2022 00:16

https://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.php?eff_mass=7&submit=Submit

tjek det her link ud - med en compilance på 16 og 9 g's vægt bliver resonansfrekvensen i den grace arm 10 Hz - det ser helt fint ud, og du har jo heller ikke haft nogen problemer med den. Sådan en MC-30 super er en virkelig dejlig pickup, der har en yderst behagelig klang. Jeg har selv en med en lidt skæv nålefane. Men den spiller sgu meget godt alligevel, og jeg har den på ind i mellem, og nyder dens klang. Jeg tænker den er værd at renovere, men den kommer aldrig til at lyde som den oprindelig har lydt. Alternativt har Ortofon nogen fine nye modeller i Quintet-serien, der vil være en fin erstatning.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Grace G707 og MC 30 super

Indlægaf HHS » tors 24. nov 2022 01:51

Tak for jeres link, kommentarer og gode råd. Jeg hælder nu mest til at beholde min mc30 og at få den renoveret.
En pick up fra Quintet-serien passer fint sammen med Grace-armen og ville måske endda vinde i en lydtest. Men en ny pick up passer ligesom bare ikke ind i mit vintage -anlæg eller -hoved.
HHS
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 05 mar 2016
Lokalitet: 8520 Lystrup


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 42 gæster