Invitation 28/10 kl 17: Sammenligning af gamle og nye tryk

Ideer til aktiviteter, udflugter, hvad sker der, hvem kommer o.l.

Invitation 28/10 kl 17: Sammenligning af gamle og nye tryk

Indlægaf ralphandersen » tors 22. sep 2022 15:37

Jeg vil gerne invitere til en aften med sammenligning af gamle og nye tryk.

Kan det betale sig at købe dyre Tone-poet, mobile fidelity, Acooustic sound series, Speakers Corner osv. osv. ?
Eller skal man hellere gennemtrawle Discogs og finde originaltryk?

Hvis man fx giver 1500 eller mere for en Mobile Fidelity Thelonious Monk: Monk's Dream, kunne man måske finde et gammelt tryk der kunne det samme eller noget andet. Det var da værd at undersøge
Jeg har selv en del originaler og genoptryk men ingen titler i både original og genoptryk.

Der har været skrevet om Blue Train (mono) som lige er kommet i genoptryk og hvor jeg har en (lidt slidt) original.
Jeg har selv købt Duke Ellington meets Coleman Hawkins i original (som var billigere end genoptrykket), men er der nogen der har genoptrykket?
Så drømmer jeg stadig om at høre PQR's Nick Drake original sammenlignet med mit genoptryk.
Jeg har også Dexter Gordon: Go og Jazz Samba med Stan Getz i næsten original.
Det kunne også være interessant at sammenligne en af de nye optryk af Kind of Blue, eller Take Five eller nogle rockplader eller...


Bare for at nævne nogle forslag.

Men hvad siger I? Kunne det være sjovt? Med forbehold for konetilladelse kunne det fx være lørdag den 1. okt her hos mig.
Senest rettet af ralphandersen ons 26. okt 2022 17:14, rettet i alt 2 gange.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Invitation: Sammenligning af gamle og nye tryk

Indlægaf NikonSP » tors 22. sep 2022 17:12

ralphandersen skrev:Jeg vil gerne invitere til en aften med sammenligning af gamle og nye tryk.

Kan det betale sig at købe dyre Tone-poet, mobile fidelity, Acooustic sound series, Speakers Corner osv. osv. ?
Eller skal man hellere gennemtrawle Discogs og finde originaltryk?

Hvis man fx giver 1500 eller mere for en Mobile Fidelity Thelonious Monk: Monk's Dream, kunne man måske finde et gammelt tryk der kunne det samme eller noget andet. Det var da værd at undersøge
Jeg har selv en del originaler og genoptryk men ingen titler i både original og genoptryk.

Der har været skrevet om Blue Train (mono) som lige er kommet i genoptryk og hvor jeg har en (lidt slidt) original.
Jeg har selv købt Duke Ellington meets Coleman Hawkins i original (som var billigere end genoptrykket), men er der nogen der har genoptrykket?
Så drømmer jeg stadig om at høre PQR's Nick Drake original sammenlignet med mit genoptryk.
Jeg har også Dexter Gordon: Go og Jazz Samba med Stan Getz i næsten original.
Det kunne også være interessant at sammenligne en af de nye optryk af Kind of Blue, eller Take Five eller nogle rockplader eller...


Bare for at nævne nogle forslag.

Men hvad siger I? Kunne det være sjovt? Med forbehold for konetilladelse kunne det fx være lørdag den 1. okt her hos mig.


Jeg siger bare:

Fænomenal ide og jeg vil rigtig gerne være med, hvis jeg kan få det til at passe, - har en knæoperation på programmet, der ikke er fastlagt endnu.

Jeg har selv været i gang med at sammenligne forskellige udgaver af Dire Straits - Brothers in arms her på det sidste og det er virkelig spændende.

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 834
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Invitation: Sammenligning af gamle og nye tryk

Indlægaf kbekke » tors 22. sep 2022 17:34

Jeg synes også, at det er en super ide og deltager gerne, hvis vi får lov :thumbsup:

Det kunne være sjovt at voldhøre “Blue Train” i alle de versioner, vi kan drive op og hvis der skulle være en original Ziggy Stardust derude gad jeg også godt at høre om den virkelig er så wauw-meget-mere-fantastisk end 50th Anniversary-udgaven, som 45-Michael påstår.

Det er vist også et rimelig legendarisk setup, der står deroppe i Thy.

ps @Harvey, jeg har jo også stadig de der Phase 4’ere som jeg har lovet dig :oops:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Invitation: Sammenligning af gamle og nye tryk

Indlægaf NikonSP » tors 22. sep 2022 17:43

kbekke skrev:
ps @Harvey, jeg har jo også stadig de der Phase 4’ere som jeg har lovet dig :oops:


Det er rart at have noget til gode :lol: :Thumpsup:
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 834
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Invitation: Sammenligning af gamle og nye tryk

Indlægaf pqrannes » tors 22. sep 2022 20:00

God ide.
Man undrer sig nogle gange over at det kan blive bedre, når man hører fuldfede, originale udgaver af jazzplader fra '60erne.

Det må så komme an på prøve.

Jeg kan desværre ikke den 1. oktober, da jeg da holder foredrag i Skørping (om forfattersøskendeparret Johs. V. Jensen og Thit Jensen - hvis nogen er i nabolaget og har den slags interesser!).

Men en anden gang er jeg klar.- især længere fremme på sæsonen, hvor jeg forhåbentligt har fået et nyt varmeanlæg på plads i mit weekend-hus.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Invitation: Sammenligning af gamle og nye tryk

Indlægaf Fensten » tors 22. sep 2022 20:13

Hej Ralph,

Jeg er forhindret d. 1 okt.

Men ellers en genial idé.

Hold fast, hvor ville jeg gerne deltage.

Skulle arrangementet ende med at blive flyttet lidt frem.

Kan jeg bidrage med Kind of Blue 33 rpm. UHQR, Take Five 33 RPM Analog Production, nogle Tone poets heriblandt Blue Train/Stereo mono, samt flere Blue Note Classic Series reissues.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Invitation: Sammenligning af gamle og nye tryk

Indlægaf Captain Phoenix » tors 22. sep 2022 20:32

Glimrende initiativ, Ralph. Det kunne bestemt være interessant - og hyggeligt tilmed.

Geografien/transporten kommer dog nok til at være en udfordring for mig (uanset dato), så for min del synes jeg bare du/I skal planlægge efter hvor nok kan være med - og så må jeg (og evt. andre usikre) se om jeg/vi kan dén dag/de dage - det bliver jo nok noget med overnatning med 2 x 4,5 timers transport.

Den eneste sammenligning mellem org. 1.press og ny-udgivne audiophile (= BN Classic) skiver, jeg selv har lavet, er netop Dexter Gordons "Go!" (skrev om det i "Hvad snurrer..."-tråden for nylig). Udfaldet overraskede mig faktisk.
Måske er nogle af genudgivelserne blevet lidt for "pæne" - Michael-45 er jo f.eks. meget klar i sin vurdering af "Revolver" (1. UK press vs. mono-versionen fra 2014-box-sættet, som jeg ellers holder rigtig meget af).

Et andet spørgsmål er så, om man overhovedet kan opdrive originale/første-udgaver i tilstrækkelig god stand. Og til en pris der overhovedet er til at betale.
Den nævnte "Go!" i VG+ kommer op i €500,-/DKK 3.500,- (jeg gav en hel 10,- for min :Skor: ), en 6-eye "Kind of Blue" 1.press koster mere end den nye 2 x 45 rpm (hvor de har givet den på alle piper og trommer - inkl. en latterlig, overflødig kasse) osv.

Men spændende at undersøge sammen med vintage-fæller, så jeg håber arrangementet bliver til noget - og hvis ikke i Thy, så måske som en særlig aften-seance for vinyl-nørderne i pejsestuen på Hald.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Invitation: Sammenligning af gamle og nye tryk

Indlægaf ralphandersen » fre 23. sep 2022 11:37

Jeg har clearet 1. oktober, men hvis det passer bedre kunne fredag aften (d. 30/9) også være en mulighed.
Og arrangementet behøver ikke at være en enlig svale.

Man kunne også forestille sig (hemmelige og diskrete) sammenligninger med streaming
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Invitation: Sammenligning af gamle og nye tryk

Indlægaf hificlassic » fre 23. sep 2022 12:48

Jeg kigger meget gerne op en hverdagsaften, hvis det kan tillades, men jeg kan desværre ikke den foreslåede weekend
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Invitation: Sammenligning af gamle og nye tryk

Indlægaf Kdaddy » fre 23. sep 2022 15:31

Det ville jeg gerne have været med til men det er jo ikke sådan lige rundt om hjørnet for mig.

Min erfaring (og mening) er at alle gennemoptryk stammer fra digitale filer. Hvis det er tilfældet
kan jeg ligeså godt streame materialet. Det er billigere.

Den eneste konsistente undtagelse som jeg kender til er analog productions/acoustic sounds.
Der er muligvis andre undtagelser men det er i givet fald minimal labels så som sam records,
electric recording company. Ikke mobile fidelity, speakers corner, sony, etc. Det er alt sammen
digitalt vinyl.

Jeg har ikke oplevet skuffelser fra analog productions. Og jeg har (derfor) købt mange af dem.

Er de bedre end originalerne? Nok de fleste af dem, ja. Men nogle få, specielt rock, går lige en
tand for langt i det analytiske hjørne og mister noget af den gode vintage varme.

Det så være sagt så er mit sammenligningsgrundlag ikke det allerbedste. Jeg har ikke mange
first editions. Derfor ville en sammenligning være interessant for mig.
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Invitation: Sammenligning af gamle og nye tryk

Indlægaf ralphandersen » tors 29. sep 2022 19:49

Ny dato:
Alle er velkomne fredag den 28/10 fra klokken 18. Man må gerne give besked hvis man kommer.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Invitation: Sammenligning af gamle og nye tryk

Indlægaf Fensten » tors 29. sep 2022 20:02

ralphandersen skrev:Ny dato:
Alle er velkomne fredag den 28/10 fra klokken 18. Man må gerne give besked hvis man kommer.



Det lyder hyggeligt. Jeg deltager gerne :)


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Invitation: Sammenligning af gamle og nye tryk

Indlægaf tctla » tors 29. sep 2022 21:39

pqrannes skrev:
Jeg kan desværre ikke den 1. oktober, da jeg da holder foredrag i Skørping (om forfattersøskendeparret Johs. V. Jensen og Thit Jensen - hvis nogen er i nabolaget og har den slags interesser!).

PQR


JEG er da RIGTIG meget interesseret. Hvor og hvornår på lørdag i Skørping?
Jeg er i familie med Johs. V. & Thit, så det vil jeg glæde mig til, hvis der kan skaffes adgang. :p
Måske ta'r vi den på en PB?

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Invitation: Sammenligning af gamle og nye tryk

Indlægaf pqrannes » fre 30. sep 2022 07:26

tctla skrev:
pqrannes skrev:
Jeg kan desværre ikke den 1. oktober, da jeg da holder foredrag i Skørping (om forfattersøskendeparret Johs. V. Jensen og Thit Jensen - hvis nogen er i nabolaget og har den slags interesser!).

PQR


JEG er da RIGTIG meget interesseret. Hvor og hvornår på lørdag i Skørping?
Jeg er i familie med Johs. V. & Thit, så det vil jeg glæde mig til, hvis der kan skaffes adgang. :p
Måske ta'r vi den på en PB?

Mvh,

/Torben


Det er kl. 11 ifm Det litterære Folkemøde:

https://hermanbangselskabet.dk/program/ ... T1MOkBakaY

Umiddelbart ser det ud til at alle gratis billetter til mit foredrag er lovet bort.

Det er nok et foredrag jeg kommer til at holde en anden gang.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Invitation 28/10 kl 18: Sammenligning af gamle og nye tr

Indlægaf Fredmarantz » lør 1. okt 2022 12:36

Jeg har flyttet emnet til "træf og events".

Jeg synes at det passer bedre der.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Træf/Events



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster