pioneer CT-F850

Spaghetti sektionen

pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » tors 22. sep 2022 16:53

nogle her med teknisk viden.


jeg har fået en pioneer CT-F850.
den stod til og skulle væk. den har desværre stået ret længe og ser ikke helt godt ud udenpå.
der var klæben en pose på med nye remme og har vidst siddet der ret længe. malertapen var helt slattent.
indeni ser den da rimelig frisk ud.
har haft den ganske kort tændt af et par sekunder af gangen.
den klikker men trækker ikke båndet rundt. der er stadig remme i der kan trække lidt kan jeg mærke når jeg kører motoren rundt med fingeren. og der er lyd i displayet.

men det der under mig er indeni.
nogle der ved om det er originalt og hvorfor den hvide ting sidder på netledningen.
og den elektrolyt der sidder på siden med ledninger ind til printet.
syntes det ser lidt ud som om det vidst ikke skal være sådan.
og er det i det hele taget den rigtige elektrolyt??? kan se der har siddet en anden på printet så den må være blevet skiftet ud.

båndoptageren ser ikke ud til og være en af de dårligste og syntes det var synd hvis den bare skulle stå og dø.
søgte på den man kan ikke engelsk så ved ikke rigtigt.
søgte herinde men intet kom frem.
kan finde ud af at den er fra omkring 1981 og har bostedet en 3-4000.

vil lige have den tændt et par gange mere og se om motoren kører rundt inden jeg skifter remme.
har før haft fyrværkeri i gamle ting der har stået længe.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf tctla » tors 22. sep 2022 19:04

Andrea skrev:har før haft fyrværkeri i gamle ting der har stået længe.

Og det kan du RIGTIG hurtigt få igen, hvis du tænder for båndoptageren på ny.
Den "hvide ting", som sidder på netledningen er en katastrofe, der bare venter på at lukke røgen ud.
Mit råd: Lad en tekniker, som virkelig ER en tekniker, kigge på båndoptageren, for den ser jo ellers ud til at være i nogenlunde god stand, og den er i en kvalitet, der ikke fortjener at se genbrugspladsen lige med det samme.
Gratis vil det nok ikke være, men så må du jo bestemme dig for, hvor interessant den er for dig.
Ellers er der nok mange her, som gerne vil overtage den til restaurering.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » tors 22. sep 2022 20:57

tctla skrev:
Andrea skrev:har før haft fyrværkeri i gamle ting der har stået længe.

Og det kan du RIGTIG hurtigt få igen, hvis du tænder for båndoptageren på ny.
Den "hvide ting", som sidder på netledningen er en katastrofe, der bare venter på at lukke røgen ud.
Mit råd: Lad en tekniker, som virkelig ER en tekniker, kigge på båndoptageren, for den ser jo ellers ud til at være i nogenlunde god stand, og den er i en kvalitet, der ikke fortjener at se genbrugspladsen lige med det samme.
Gratis vil det nok ikke være, men så må du jo bestemme dig for, hvor interessant den er for dig.
Ellers er der nok mange her, som gerne vil overtage den til restaurering.

Mvh,

/Torben



jeg tænkte nok det var en af de der røgbomber.

men tænkikker er virkelig dyr. sidst jeg spurgte skulle de have 500 bare man gik ind af døren med en ting.
men jeg ved intet om hvad den er værd og ofre på.
jeg tog den med fordi jeg gerne ville have en god båndoptager.

men kikkede på flere youtube videoer.
der var den der hvide der ikke og der sad en elektrolyt på den plads som der nu er ledninger hen til en anden.
ved ikke engang hvad for en der skal sidde der. jeg kan sagtens selv skifte og ville da gerne have den tilbage til mere original.
men hvorfor har nogle sat en kondensator på ledningen når den ikke er der fra fabrikken.

men nej. den skal i hvert fald ikke væk. den skulle meget gerne kunne komme til og spille.
og kabinettet må en jo kunne fikse op. og fronten kan jeg selv gøre ren.
der var nye remme med så dem skal jeg da have skiftet. det har jeg prøvet mange gange på andre båndoptagere.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf MaxJ » tors 22. sep 2022 21:13

Jeg har diagram, service og bruger manual hvis det har interesse. På PDF.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Fredmarantz » tors 22. sep 2022 22:01

CT-F850 er en fed og flot maskine. Selvfølgelig skal den efterses og repareres ordentligt. Du har, som jeg kan læse det, fået den - hvilket måske kunne retfærdiggøre, at man kastede lidt penge efter den.

Du skal, som tctla også skriver, aldrig starte ukendt udstyr op ved at sætte fuld spænding på fra start. Apparatet er i overhængende fare for at få grimme skader....Dette skal gøres med en blød og kyndig hånd i form af Variotrafo - Dim bulb- tester - målegrej osv...Det ved teknikerne en del om. Hvis det bliver gjort ordentligt, så har du en flot, lækker maskine i mange år frem - og samtidig en maskine, som har fået noget værdi i tilfælde af en fremtidig handel.

En tekniker vil også ret hurtigt kunne se, om der er andet, som trænger. Han skal selvfølgelig ikke opfinde en masse ekstraarbejde - andet end, hvad der bør laves.

elektrolytkondensatorer er altid noget, som skal være i søgeren - og ligeledes kan kalibreringen være skredet.

Fint nok, at du selv kan klare noget solid rengøring samt sætte nye passende remme på mekanikken- men det elektriske, vil jeg stærkt anbefale, at du overlader til en god, kyndig tekniker. Er du heldig, skal der nok ikke laves særlig meget.

Der er folk herinde, som kan og er dygtige - og jeg har forstået på hidtidig skrivning, at de ikke tager et startbeløb på 500,- - men de tager forståeligt nok løn for det, da de i flere tilfælde skal leve af det.

Din maskine har tydeligvis været udsat for en køkkenbordstekniker på et tidspunkt - og det er altså bare ikke godt nok til så fin en maskine, synes jeg.

måske du kunne lade låget sandblæse og ommale til frisk sort (er det ikke en stænklakering?) af en god autolakerer eller industrilakerer - det kan da ikke koste en bondegaard.

Måske var jeg lidt kontant i mit skriveri her, men jeg håber du tager det som en mand og følger de gode råd fra tctla og undertegnede - helt eller delvist.

Jeg kender desværre ingen teknikere i det sydligste Jylland, men der findes da en "Bjarne" i Vejle samt "Arnborg" oppe i Arnborg lige syd for Herning, så hvis du skal den vej - for evt. at se ordentlig fodbold eller hingstekåring, så kan du jo tage den med. :p

ellers har vi jo også en kurérmulighed: viewforum.php?f=601

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Edge » fre 23. sep 2022 14:19

Jeg fandt en Sony WM-DD10 Walkman til salg på Facebook, til 275,- med fragt, og har brugt 688,- på reservedele...
Man kan hurtigt bruge penge på at få ting op at køre igen, man skal gøre op med sig selv om det er det værd.
I dit tilfælde, helt sikkert, men den skal til en der ved hvad han laver.
20220923_130614.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » fre 23. sep 2022 16:34

Fredmarantz skrev:CT-F850 er en fed og flot maskine. Selvfølgelig skal den efterses og repareres ordentligt. Du har, som jeg kan læse det, fået den - hvilket måske kunne retfærdiggøre, at man kastede lidt penge efter den.

Du skal, som tctla også skriver, aldrig starte ukendt udstyr op ved at sætte fuld spænding på fra start. Apparatet er i overhængende fare for at få grimme skader....Dette skal gøres med en blød og kyndig hånd i form af Variotrafo - Dim bulb- tester - målegrej osv...Det ved teknikerne en del om. Hvis det bliver gjort ordentligt, så har du en flot, lækker maskine i mange år frem - og samtidig en maskine, som har fået noget værdi i tilfælde af en fremtidig handel.

En tekniker vil også ret hurtigt kunne se, om der er andet, som trænger. Han skal selvfølgelig ikke opfinde en masse ekstraarbejde - andet end, hvad der bør laves.

elektrolytkondensatorer er altid noget, som skal være i søgeren - og ligeledes kan kalibreringen være skredet.

Fint nok, at du selv kan klare noget solid rengøring samt sætte nye passende remme på mekanikken- men det elektriske, vil jeg stærkt anbefale, at du overlader til en god, kyndig tekniker. Er du heldig, skal der nok ikke laves særlig meget.

Der er folk herinde, som kan og er dygtige - og jeg har forstået på hidtidig skrivning, at de ikke tager et startbeløb på 500,- - men de tager forståeligt nok løn for det, da de i flere tilfælde skal leve af det.

Din maskine har tydeligvis været udsat for en køkkenbordstekniker på et tidspunkt - og det er altså bare ikke godt nok til så fin en maskine, synes jeg.

måske du kunne lade låget sandblæse og ommale til frisk sort (er det ikke en stænklakering?) af en god autolakerer eller industrilakerer - det kan da ikke koste en bondegaard.

Måske var jeg lidt kontant i mit skriveri her, men jeg håber du tager det som en mand og følger de gode råd fra tctla og undertegnede - helt eller delvist.

Jeg kender desværre ingen teknikere i det sydligste Jylland, men der findes da en "Bjarne" i Vejle samt "Arnborg" oppe i Arnborg lige syd for Herning, så hvis du skal den vej - for evt. at se ordentlig fodbold eller hingstekåring, så kan du jo tage den med. :p

ellers har vi jo også en kurérmulighed: viewforum.php?f=601

Venligst
Freddy



det er bare helt i orden.

men ja. det er bedst og få den ordeligt startet men har desværre ingen vario traffo.
søger jeg på google er der ikke umiddelbart nogle danske sider man kan købe en.

men jeg kender til teknikkere i butikker der stadig laver ting men de er meget dyre.
så kan jeg lige så godt købe en der virker på den blå avis.

kan også selv skifte diverse komponenter hvis det skulle være der er fejl på dem.
ja. jeg ved ikke hvad jeg kan gøre hvis man ikke ved hvor der er teknikkere i nærheden.
har som sagt haft strøm på den et par gange af sekunders varighed.

men jeg vil da fjerne den hvide kondensator og få ledningerne loddet ordeligt sammen igen og skiftet remme.
den er ikke på nogle af de videoer jeg har set så den skal ikke være der.
og den elektrolyt de har sat i siden skal jeg finde en der passer og lodde på printet i stedet for det klyt værk de har lavet.
men gad vide om det så er den rigtige der sidder der.

det er heldigvis det eneste jeg kan se der er lavet noget ved.
er da glad for de ikke også har skiftet remme da det jo så kan være klyttet med det også.
der var en pose ovenpå med nye remme. gad vide hvor gamle de er da det så ud til og have siddet der rigtigt længe.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » fre 23. sep 2022 16:36

MaxJ skrev:Jeg har diagram, service og bruger manual hvis det har interesse. På PDF.



jeg fandt en service manual på nettet men kan umiddelbart ikke finde ud af om det er den rigtige elektrolyt der skal sidde der i stedet for den de har sat i siden.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » fre 23. sep 2022 16:40

Edge skrev:Jeg fandt en Sony WM-DD10 Walkman til salg på Facebook, til 275,- med fragt, og har brugt 688,- på reservedele...
Man kan hurtigt bruge penge på at få ting op at køre igen, man skal gøre op med sig selv om det er det værd.
I dit tilfælde, helt sikkert, men den skal til en der ved hvad han laver.
20220923_130614.jpg



nu er det jo pengene der bestemmer det meste.

jeg aner ikke hvad den er værd.
men kan se der er en på den blå avis til 5000 kr.
der må være langt dertil da den ellers ser rimelig ud indeni som den kunne komme til og spille igen.


men hold da op en fin en du har fundet.
ja. den er værd og ofre noget på.
jeg har endnu ikke fundet sådan en fin en.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf cdp » fre 23. sep 2022 17:54

nu er det jo pengene der bestemmer det meste.

Enig - heldigvis er der meget man selv kan klare, hvis vilje og omhu er tilstede. Jeg har linket en lille video fra YouTube, der viser måden du kan skifte remme. Går du med livrem og seler, så tag billeder før adskillelse og vær obs på de små plastskiver, låseringe og andet, som kan være svære at skaffe, hvis de forsvinder. Alt hvad der er for småt, til det synlige øje, bruger jeg lup til - det giver meget bedre overblik for detaljer. Hvis der er original låselak på stilleskruer på hovedbroen, så lad endelig det være. En typisk fejl, kan være rens af rec/play kontakten - den kan typisk sidde på selve hovedprintet. Hvis du vælger at opstarte, så sæt min. en ca. 35w pære i serie, den kan måske være i underkanten, når solenoid "erne arbejder, men vil dog beskytte mod en direkte kortslutning.
Det bedste er dog at kunne "skrue" gradvist op for ac på en vario og holde øje med et evt. stigende forbrug/varme mv. De skrappe herinde, bruger typisk en separat lab forsyning, for at afprøve adskilte værker.
Alfa og omega er, at den ikke lider overlast, hvis du senere fortryder, eller vil have andres hjælp.
Ellers tillykke med maskinen - kigger man lidt rundt på nettet er mit indtryk, at de findes i både sort og grå indpakning ?? ;) Ps. hvis remmene virker det mindste klistrede eller ikke holder elasticiteten, så er de færdige.
https://www.youtube.com/watch?v=CueH1QTA47Y
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » fre 23. sep 2022 19:06

cdp skrev:
nu er det jo pengene der bestemmer det meste.

Enig - heldigvis er der meget man selv kan klare, hvis vilje og omhu er tilstede. Jeg har linket en lille video fra YouTube, der viser måden du kan skifte remme. Går du med livrem og seler, så tag billeder før adskillelse og vær obs på de små plastskiver, låseringe og andet, som kan være svære at skaffe, hvis de forsvinder. Alt hvad der er for småt, til det synlige øje, bruger jeg lup til - det giver meget bedre overblik for detaljer. Hvis der er original låselak på stilleskruer på hovedbroen, så lad endelig det være. En typisk fejl, kan være rens af rec/play kontakten - den kan typisk sidde på selve hovedprintet. Hvis du vælger at opstarte, så sæt min. en ca. 35w pære i serie, den kan måske være i underkanten, når solenoid "erne arbejder, men vil dog beskytte mod en direkte kortslutning.
Det bedste er dog at kunne "skrue" gradvist op for ac på en vario og holde øje med et evt. stigende forbrug/varme mv. De skrappe herinde, bruger typisk en separat lab forsyning, for at afprøve adskilte værker.
Alfa og omega er, at den ikke lider overlast, hvis du senere fortryder, eller vil have andres hjælp.
Ellers tillykke med maskinen - kigger man lidt rundt på nettet er mit indtryk, at de findes i både sort og grå indpakning ?? ;) Ps. hvis remmene virker det mindste klistrede eller ikke holder elasticiteten, så er de færdige.
https://www.youtube.com/watch?v=CueH1QTA47Y


mange tak for link.
ja. det bliver ikke den nemmeste og skifte remme på.
der er godt nok mange. men det lykkedes jo nok. har prøvet og skifte rem mange gange på andre båndoptagere.

men det små plastik skiver. dem har jeg skudt flere væk af.
altås de siger klik og væk er de.
MEN. der er masser af plastik affald. der kan man i mange tilfælde tage en hul tang og lave det lille hul i midten og bag efter resten af skiven og klippe en revne i.
der er ikke super godt men det virker bedre en der slet ikke var en. har prøvet det flere gange.
men spændende om den i det hele taget virker når den engang bliver startet.
vil i hvert fald lige have en ny elektrolyt sat på printet inden.

jeg vil ikke lige sætte den til nu men da jeg prøvede trykkede jeg rec ind og den lyste rødt så den reagerer i hvert fald på kanppen
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf cdp » fre 23. sep 2022 19:40

file:///C:/Users/Bruger/AppData/Local/Temp/MicrosoftEdgeDownloads/ccf25b2c-41ce-4ee8-9d6b-9c35cc85c706/Pioneer-CTF-850-Service-Manual.pdf

Hvis du kopierer ovenstående ind i google søgefeltet, får du en pdf. manual direkte frem - linket kan også hentes under free manuals herunder.
https://www.vintageshifi.com/m700.php
Der er 3 remme - kapstand, spejling til 2. kapstand og rem til optisk tæller - derudover kan ( et evt. ) IDLER-hjul også fejle. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf MaxJ » fre 23. sep 2022 20:36

cdp skrev:file:///C:/Users/Bruger/AppData/Local/Temp/MicrosoftEdgeDownloads/ccf25b2c-41ce-4ee8-9d6b-9c35cc85c706/Pioneer-CTF-850-Service-Manual.pdf

Hvis du kopierer ovenstående ind i google søgefeltet, får du en pdf. manual direkte frem - linket kan også hentes under free manuals herunder.
https://www.vintageshifi.com/m700.php
Der er 3 remme - kapstand, spejling til 2. kapstand og rem til optisk tæller - derudover kan ( et evt. ) IDLER-hjul også fejle. :thumbsup:


Jeg har alle manualer og diagrammer og har tilbudt dem.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » fre 23. sep 2022 21:00

MaxJ skrev:
cdp skrev:file:///C:/Users/Bruger/AppData/Local/Temp/MicrosoftEdgeDownloads/ccf25b2c-41ce-4ee8-9d6b-9c35cc85c706/Pioneer-CTF-850-Service-Manual.pdf

Hvis du kopierer ovenstående ind i google søgefeltet, får du en pdf. manual direkte frem - linket kan også hentes under free manuals herunder.
https://www.vintageshifi.com/m700.php
Der er 3 remme - kapstand, spejling til 2. kapstand og rem til optisk tæller - derudover kan ( et evt. ) IDLER-hjul også fejle. :thumbsup:


Jeg har alle manualer og diagrammer og har tilbudt dem.



mange tak.
det prøver jeg. der skal i hvert fald en anden elektrolyt i på printet men skal lige være sikker på det ikke er fusket med størrelsen også
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Re: pioneer CT-F850

Indlægaf Andrea » fre 23. sep 2022 21:06

så fik jeg taget den hvide kondensator af og samlet ledningerne.
skørt de har klippet den røde næsten helt inde ved strømforsyningen..

gad vide hvorfor de har sat den på.
kan se der har været skruet på spændings vælgeren 110 til 220v. måske har de engang haft den forkert men så er der vel mere der havde været brændt af. eller måske den bare har været løs.

den kondensator var i øvrigt allerede brændt af.
der var en bule i den på den anden side og tog plastikken af og kunne se den allerede er brændt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Andrea
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 21 mar 2016
Lokalitet: sønderborg

Næste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster