Jeg kom til at købe højtalere i dag....

Rosinen i pølseenden

Jeg kom til at købe højtalere i dag....

Indlægaf Fensten » fre 18. nov 2022 21:39

I dag var en skøn dag. I lokalområdet var et 3 sæt vintagehøjtalere til salg. Et sæt Scandyna A25, et sæt Dynaco M25 og et sæt Fostex Bk12M med 126EN. Scandyna’erne er eller rettere var i virkelig dårlig kosmetisk stand. De er netop slebet og olieret.

De to andre højtalere overraskede mig. Først lyttede jeg til M25. De havde alt hvad jeg har savnet ved A25. De var anderledes åbne, men med fin mellemtone skøn bund. Netop åbenheden, eller mangel på samme er årsagen til at jeg mister lysten til Scandyna/Dynaco A25 hver gang jeg har dem på hænderne. Det er alligevel sket et par gange. Selv med nye kondensatorer mangler de topende og luft. Det har M25 og det er måske årsagen til at denne Dynaco får lov at tage ophold i stuen. Dels er den smuk med sine klassiske hørfronter og palisander kabinetter og så lyder den simpelthen godt på både Sansui Au-9900A og Fisher x100.

Nu til Fostex´sne. De kan noget med vokaler og strengeinstrumenter, som er helt særligt. Parret med Fisher´en havde jeg besøg af Mark Kozelek, Cat Powers, Lera Lynn og Thomas Dybdal i lytterummet :QQS:

Tilgengæld er de ikke ret sjove til den tunge rock. Lykkeligvis spiller jeg ikke meget af det, men altså de vokaler. Det er særligt.

Højtalerne mindede mig om Anders´højtalere fra sjællandstræffet i marts. Omend jeg har på fornemmelsen at Anders højtalere var mere alsidige.


Hvad er jeres erfaringer ned ovenstående højtalere?


Mvh.


Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Jeg kom til at købe højtalere i dag....

Indlægaf KenRas » lør 19. nov 2022 08:52

Det lyder som et godt køb, nu hvor jeg ved hvad du gav for hele pakken :thumbsup:

Jeg kan forestille mig at du nu kan have et par permanente setups med AU-9900 + Tannoy, samt Fisher + Fostex.
Og så de nye Dynaco i stuen til din G-7000. Det bliver godt :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Jeg kom til at købe højtalere i dag....

Indlægaf bjerager » lør 19. nov 2022 09:16

Anders Helmers? DCM?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Jeg kom til at købe højtalere i dag....

Indlægaf Fensten » lør 19. nov 2022 10:44

Måske spiller min hukommelse mig er puds, men jo. Der er noget med tonaliteten, som mindede mig om Helmers højtalere.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Jeg kom til at købe højtalere i dag....

Indlægaf bjerager » lør 19. nov 2022 12:08

Jeg synes også virkelig godt om lyden fra de DCM højtalere. Og jeg har holdt lidt øje efter et sæt Time Windows lige siden.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Jeg kom til at købe højtalere i dag....

Indlægaf DrBoar » tirs 22. nov 2022 22:16

Har haft Dynaco A25. Den där 10" Seas är riktigt bra i synnerhet i en betydligt större låda. Diskanten där emot faller av på tok för tidigt, riktigt tråkig. Vill man slippa höra high hat slagen så är den bra annars inte...
Små fullrange Fostex Philips med flera låter bra på röster, gles jazz och kammarmusik men saker som kräver muskler oavsett om det är full orkester eller ZZTop så faller det platt.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster