Dynaco ST-70 KIT

Alt om GDS

Re: Dynaco ST-70 KIT

Indlægaf erlingt » søn 20. jun 2010 23:25

Gottschalck skrev:Det ser da flot ud tillykke.
Jeg har ikke haft mod på at ødelægge min - gør det heller ikke - langt bedre ide at købe et kit, som du har gjort.
Har du forøvrigt et orginalt Dynatrin at sammenligne med?
Kunne være sjovt at sammenligne. Hvilke rør bruger du. Er det 'nosserør' eller nye?

Ja, jeg syntes også det var en god løsning. Har man en original, bør den holdes original.

Jeg har ikke en original at sammenligne med; men måske vi en dag får arrangeret et Dyna træf, som er blevet foreslået i en anden tråd.

Jeg har derimod en kineser replika, en Dynavox VR-70. Jeg har ikke endnu haft lejlighed til en direkte sammenligning.

Rørene er et nyt JJ ECC81 i indgangen og 2 NOS 12AT7WC i driver trinnet. EL34 udgangsrørene er nye kinamænd. Ved lejlighed, skal jeg have prøvet et Mullard CV4024, som jeg har liggende, i indgangen. Desuden skal jeg også have prøvet hvordan den lyder med nogle russiske 6P3S-E, som jeg har haft stor succes med i Dynavox'en.
Brugeravatar
erlingt

Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf erlingt » søn 20. jun 2010 23:44

Tonni skrev:Hej Erling! - Et stort tillykke med resultatet!!!
Hvordan gør den det mod kinøjseren? - Jaja, ved det godt, den skal lige spilles til... Men det er så svært at vente!!!
Og øj det kribler i fingrene :lol:

Ja, nu skal den lige have lov til at spille nogle timer. Det anbefales, at de store paper-in-oil koblingskondensatorer spiller 100 timer, inden de er på toppen.

Jeg har endnu ikke haft den sammenlignet direkte ned kinøjseren; men umiddelbart vurderet lyder ST-70 kit'et bedre. Bare det at den vejer næsten 4 kg mere - og det meste ligger sikkert i trafo-jern, gør jo nok, at den yder noget bedre. Desuden er komponentvalget jo af en noget højere standard end det kinesiske (1% modstande og PIO kondensatorer). "Selvgjort er velgjort" faktoren er jo også af stor betydning :D

Skal tilføje, at det har været en rigtig stor fornøjelse at samle kit'et. Det gik næsten for hurtigt; men det var simpelthen så sjovt, at det var svært ikke lige at skulle forbi og lodde og skrue lidt hver aften. Kvaliteten af kit'et var top notch: god vejledning og fin pakning og opmærkning af alle dele. Den største udfordring har været at håndtere de amerikanske skruer og bolte, jeg har altså ikke meget værktøj i tommemål, eller lige paratviden om hvordan en 4-40 skrue ca. ser ud.
Brugeravatar
erlingt

Indlægaf mcs_5 » man 21. jun 2010 02:36

Det ser jo fint ud!

Har du overvejet at prøve med et ECC81 eller ECC85 i din Dynavox? Det skulle jo kunne klares ved at skifte to modstande og en kondensator.

Med hensyn til direkte sammenligning af de forskellige versioner, synes jeg det er lidt svært at vide hvad der er trafoer, hvad der er indgang/driver og hvad der bare er forskellige rør. Det kunne være meget interessant at sammenligne tre ens forstærkere med forskelligt indgangstrin. Men jeg har ikke lige "lyst" til at købe tre Dynavox'er til slagtning eller tre sæt trafoer - er der nogle sponsorer? :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Boptilyoudrop » man 21. jun 2010 08:37

Jeg stiller gerne min til rådighed. Men den er jo allerede ændret. Skal man gøre sammenligningen, så skal de jo være ens hele vejen igennem...

På den anden side kan de vel sælges bagefter til "materialeprisen"?
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf erlingt » tirs 22. jun 2010 18:04

mcs_5 skrev:Det ser jo fint ud!

Har du overvejet at prøve med et ECC81 eller ECC85 i din Dynavox? Det skulle jo kunne klares ved at skifte to modstande og en kondensator.

Med hensyn til direkte sammenligning af de forskellige versioner, synes jeg det er lidt svært at vide hvad der er trafoer, hvad der er indgang/driver og hvad der bare er forskellige rør. Det kunne være meget interessant at sammenligne tre ens forstærkere med forskelligt indgangstrin. Men jeg har ikke lige "lyst" til at købe tre Dynavox'er til slagtning eller tre sæt trafoer - er der nogle sponsorer? :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Nej, jeg er ikke kommet videre med Dynavox'en endnu. Men der kom jo mange gode tips og ideer "ovre på den anden side", som jeg absolut skal have eksperimenteret videre med. Men nu gik der jo lige byggeprojekt i det hele.
Ihvertfald er det jo rimeligt let, at få indgangen i Dynavox'en koblet i triodemode, og også få prøvet nogle rigtige trioder i indgangen.

Det er svært at afgøre, præcist hvad der har indflydelse på lyden; men mon ikke det i dette tilfælde er summen af mange gode og velvalgte komponenter, en veldimensioneret strømforsyning og et bedre designet indgangs- og drivertrin. Så det kunne jo være rigtigt sjovt, at lave en gang kontrolleret tweakning og lyttevurdering - så det er bare med at finde nogle sponsorer.

Men jeg skal da love for, at den nye Dyna spiller godt. Meget interessant, så har den en rimelig lang opvarmingstid. Der sker helt klart en hørbar forbedring i løbet af den første times tid.
Brugeravatar
erlingt

Indlægaf erlingt » lør 26. jun 2010 16:47

Jeg haft lidt tid til at "rulle" lidt rør i ST-70'eren.

Så lige nu er jeg endt med et setup med 3 stk Mullard CV4024 i indgang og driver, og russiske 6P3S-E i udgangen. 6P3S-E'erne er kvalitets mærket OTK 0, hvilket betyder at de er godkendt til anvendelse i kernevåben bærende interkontentinale raketter - så godt de er endt her i Midtjylland i en fredelig forstærker.

Lydmæssigt har jeg nu et setup, som spiller helt fantastisk på mine B&O Penta højttalere. Lyden er meget præcis, tør og detaljeret i hele toneområdet. Med et præcist og 3D lydbillede og flot soundstage.

For den, som har interesse i det, så har jeg bias'et 6P3S-E til 35 mA, som jeg efter en del eksperimenteren er kommet frem til giver den bedste lyd i et Dyna kredsløb, kommer man over 40 mA, så bliver bassen (efter min mening) fed og dominerende.
Brugeravatar
erlingt

Indlægaf mcs_5 » fre 9. jul 2010 19:53

mcs_5 skrev:Det kunne være meget interessant at sammenligne tre ens forstærkere med forskelligt indgangstrin. Men jeg har ikke lige "lyst" til at købe tre Dynavox'er til slagtning eller tre sæt trafoer - er der nogle sponsorer?

Og det må så være et af mine "ferie"-projekter...

Jeg har fundet en stor klods af en nettrafo, så jeg bygger strømforsyningen for sig selv. Så skal jeg "bare" have bygget tre spånpladeforstærkere.

Udgangstrafoer kan være enten Edcor CXPP60-MS-4.2K eller Hammond 1650N. Edcords er meget billigere, men Hammond kan købes i Tyskland, så det gør dem måske billigere i den sidste ende.

Hvornår skal Dyna-træffet være? :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 10. jul 2010 10:18

mcs_5 skrev:
Hvornår skal Dyna-træffet være? :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Måske en gang over i den kolde sæson? Jeg får slet ikke brugt tid på hifi lige nu :D
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf erlingt » søn 1. maj 2011 16:24

Utroligt som tiden går i godt selskab.

Nu har ST-70'eren jo snart kørt i et årstid - med mit forbrug er de 1.000 timer forlængst passeret. Og det har været en ren fornøjelse, den eneste ændring, der er foretaget i forstærkeren, er at jeg har skiftet ensretterrøret til et NOS Mullard GZ33. Ikke så meget for lydens skyld; men mere fordi jeg ikke har den store fidus til det oprindelige 5AR4's holbarhed.

Jeg fik så i dag taget mig sammen til at bære den kinesiske Dynaco klon (Dynavox VR-70E2) ind og få den forbundet i ST-70'erens setup, så jeg kunne lave lidt sammenlignende lytning. (Der skete jo desværre ikke meget med planerne om, at lave et Dynacotræf i det forgangne år). Så det blev mit eget lille træf.

Nu er det jo svært at beskrive lytteindtryk; men en ting er sikkert - der er meget stor forskel på de to forstærkere. ST-70 overgår klart kineseren (som i parentes bemærket ikke er dårlig) på alle områder. Man bliver simpelthen bare glad for at lytte til den, musikken flyder ud i rummet og er meget medrivende.
Brugeravatar
erlingt

Indlægaf Gottschalck » man 2. maj 2011 14:10

Interessant at høre at ST-70 klonen er bedre end den kinesiske udgave. Så mangler vi bare at sammenligne din repro ST-70 med den gamle originale klassiker. Påvirket at en anden tråd går jeg og overvejer et nyt board til min gamle ST-70, hvor man kan indstille bias individuelt for hvert rør. Ved ikke om den bliver bedre, men rørene får til gengæld bedre arbejdsbetingelser og noget længere liv.
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf erlingt » man 2. maj 2011 18:04

Ja, en sammenlignende lytning med den originale, vil også være meget interessant. Det må vi kunne få arrangeret på et tidspunkt.

Hvis du skal skifte dit driverboard, vil jeg meget anbefale VTA boardet, som tube4hifi sælger (det er der, hvor jeg købte mit fulde kit). Se her: http://www.tubes4hifi.com/ST70.htm
Brugeravatar
erlingt

Indlægaf Gottschalck » man 2. maj 2011 21:59

Det ser da interessant ud - tak for det. Jeg har kontaktet Bob, så nu må vi se hvad han siger.
Hilsen jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Gottschalck » tors 26. maj 2011 22:43

Her kommer så et par billeder af den opgraderede udgave af den gamle ST-70

Jeg må desværre tilstå at forstærkeren nu, rent lydmæssigt overgår den gamle milevidt.

Alt er simpelthen klaret op og det er, som om et grå dis er fjernet fra hele måden, den tidligere gengav musikken.
Samtidigt virker den subjektiv kraftigere, bassen føles nærmest, som den gengives en oktav dybere, perspektiv, og dynamik er kraftigt forbedret. Samtidigt er tidligere tids brum og sus helt væk. Ikke det mindste kan høres i mine følsomme horn. Minder om en moderne støjsvag forstærker. Endeligt har det nye print heldigvis ikke fjernet det musikalske aspekt. Den spiller stadig dejligt.

Billede

Billede

Billede

- og så kan man justere bias på hvert rør og det er dejligt.

På undersiden af det nye board sidder der to trimmere og da jeg spurgte sælgeren Roy om hvordan de skulle justeres skrev han tilbage at trimmerne var indjusteret pænt nøjagtigt, men hvis jeg ville 100% skulle jeg følge denne vejledning:

AC BALANCE ADJUSTMENT
You need a signal or function generator and a dummy load to run across the
output binding posts.
If you set the 10K ohm AC balance controls on the VTA driver board to their mid position
(about 5K ohms from the center pin of the AC bias pot to each of the two outer pins)
you will be very close to the ideal position.
The instructions to set the AC balance controls on a VTA driver board are below.

Setting AC Balance on the VTA driver board
Note – Do not attempt to set the AC balance on this amp unless you have the following ….
1. A Function generator or a signal generator capable of providing a 100 Hz signal to the amp’s input jacks
2. A Digital multimeter (DMM)
3. A .10 Mfd @ 100 volt or higher voltage capacitor
4. Two non inductive 8 ohm resistors 20 watts or higher
The AC balance controls are the small potentiometers that you soldered in on the BOTTOM of the VTA driver board
(one for each channel). Setting each potentiometer as outlined in the driver board assembly manual when you
assembled the board will give you an AC balance that is close to optimum.
If you have the equipment listed above and you want to reset or peak the AC balance for each pair
of output tubes then read below ….
Be sure your speakers aren't connected during this test, as they could be damaged.
Also, I recommend you make up two DMM test leads with a 0.1uf 100 volt or higher rated capacitor in series with each lead.
The leads plug into your DMM, and the caps block DC.
This allows you to do the AC balance readings on the meter's AC ranges.
Allow the amp to warm up for at least 15 minutes and then first set the normal DC bias for each output tube
with the DC bias potentiometers on the TOP of the driver board.
1. Connect an 8 ohm, 20 watt (or higher wattage) non-inductive resistor between terminals marked "G" and "8" IN PLACE
OF THE SPEAKERS on BOTH channels. These may be purchased at Parts Express online.
2. LEFT CHANNEL - Set your DMM to AC volts, the 2 volt scale is usually fine.
Connect one of your DMM leads to pin 8 on V2 and the other lead to pin 8 on V3
(OR connect one DMM lead to EACH of the DC bias measuring terminals on the power takeoff sockets
on the front of the amp where you normally measure DC balance for each tube. Polarity is unimportant.)
Using a standard interconnect, apply a 100 Hz test signal (at about .30 volt is good) from your function
or signal generator to the LEFT channel input jack. To avoid overheating the 8 ohm non-inductive resistors,
prolonged testing should be avoided.
3. Adjust the LEFT CHANNEL AC Balance control until the meter reads as close to zero as possible.
It will move around some, you will not get it to zero out completely in most cases but that's normal.
Just go for the lowest reading you can get.
When you get the lowest reading you are at optimum AC balance for that channel.
4. Repeat steps 1, 2, and 3 for the RIGHT CHANNEL AC balance on V6 and V7
5. Your amp is now set for optimum AC balance on both channels

Må nok indrømme at det droppede jeg indtil videre, da jeg ikke har nogen former for avancerede måleinstrumenter.

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf erlingt » fre 27. maj 2011 13:20

:thumbsup: Tillykke med VTA boardet Jesper.

Spændende at læse din beskrivelse af den nye lyd, for så har vi jo nok fået afklaret noget af forskellen mellem den originale og den moderne udgave.

En meget stor del af forbedringen ligger jo nok i, at de lidt tvivlsomme 7199 rør er blevet udskiftet med trioder, og at fasesplitningen nu udføres af 2 trioder mod den oprinde enkelte triode. Hele kredsløbet er jo et ganske andet, og ikke underlagt de oprindelige krav om lave fremstillingsomkostninger.

AC balance trimmerene på undersiden har jeg heller ikke rørt ved - andet end jeg udmålte dem til præcis centerjustering inden monteringen.

Helt enig, det er en super dejlig forstærker :D
Brugeravatar
erlingt

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage