Jazz er godt
Jazz på vinyl er rigtig godt
Og jazz fra 1950’erne og 60’erne er (som regel) ekstra rigtig godt.
Derfor var jeg meget glad, da jeg for et par uger siden vandt 3 LP’er på 3 FB-auktioner – og de opfylder netop ovenstående kriterier. Det var med kunstnere, som jeg ikke kendte – men det er jeg jo så kommet til, og kan fuldt ud anbefale både dem og de 3 plader.
Der var to med Jimmy Forrest, som var hot og meget aktiv i perioden 1958-1962, hvor han udgav ikke mindre end 8 album som leder og var co-leader på godt 15 andre.
Det er mere end et album i kvartalet over en 5-års-periode – ganske produktivt. Men så stopper udgivelser med Forrest pludselig (iflg. både Discogs, Wiki mv.) i en periode på godt 10 år, indtil han så optræder i Count Basie’s orkester på en række udgivelser lidt op i 1970’erne.
Mystisk – hvis nogen kender ham og/eller årsagen, vil det være interessant at høre om.
Men de to der har snurret her er i hvert fald fuld-gode jazz-indspilninger.
Forrest er mest til langsomme numre med et strejf af blues - det kan jeg godt li’
Hans tone på tenor-sax’en er lidt a la den modne Ben Webster, dog ikke helt så tilbagelænet, som Webster kunne være (hvor det nærmest bare var lyden af pust omkring saxofonens blad, man hørte…).
JFOutOfTheForrest.jpg
Et meget smukt nummer fra ”
Out Of The Forrest” (”That’s All”) kan høres
her.
Ud over Forrest’s følsomme sax-spil kan man også nyde Joe Zawinul på piano. Ham kender de fleste nok som keyboard-spilleren i fusions-bandet Weather Report, men her er vi 10 år tidligere og før der blev sat strøm til jazzen. Og det er altså smukt – og det meste med et lidt blues-præg i et roligt tempo
Den anden Jimmy Forrest-LP er ”Forrest Fire”. Folkene på pladeselskabet kunne åbenbart ikke lade være med at synes, at det der med Forrest skulle ind i titlerne… Der kom senere også en ”Black Forrest” – suk…
JFForrestFire.jpg
På ”
…Fire” medvirker (ud over JF’s tenorsax) 3 musikere, jeg aldrig har hørt om før, men de spiller hhv. Hammond B3-orgel, som skaber en skøn stemning, guitar og så er der trommeslageren Jimmy Smith (nej ikke orgel-spilleren af samme navn). Han (Smith) har enten 4 arme eller også har de brugt flerspors-teknik (i 1961???), for der høres såvel alm. trommesæt (i H kanal) og congas (i V kanal). Eller også er der en musiker, der ikke er blevet krediteret...
Begge Lp’er er OJC-genudgivelser og lyden er intet mindre end fremragende. Fremragende!
”
Out of…” er genudgivet på det fornemme Analogue Productions, hvor den sikkert lyder endnu bedre, men til gengæld løber op i små 1.000,- hvis man køber den derfra (porto US – DK næsten 500,- + moms). Det er langt, langt mere end hvad jeg gav for alle tre.
Den sidste skive er med tenorsaxofonisten Arnett Cobb, som jeg heller ikke ved noget-som-helst om. Pladen hedder ”
Party Time” (fås også i luksus-udgave til 460,- hos Imusic) – men også her lyder min OJC-version
helt eminent, så jeg på ingen måde lokkes af en dyr upgrade.
ArnettCobb.jpg
Cobb er lidt mere livlig (og mindre slow-bluesy) end Forrest, så der sker lidt mere, men uden at det bliver Coltrane-vildt. Dog fik Cobb tilnavnet "The Wild Man of the Tenor Sax”, men jeg synes nu ikke han er specielt vild på pladen her – og det er godt. En smagsprøve findes
her Så kendte navne eller ej: De her skiver kommer helt sikkert til at snurre ganske flittigt her og sprede glæde over musikken og den gode lydkvalitet. Rudy van Gelder har stået for optagelse af alle tre - og det er sikkert en del af forklaringen på vellyden. Captainens stald-tip: Hold øje med OJC-udgivelser
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.