FIRST WATT - Vintage Benchmark

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: FIRST WATT - Vintage Benchmark

Indlægaf Fejensen » man 18. sep 2023 13:42

Slettet
Senest rettet af Fejensen lør 2. dec 2023 12:00, rettet i alt 1 gang.
Fejensen

Indlægaf Klarskov » man 18. sep 2023 15:56

Hej Frank og Kenneth.
Jeg følger jeres diskussion med stor interesse. Jeg har selv nu og da eksperimenteret med en PC+Lydkort som alternativ til TDH-analysatorer m.v. men altid være usikker på, om jeg målte rigtigt! Jeg glæder mig til at blive klogere.
Jeg har også et forslag: JVC receiveren er opgivet til 0,1% THD ved 50W i 8 ohm. Det kunne være sjovt, hvis Frank havde mod på at tjekke, om det holder. Jeg aner ikke, hvordan JVC'en opfører sig, men mange forstærkere, jeg har målt på, har vist noget varierende forvrængning alt efter niveauet. Flere gange ligger THD lidt højere under 1 W ud - andre gange lavere. Det er først når man nærmer sig klippegrænsen, at TDH følger niveauet - og THD stiger (naturligvis) med raketfart, når man kommer over klippegrænsen (på transistorforstærkere, altså).

Men igen: Jeg følger med spænding jeres eksperimenter. (I øvrigt: Kenneth er i godt selskab. Siegfried Linkwitz var faktisk også mikrobølgeekspert. Så vidt jeg husker noterer han et sted, at bølgelængderne i audioområdet og mikrobølgeområdet er sammenlignelige!)

Vh
Hans Jørgen
Klarskov

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Indlægaf KenRas » man 18. sep 2023 16:23

Klarskov skrev:Jeg har også et forslag: JVC receiveren er opgivet til 0,1% THD ved 50W i 8 ohm. Det kunne være sjovt, hvis Frank havde mod på at tjekke, om det holder. Jeg aner ikke, hvordan JVC'en opfører sig, men mange forstærkere, jeg har målt på, har vist noget varierende forvrængning alt efter niveauet. Flere gange ligger THD lidt højere under 1 W ud - andre gange lavere. Det er først når man nærmer sig klippegrænsen, at TDH følger niveauet - og THD stiger (naturligvis) med raketfart, når man kommer over klippegrænsen (på transistorforstærkere, altså).

Det du oplever med THD ved varierende output niveau er netop det Frank har som et tema i denne tråd. Nemlig den crossover forvrængning vi får i push-pull effekttrin. Jo lavere effekt, jo mere dominerende bliver effekten af crossover. Man skal også være opmærksom på at ønsker du at måle fx. 0,01% THD, så kræver det minimum 80 dB dynamisk område. Er signal niveau for lavt (<<1W) risikerer du at rende ind i måleudstyrets støjgulv.

Pga crossover forvrængning ser du næsten altid THD specifikationer angivet ved max specified output power. Men som Frank påpeger, så er THD jo mest interessant ved ens faktiske lytte niveau som jo for det meste er under et par watt.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf Fejensen » man 18. sep 2023 19:01

Slettet
Senest rettet af Fejensen lør 2. dec 2023 12:01, rettet i alt 1 gang.
Fejensen

Indlægaf Mik112 » tirs 19. sep 2023 18:37

Er der nogen, der kort, kan fortælle hvordan alle disse målinger skal tolkes?
Mik112

Lokalitet: Frederikssund

Indlægaf Fejensen » tirs 19. sep 2023 19:22

Slettet
Senest rettet af Fejensen lør 2. dec 2023 12:01, rettet i alt 1 gang.
Fejensen

Indlægaf Mik112 » tirs 19. sep 2023 19:30

@Fejesen. Mange tak for din forklaring
Mik112

Lokalitet: Frederikssund

Indlægaf KenRas » ons 20. sep 2023 16:12

Klarskov skrev:Men igen: Jeg følger med spænding jeres eksperimenter. (I øvrigt: Kenneth er i godt selskab. Siegfried Linkwitz var faktisk også mikrobølgeekspert. Så vidt jeg husker noterer han et sted, at bølgelængderne i audioområdet og mikrobølgeområdet er sammenlignelige!)

Vi, altså Siegfried og jeg, var faktisk kollegaer fra 1990-1998 hvor vi begge arbejdede for Hewlett-Packard :cool1:
Jeg skal dog være ærlig og sige at jeg aldrig har mødt ham. HP8566A/B spectrum analyzer’en som var kronen på hans arbejdsliv var banebrydende da den kom frem. Jeg har selv ejet en, men den blev solgt for nogle år siden.

I vores hifi verden er det jo mest som med-opfinder af Linkwitz-Riley-filteret han er kendt.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas

Indlægaf Fejensen » ons 20. sep 2023 16:42

Slettet
Senest rettet af Fejensen lør 2. dec 2023 12:02, rettet i alt 3 gange.
Fejensen

Indlægaf Fejensen » ons 20. sep 2023 17:43

Slettet
Senest rettet af Fejensen lør 2. dec 2023 12:03, rettet i alt 3 gange.
Fejensen

Indlægaf KenRas » ons 20. sep 2023 19:13

Ja, der da lidt forbedring at spore på den opdaterede Quad, når man kigger på THD. Dog synes det interessant at de harmoniske ikke aftager i amplitude på den opdaterede. Har du nogen ide om hvorfor det er tilfældet?

Og gad vide om det påvirker forstærkerens lyd signatur??

Kan du beskrive, gerne med diagrammet, hvad du rent faktisk har gjort for at få den stabil? Det tænker jeg kan være nyttigt for de teknisk kyndige.

Mvh Kenneth
Brugeravatar
KenRas

Indlægaf Fejensen » ons 20. sep 2023 22:52

Slettet
Senest rettet af Fejensen lør 2. dec 2023 12:04, rettet i alt 1 gang.
Fejensen

Indlægaf Klarskov » ons 20. sep 2023 23:55

Virkelig imponerende indsats af Frank på hans QUAD 303! Tak for redegørelsen. Sjovt nok lider 405'eren af samme problem. Der sidder en gammel op-amp i indgangen, og skifter man den ud med en moderne skulle fanden angiveligt være løs. Jeg har restaureret en 405'er, som var modificeret til ukendelighed og helt igennem ustabil. Det lykkedes at rekonstruere den oprindelige opbygning og med en vis strømlining af ledningsføringen blev den stabil. Men den var ikke sjov at arbejde med.

Og måske lidt off-topic (men så må redaktøren jo træde i karakter!): Linkwitz er, som Kenneth bemærker, mest kendt for Linkwirtz-Riley filtret. Han burde ikke desto mindre være kendt for meget mere: Hans websted (linkwitzlab.com) er en guldmine af akustisk viden - især vedr. musikgengivelse i almindelige beboelsesrum. Han har naturligvis også sine kæpheste, men de er forfærdelig veldokumenterede. Jeg har bygget både hans Orion (som jeg ikke har mere), Pluto og LXmini. Det er meget kompetente højttalere - som, og så er vi tilbage på sporet: Alle hans højttalere kan spille fremragende ved meget lave lydstyrker!

Vh
Hans Jørgen
Klarskov

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Indlægaf Fejensen » tors 21. sep 2023 10:31

Slettet
Senest rettet af Fejensen lør 2. dec 2023 12:04, rettet i alt 1 gang.
Fejensen

Indlægaf KenRas » tors 21. sep 2023 23:32

Efter at have prøvet diverse Intermodulations Setups (IMD) med det forskellige udstyr som jeg har, må jeg konstatere at jeg intet har der kan hamle op med et dedikeret lydkort med 24 bits A/D konverter.

Så desværre, forvent ikke at der kommer IMD målinger fra min side :YY:

Men set i lyset af Franks kvaler med quasi-komplimentære udgangstrin ved lav styrke, fik jeg her til aften lavet lidt THD målinger ved både lav og relativ høj effekt på en Marantz 1060 forstærker. Den er specificeret til min 2 x 30W i 8 Ohm. Denne forstærker blev semi-renoveret for et par år siden, med nye lytter på effektforstærker print og på power supply print. Den store hovedlyt i PS er ikke skiftet, heller ikke de 2 udgangslytter. Der er muligvis skiftet nogle 2SC458 transistorer i den, det er jo nærmest standard procedure når man renoverer Marantz fra den periode. Og så blev Bias og Offset selvfølgelig også justeret.

Jeg har aldrig testet Total Harmonic Distortion (THD) ved lave effekter før, så jeg forventede at se det samme som Frank oplever på hans test emner. Jeg har testet ved 1 Watt og ved 20 Watt (jeg ville ikke gå til 30 Watt for at være sikker på at jeg ikke kom i nærheden af kompressions-forvrængning).

THD specs på Marantz er konservativt sat til 0,5%, indikeret af prikkerne i toppen af graferne. Her kommer først målingerne ved 1 Watt:

THD - 1W.png

Dette var lidt overraskende, en faktor 4-5 gange lavere end specifikationer :thumbsup:

Derefter blev der skruet op til 20 Watt og målingerne blev gentaget:

THD - 20W.png

Der er faktisk næsten ingen forskel mellem 1 og 20 Watt målingerne, hvilket i forhold til hvad der er præsenteret og omtalt her i tråden er imponerende. For mig virker det som om at Marantz havde styr på designet, også ved quasi-complimentære udgangstrin.

Men som jeg har nævnt tidligere så er Marantz 1030 og 1060 to små særdeles vellydende forstærkere.

Både ved lavt og højt niveau :Thumpsup:

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
KenRas

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr