Efter at have prøvet diverse
Intermodulations Setups (IMD) med det forskellige udstyr som jeg har, må jeg konstatere at jeg intet har der kan hamle op med et dedikeret lydkort med 24 bits A/D konverter.
Så desværre, forvent ikke at der kommer IMD målinger fra min side
Men set i lyset af Franks kvaler med quasi-komplimentære udgangstrin ved lav styrke, fik jeg her til aften lavet lidt THD målinger ved både lav og relativ høj effekt på en Marantz 1060 forstærker. Den er specificeret til min 2 x 30W i 8 Ohm. Denne forstærker blev semi-renoveret for et par år siden, med nye lytter på effektforstærker print og på power supply print. Den store hovedlyt i PS er ikke skiftet, heller ikke de 2 udgangslytter. Der er muligvis skiftet nogle 2SC458 transistorer i den, det er jo nærmest standard procedure når man renoverer Marantz fra den periode. Og så blev Bias og Offset selvfølgelig også justeret.
Jeg har aldrig testet
Total Harmonic Distortion (THD) ved lave effekter før, så jeg forventede at se det samme som Frank oplever på hans test emner. Jeg har testet ved 1 Watt og ved 20 Watt (jeg ville ikke gå til 30 Watt for at være sikker på at jeg ikke kom i nærheden af kompressions-forvrængning).
THD specs på Marantz er konservativt sat til 0,5%, indikeret af prikkerne i toppen af graferne. Her kommer først målingerne ved 1 Watt:
THD - 1W.png
Dette var lidt overraskende, en faktor 4-5 gange lavere end specifikationer
Derefter blev der skruet op til 20 Watt og målingerne blev gentaget:
THD - 20W.png
Der er faktisk næsten ingen forskel mellem 1 og 20 Watt målingerne, hvilket i forhold til hvad der er præsenteret og omtalt her i tråden er imponerende. For mig virker det som om at Marantz havde styr på designet, også ved quasi-complimentære udgangstrin.
Men som jeg har nævnt tidligere så er Marantz 1030 og 1060 to små særdeles vellydende forstærkere.
Både ved lavt og højt niveau
Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.