Fredmarantz' vintagehifi

Vis os dit grej

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf kbekke » tors 30. jan 2025 17:36

KenRas skrev:Som altid Freddy, når du først tager fat med tandbørste, vatpinde, piberensere og de blå ruderens, så ved man det bliver godt :thumbsup:

Ja mon ikke og også dejligt at se de “små ting” få en kærlig hånd :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Fredmarantz » tors 30. jan 2025 18:16

jo tak skal i have. Jeg kan bare den der med pudsekluden, om ikke andet. :lol:

Mht. den omtalte "susen" på phono når opskruet, så er det i mine ører den sædvanlige susen, der altid er på selv überfine preamps og amps, når man slår den over på Phono og skruer op (uden signal vel at mærke). Jeg tror at denne 2015's Phonodel er ok. Men det er da rigtigt, at 2SC458 er en støjfætter og en upålidelig satan. Jeg tjekkede også med det samme, om der var nogle af disse, men det var der heldigvis ikke. Det betyder ikke, at der ikke er andre transistortyper, som kan skabe uro i klassen. Men alt synes fredeligt og uden knas, sus og øvrig støj,
så jeg valgte at lade bl.a. disse 2SC1327 sidde. Så er apparatet jo også lige lidt mere originalt.

til Haflermicro: Ja, den "gyro touch tuning"- mekanisme er genial, synes jeg. Den giver i hvert tilfælde også mulighed for, at man på lang afstand kan se, om der er en Marantz receiver eller tuner i en bunke Hifi. Det har altid givet Marantz' apparater en særlig identitet.

Det første Marantz-apparat, som havde denne feature, var Model 18, deres allerførste receiver, fra 1968. Det var i øvrigt det sidste apparat, hvor Saul Marantz var med i konstruktionen.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf his067 » tors 30. jan 2025 19:14

Kom Arena T9000 før eller efter Marantz introducerede 'Gyro touch'? For den har da noget lignende....

arena_t9000_2752221.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Fredmarantz » tors 30. jan 2025 19:24

Radiomuseum hælder mod 1971. Flere andre kilder nævner 1970 -1973.
Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Tonni » tors 30. jan 2025 19:29

Var den første Marantz Gyro tuner ikke Model Twenty? Og kom den ikke i 1972?
Arena T9000 mener jeg, kom i 1971?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Elway » tors 30. jan 2025 19:40

Jo, første apparat var Eighteen/18 fra 1968, som allerede anført af Freddy. Første rene tuner med gyro var Twenty/20 fra 1969.
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf Tonni » tors 30. jan 2025 19:42

Elway skrev:Jo, første apparat var Eighteen/18 fra 1968, som allerede anført af Freddy. Første rene tuner med gyro var Twenty/20 fra 1969.

Ja, så var Marantz først. :lol:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Elway » tors 30. jan 2025 19:44

Uanset hvad, lækker betjening
Brugeravatar
Elway

Indlægaf Fredmarantz » tors 27. feb 2025 03:19

"Walnut-rush" er det, der plager mig mest i disse dage. :Skor:

Inspireret af Elway's eventyr udi anskaffelse af diverse Marantz'er - og ikke mindst woodcases..omtalt i Elway's egen tråd/brugergalleri.:
viewtopic.php?f=569&p=151406#p151406

har jeg ladet mig rive med. Jeg har haft den "GAS" før - men der er dyrt tilbagefald... ;)

Da jeg så, at Elway havde henledt opmærksomheden på dette firma i Tyskland, https://www.legno-design.eu/
Bestilte jeg fluks en woodcase (WC9) til min Marantz model 19 receiver fra 1970-71. Den receiver er helt speciel og er noget særligt for mig - og den har en ret dramatisk historie bag sig. Netop dette WC9 er meget sjældent set - også internationalt. Jeg har altid drømt om at kunne beklæde min gamle model 19 med sådan en kasse.
Efter at have set detaljerne nærmere efter i sømmene på det kabinet, som Elway for nylig har anskaffet sig, er jeg kommet til den konklusion, at det næppe kan gøres meget bedre. Kun hvis man skulle være så heldig at finde et NOS-originalt kabinet i en lade i Midtvesten, kan man se et bedre kabinet - bedre fordi det så er originalt.

Nu skal det være :p

Billeder herunder:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Elway » tors 27. feb 2025 09:07

Fredmarantz skrev:..... til min Marantz model 19 receiver fra 1970-71. Den receiver er helt speciel og er noget særligt for mig - og den har en ret dramatisk historie bag sig.

Jeg tænker der gemmer sig en god historie her?
Brugeravatar
Elway

Indlægaf Sorenki » tors 27. feb 2025 10:16

Elway skrev:
Fredmarantz skrev:..... til min Marantz model 19 receiver fra 1970-71. Den receiver er helt speciel og er noget særligt for mig - og den har en ret dramatisk historie bag sig.

Jeg tænker der gemmer sig en god historie her?

En brand-god historie, hvis ikke jeg tager fejl ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Foregående

Tilbage til Bruger-galleri