Tube mania skrev:Hej Jan
De 470ohm er bias modstanden i denne fasesplitter...den 'sætter' arbejdspunktet...for det meste DC kobles til indgangs trinnet som derfor styrer fase-splitteren både DC og AC mæssigt. Denne her skal selv finde sit arbejdspunkt.
Hvorfor man ikke har nøjes med en fasesplitter til det hele skyldes måske man opererede med lavere signal-spændinger end idag og derfor behøvede større forstærkning.
mvh
Tube mania skrev:Jeg har for vane at købe ekstra rør hjem når jeg mangler rør. Derfor lå der 10 ECC83 Sovtek ( fine low noise) i skuffen som er købt for nogle år siden. Jeg fik lyst til at prøve dem i testeren og til min skræk opdagede jeg at de målte som slidte rør. 0,4mA(1.2) stejlhed 0.8(1.6). I parantes det de skulle have været. Nuvel, de er jo nye og må derfor have emissionen i behold så måske ligger deres arbejdspunkt forkert .
Jeg prøver at regulere forspændingen til røret trækker 1,2mA. Og se det hjalp for nu kom stejlheden op på 1,8 . Hvad gør man så ? Det fungerer jo, men med en anden forspænding.
Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster