Lyder godt Jan...
Her er historien om en Sati forstærker som ikke er i stykker, men alligevel ikke lyder eller yder ret godt...faktisk kan den kun yde 3W i den ene kanal. Det er en SE med 52b rør som nok skulle kunne præstere 20-25W. Vanen tro...når det er den slags forstærkere rettes mistanken mod udgangs-rørene. Jeg har dog ikke i sinde at bestille nye rør til 5500..uden at være 110% sikker. Nu har jeg jo terpet teori et stykke tid...ka det bruges til noget?
Jeg har jo en AVO rørtester, men manualen nævner ikke noget om 52b. Ikke noget problem...skal kun vide om røret har emission og finder kurverne til dette rør. Nogle vil sige jeg bare kan teste i forstærkeren, men da jeg ikke kender hverken forstærkerens eller rørenes tilstand er det ikke nogen god ide.

Her kan jeg se røret skal trække 100mA ved 100V og 0V på gitter...på AVO'en har jeg fuld kontrol over anodespændingen...så jeg starter forsigtig på 0V og skruer stille op...røret begynder at arbejde allerede ved 20-30V...ved 100V og gitter 0V trækker det 100mA...godt jeg ikke bestilte nye rør.
Men hvad så..nu konstaterer jeg røret får noget at leve af...trækker 130mA...får fuldt sving på gitteret og skulle dermed kunne afgive sin effekt. Nu bliver jeg nødt til at tænke utraditionelt for hvem mistænker at en 18 år gammel forstærker er samlet forkert. Jeg vil checke udgangs-transformatorén.
Omsætnings forholdet (N) findes som Vout divideret med Vin...så jeg bruger vario-transformatoren hvor jeg sender AC ind på primæren og skruer op indtil jeg har 1V på sekundæren(højtalerudgangen)så har jeg nemlig omsætnings-forholdet direkte. Røret lader jeg bare sidde i under denne 'øvelse' ...det betyder ingenting.
9V får jeg...det var dælme ikke ret meget...
primær-impedans udregnes som
N^2 X r-load = (9 X 9) X 8 = 648...kan sg god forstå rørene ikke er glade når Emissionlab anbefaler 1500-3000ohm
Jeg kan se der ligger 2 sammenrullede ledninger som kommer fra transformatoren og bliver nysgerrig...det viser sig vha ohm-meteret at de hører til primæren. Jeg kan også konstatere der er mere tråd på de ledninger ifh til tranformatorens input...så jeg checker omsætnings forholdet på dem. Samme metode som før og kommer frem til 20 og 30...jeg prøver at regne med 20.
N^2 X r-load = (20 X 20) X 8 = 3200ohm...det kan godt bruges...30 er for meget...det ender i 8kohm
Så jeg kobler den ledning med 20 til anoden og voila...24W poster den ud og røret er glad nu.
Her ses den ændrede kanal foroven og den uændrede forneden...henholdsvis 24 og 3W...mon ikke min gode ven ofrer et par flasker rødvin på mig nu. Han har haft den i 18år og den har været til reparation hos producenten engang, men den lød stadig dårlig da han fik den igen og så opgav han.