Gode forslag til tonearm modtages!

Analog når det bedst

Gode forslag til tonearm modtages!

Indlægaf jcr1972 » tors 12. jul 2012 11:48

Hej alle!

Har en gammel Thorens 124 grammofon, samt denne pick-up: http://www.ortofon.com/products/cartrid ... ndo-bronze

- men ingen tonearm... :(

Jeg har desværre ikke den store erfaring i tonearme, udover at jeg ved at den skal passe godt sammen med pick-up'en naturligvis. Jeg har kigget lidt på denne side for at få lidt viden: http://www.gcaudio.com/resources/howtos ... ridge.html

Egentlig ville jeg gerne have en 12" arm, men er ikke interesseret i at betale svimlende summer for sådan én. Ikke lige nu i hvert fald, men på et tidspunkt kan man jo blive desperat nok :Bande:

Så vidt jeg kan forstå på det hele, så er Rondo'ens compliance moderat, vilket umiddelbart vil passe bedst til en arm med middel armmasse. Jeg har kigget lidt rundt på nettet og opdaget, at det faktisk ikke er ret ofte at den effektive armmasse er opgivet. Kiggede bl.a. på denne 12" her: http://usahifi.com/product/jelco-sa-750l-12-tonearm

Hæftede mig ved at den skulle være nem at justere ind, men armmassen er ikke opgivet... Hvad gør man så?

Jeg tænkte så om den nok så kendte SME 3009 kunne bruges i forbindelse med den pick-up. Den ville også stilmæssigt passe fint på Thorens'en. Og den kan vist fås for rimelige penge.
Hvis nogen har et bud på om det kan passe sammen, eller har forslag til andre arme, vil jeg være meget taknemmelig. Planen er at min nuværende grammofon skal sælges, og det skal så betale for en tonearm til Thorens'en, så det er ikke nødvendigvis en her og nu løsning. Vil bare være glad for lidt info omkring emnet, så jeg ved hvad jeg evt. skal gå efter for at få det mest optimale resultat inden for rimelighedens grænser ;)

Mvh.

Jan
jcr1972

Re: Gode forslag til tonearm modtages!

Indlægaf his067 » tors 12. jul 2012 12:11

Jeg har en gammel Ortofon arm på min TD124. Den passer ikke helt godt sammen med Rondo Bronze. Jeg kan ikke helt forklare hvorfor: måske er den simpelthen for høflig og ikke interessant. Med en SPU, på den anden side er den fantastisk.
Jeg ville foreslå en Mørch, enten UP4 eller (bedre) DP6. Den kan du også få med 12" armrør og det er næsten ligegyldigt hvad du sætter i den (så længe du følger Mørchs anbefalinger): jeg har brugt en masse Ortofoner i den: MC200, MC3000mkII, Rohman, MC7500, Jubilee og desuden en Entre 1. Desværre passer den ikke til en SPU GM....så derfor solgte jeg den her i foråret efter 25 års brug. (Den gik forøvrigt for 720 GBP til en fyr i Canada, så brugtværdien er fænomenal). I Danmark kan du få en brugt Mørch for meget rimelige penge, på eBay er de meget dyrere. Den passer godt med TD124 både i design og funktion, forresten.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf KlausM » tors 12. jul 2012 12:24

Du kan se armresonans ved forskellige arm/pick-up kombinationer her:

http://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.php

Så vidt jeg kan se skal den pick-up du har have en arm med effektiv arm masse på mellem 8 og 16 gram, så er du på den sikre side. Jelco er vist et fint mærke, men jeg kan ikke se arm masse på det link du har send med.

Jeg har en STAX UA-7 (9") arm på min TD-124, og det fungerer rigtig godt og de ser også godt ud sammen. Den har en effektiv arm masse på 16 gram.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf Kim Christensen » tors 12. jul 2012 14:43

Jeg mener at massen på den 12" Jelco er 25g. Passer nok meget godt da den eff. masse for deres 9" version er 20g. (eller var det 18g?). Dette med dét headshell der medfølger.

Der er også en Thomas Schick 12" men denne er gearet meget specifikt mod netop brug af Ortofon SPU eller evt. Denon DL-103. Stive PU'er med højt VTF - armen er som standard uden anti-skate.

http://www.thomas-schick.com/arm01.htm

http://www.oswaldsmillaudio.com/Products/schick.html
Kim Christensen

Geografisk sted: København

Indlægaf r-l-b » tors 12. jul 2012 15:04

husk at Jelcos arme sælges uden kabel, som skal tilkøbes - derfor er de ikke så billige som man først glædes over ..
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf his067 » tors 12. jul 2012 18:21

Kim Christensen skrev:Jeg mener at massen på den 12" Jelco er 25g. Passer nok meget godt da den eff. masse for deres 9" version er 20g. (eller var det 18g?). Dette med dét headshell der medfølger.

Der er også en Thomas Schick 12" men denne er gearet meget specifikt mod netop brug af Ortofon SPU eller evt. Denon DL-103. Stive PU'er med højt VTF - armen er som standard uden anti-skate.

http://www.thomas-schick.com/arm01.htm

http://www.oswaldsmillaudio.com/Products/schick.html

THomas Schick armen koster 900 € men der er en enormt lang ventetid på den: Jeg bestilte en i begyndelsen af Marts og har stadig ikke set den.

Thomas siger at den er konstrueret til pickupper op til 20 C.U.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf Ehapa » tors 12. jul 2012 19:45

Jeg vil anbefale en Sme 3009 imp. (den billigste 3009), og opgradere den med bronze knivleje+rewire+rca-bøsninger+bagvægt(altsammen kan købes på Ebay), et sjovt projekt hvis man gør det af nogen gange.
den vil herefter spille meget bedre end end den dyre tidligere model 3009, måske endda bedre end 3012.
Jeg har haft en thorens 124 med en Origin live Silver, super fedt match med slam på bassen så det gør noget.
Silver armen kan man tit købe brugt på Ebay.uk for omkring 2000-3500 afhængig af årgang.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf jcr1972 » tors 12. jul 2012 20:12

Indtil videre mange tak for forslag og gode links. Mht. Mørch tonearme så ved jeg ikke helt med dem. Det er rart nok at høre at de er gode nok, men har et eller andet indtryk af at det er lidt noget "slattent" noget. Jeg ved egentlig ikke hvor jeg har det fra. Måske hænger det sammen med at jeg ikke bryder mig om det "usolide" look. Jeg tror også man skal passe lidt på at armen ikke bliver for tung, som fx. med Ortofons egne gamle modeller. Jelco armen ser også ud til at blive lige tung nok, hvis armmassen er 25 gr. Jeg synes et project som med den SME 3009 imp. lyder meget interessant. Især fordi man kan forbedre lidt hen ad vejen :)

Mvh. Jan
jcr1972

Indlægaf Bent Egholm » tors 12. jul 2012 22:06

Kvalitet eller holdbarhed på en Mørch arm er ikke noget problem. Jeg har brugt min UP4 i rigtigt mange år nu til fuld tilfredshed. Det største minus ved den er at den er temmelig hysterisk med korrekt indstilling og det kan godt være ret tidskrævende. Men når det er overstået spiller den himmelsk!
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP

Geografisk sted: Holbæk

Indlægaf jcr1972 » tors 12. jul 2012 23:08

Okay, så er den måske slet ikke et uinteressant emne alligevel. Mht. SME 3009 armene, er der nogen direkte forskel at se på de gamle og nyere udgaver?
jcr1972

Indlægaf his067 » fre 13. jul 2012 15:11

jcr1972 skrev:Okay, så er den måske slet ikke et uinteressant emne alligevel. Mht. SME 3009 armene, er der nogen direkte forskel at se på de gamle og nyere udgaver?

Masser af forskelle: serie 1 var tungere (højere eff. masse) end serie II, serie II Improved var endnu lettere.

Serie II improved havde en del resonanser ifølge poul ladegaards måle-resultater i High fidelity for mange år siden.

Hvis du skal bruge en Rondo Bronze ville jeg gå efter en Serie II (non-improved) men generelt vil jeg holde mig fra dem (og her taler jeg som en der tidligere havde både en 3012 og end Serie II imp). SME brugte jo gummityller i monteringspladen og det påvirkede lyden. samtidig var deres fatning til pickup-huset en meget simpel affære: et aluminiumsrør med en slids som havde to "vinger" som spændte imod armrøret. der sad godt nok en skrue i fatingen men den greb ikke fat om noget så fatningen sad ikke særligt solidt fast. SMEs nye 3012R har to skruer til at fastspænde fatningen så de er klar over problemet.

Jeg ville holde mig til en Rega eller en Mørch arm (Regaen kan man ikke justere azimuth på, så den er ikke ideel)
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf jcr1972 » fre 13. jul 2012 23:05

Ja jeg søgte også lidt rundt og fandt ud af at der er en del forskellige versioner faktisk. Det kunne da være at jeg ganske enkelt skal holde udkig efter sådan en Mørch DP6 så, for efter hvad jeg kan finde frem til er den glimrende, og den har mange justeringsmuligheder. Og som nævnt længere oppe så går man nok ikke fejl af sådan en :p
Og en fordel er også at man kan udskifte armrøret så man kan matche armmassen med pick-up'ens compliance. Så behøver man ikke skifte hele armen hvis man i fremtiden vælger en anden pick-up.
jcr1972

Indlægaf Ehapa » lør 14. jul 2012 14:25

his067 skrev:
jcr1972 skrev:Okay, så er den måske slet ikke et uinteressant emne alligevel. Mht. SME 3009 armene, er der nogen direkte forskel at se på de gamle og nyere udgaver?

Masser af forskelle: serie 1 var tungere (højere eff. masse) end serie II, serie II Improved var endnu lettere.

Serie II improved havde en del resonanser ifølge poul ladegaards måle-resultater i High fidelity for mange år siden.

Hvis du skal bruge en Rondo Bronze ville jeg gå efter en Serie II (non-improved) men generelt vil jeg holde mig fra dem (og her taler jeg som en der tidligere havde både en 3012 og end Serie II imp). SME brugte jo gummityller i monteringspladen og det påvirkede lyden. samtidig var deres fatning til pickup-huset en meget simpel affære: et aluminiumsrør med en slids som havde to "vinger" som spændte imod armrøret. der sad godt nok en skrue i fatingen men den greb ikke fat om noget så fatningen sad ikke særligt solidt fast. SMEs nye 3012R har to skruer til at fastspænde fatningen så de er klar over problemet.

Jeg ville holde mig til en Rega eller en Mørch arm (Regaen kan man ikke justere azimuth på, så den er ikke ideel)

Alle Sme vintage tonearme har de små gummidutter ved monteringspladen som er nemme at fjerne. Jeg har haft alle Sme vintage tonearme undtagen de allerførste mk1, fakta er at standard er 3012 bedst, derefter følger 3009 serie2
og til sidst imp.modellen, skifter man så plastik knivlejet til et af bronze i imp.3009 er den allerede bedre end
serie2 modellen, tager man hele turen med rewire knivleje,bagvægt er den også bedre end 3012, med bedre
"prat" som man siger på Engelsk altså mere fast dynamisk bas. en 3012 med denon103 er et supermatch.
En rega 250/300 er udemærket og så hellere ikke mere, en kedelig halvgrim tonearm synes jeg.

Mørch er gode, men til en Thorens 124 ville jeg vælge en kraftigere tonearm som Sme eller Origin Live.
Ehapa

Indlægaf Ehapa » søn 15. jul 2012 14:32

Lige et foto af min 3009 imp.

Billede
Ehapa

Indlægaf jcr1972 » søn 15. jul 2012 19:16

Ehapa skrev:Lige et foto af min 3009 imp.

Billede

Alletiders! Således har jeg da nu et par gode alternativer til min pick-up :cool1:

Det du mente med modificering til bronceleje/bøsning, er vel netop det der ses på billedet?
jcr1972

Næste

Tilbage til Grammofoner