RØR-TEKNIK

Rør i alle afskygninger

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf his067 » søn 23. dec 2012 21:42

Det ligner jo ligegodt en williamson 5-10 eller en Radford STA35 Renaissance
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Tube mania » søn 23. dec 2012 22:04

@Jan

Pl82 og PL84 er beslægtede...faktisk er PL84 en anelse bedre...er der nogen som ligger inde med nogle hundreder af dem?

Ja...EL503 ønskede jeg at lave forstærkere med allerede for 30år siden, men kunne ikke få fat i dem...jeg havde en Mullard bog med diagrammer og der var den forstærker jeg ønskede at lave. Jeg faldt netop for de lave drift-spændinger...er sg ikke gode venner med højspænding.

@his067

Ok...dem må jeg lige checke...lyder spændende...vil se hvor tæt de er på det jeg har lavet. Med det jeg har vist kan man lave forstærkere fra 10W til 200W...det afhænger kun af rørvalget, traffoer og dimensioneringen.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf PerHej » søn 23. dec 2012 22:44

Hej Tube mania.

Jeg har den her til at stå viewtopic.php?f=555&t=2802 har dog ikke haft tid til at se på den.
Er det en du har erfaring med?

Mvh
Per
nakamichi 610 + 620 - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf MDA » søn 23. dec 2012 22:46

PerHej skrev:Hej Tube mania.

Jeg har den her til at stå http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=555&t=2802 har dog ikke haft tid til at se på den.
Er det en du har erfaring med?

Mvh
Per

For ikke at få en alt for rodet tråd, så er det bedre at sende tube en privat besked, eller efterlys tube i din allerede oprettet tråd, er sikker på at han allerede har været forbi din tråd.
God jul :jul3:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf PerHej » søn 23. dec 2012 22:50

OK

Men nu er den netop med EL500 rør så lidt passer den ind!

Mvh
Per
nakamichi 610 + 620 - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf mcs_5 » man 24. dec 2012 02:43

Tube mania skrev:Denne her topologi tiltaler mig meget og jeg spørger...virker den skræmmende?

Billede

:QQS: :QQS: :QQS: :shock: :shock: :shock:

Det er et godt og gennemprøvet kredsløb. Jeg er nogle gange startet et andet sted, og så kommet tilbage til netop det. Det har lige den rigtige forstærkning til mange ting. Hvis man skal drive et meget følsomt rør (som f.eks. EL84 og ECL86), kan man også springe første triode over, og koble modkoblingen ind på triode 2s gitter.

his067 skrev:Det ligner jo ligegodt en williamson 5-10

Mener du ikke en Mullard 5-10? Den eneste Williamson jeg kender er med 4*L63 og 2*KT66.

Tube mania skrev:Pl82 og PL84 er beslægtede...faktisk er PL84 en anelse bedre...er der nogen som ligger inde med nogle hundreder af dem?

Hvis du også leder efter EL86, bliver det måske lidt lettere. PL84 var ret billig i USA engang - men det er EL86 også.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Boptilyoudrop » man 24. dec 2012 11:27

Lidt før det hele juler til, så kan man jo lige side med en god kop kaffe og lune tæerne foran den lune brændeovn - og tage en sidste tjekker på nettet. Og så sker der nok sager her i røt tråden. Svært ikke at blive begejstret her. Skulle man så gå to gange mono eller er omkostningerne ved to strømforsyninger ikke indsatsen værd? Glælig jul
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf his067 » man 24. dec 2012 19:29

mcs_5 skrev:
Tube mania skrev:Denne her topologi tiltaler mig meget og jeg spørger...virker den skræmmende?

Billede

:QQS: :QQS: :QQS: :shock: :shock: :shock:

Det er et godt og gennemprøvet kredsløb. Jeg er nogle gange startet et andet sted, og så kommet tilbage til netop det. Det har lige den rigtige forstærkning til mange ting. Hvis man skal drive et meget følsomt rør (som f.eks. EL84 og ECL86), kan man også springe første triode over, og koble modkoblingen ind på triode 2s gitter.

his067 skrev:Det ligner jo ligegodt en williamson 5-10

Mener du ikke en Mullard 5-10? Den eneste Williamson jeg kender er med 4*L63 og 2*KT66.
Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Doh! Mikkel, du har ret: Mullard 5-10 ;)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf jcr1972 » tirs 25. dec 2012 20:33

Tube mania skrev:Jeg kan love jeg aldrig vil pådutte nogen noget avanceret og det er min erfaring er at det simpleste design også er det der virker bedst. Det handler om at optimere hvert trin...ikke om at putte mest muligt i...det er også derfor jeg gerne vil undgå de helt høje spændinger, men op til 300V er OK

Denne her topologi tiltaler mig meget og jeg spørger...virker den skræmmende?

Billede

KUNNE man evt. bruge trioder i udgangen istedet for pentoder i utralineær drift? Fx. 6AS7 el.lign. De kan vel også køre med lave spændinger/omsætningsforhold i udg.trafoen, og bruger man 2 stk., altså 4 triodedele, kan man vel få en rimelig effekt også... Men er det noget med at trioder som disse er svære at drive, og derfor måske slet ikke så gode i netop et eksempel som det der er vist?

Hilsen Jan
jcr1972

Indlægaf mcs_5 » tirs 25. dec 2012 21:04

Pentoder/tetroder er lettest at drive, pentoder/tetroder i UL lidt sværere (hvis jeg husker rigtigt) og trioder sværest. Det er Hr. Møller, undskyld Miller, der er svær at drive. Indgangskapaciteten på trioden bliver ganget op med forstærkningen i trioden, så en triode med lav forstærkning (som f.eks. 2A3) er let at drive, og f.eks. en 211 sværere. Men kredsløbet kan sagtens drive trioder også - jeg kan slæbe en 6S4S push-pull forstærker med til Hald-bal, hvis jeg får den færdig... Du skal bare have lidt mere strøm i drivertrinnet for at "klare" den kapacitive belastning. Et ECC83 er ikke en god idé, men f.eks. ECC81, ECC82, 6SN7 eller lign. kan bruges. 6N6P, 5687, E182CC eller lign. kan klare endnu tungere belastninger.

Russerne laver iøvrigt flere udgangstrioder der kunne være interessante til sådan noget...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Tube mania » tors 27. dec 2012 02:28

@Jan
Jeg synes 6AS7G er et dejligt rør, men de er ikke egnede til parallel drift...man kan ikke engang forvente de 2 trioder i samme kolbe passer sammen...jeg har prøvet. I det hele taget er det vanskeligere at køre parallel drift med trioder...så det tror jeg vi skal undgå. Det skyldes deres lave indre modstand at der er problemer.

Men ...må jo indrømme jeg er lidt til dem her http://www.ebay.de/itm/x4-6C41C-6S41S-A ... 2ebe4354a4 og så koster de jo ikke ret meget. Jeg vil antage man kan få 25W ud uden at riste dem...endda i klasse A...sååen cirka. Det er ikke lykkedes mig at finde nogen PP konstruktion, men det kan være andre kan...ikke fordi det har nogen som helst betydning. Ellers kunne vi jo blive de første ;) og umiddelbart passer udgangs-transformatoren fra min forstærker. Intet er besluttet....det her er kun *small talk*. Forstærkeren kan udføres med ovenstående simple konstruktion...

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf dfms » tors 27. dec 2012 08:13

Kommunist rør kan evt. købes her:
http://www.rutubes.com/index.php?productID=408 :p

P.s. Elsker anoderne på de russer rør, ser ud som om de er lavet af dørkplader fra en ubåd.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms

Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Indlægaf Tonni » tors 27. dec 2012 12:24

Det jeg ser som det vigtigste fokuspunkt, i et sådant projekt, er jernene! Både net og opt!
Det er her flaskehalsene oftest opstår, både når det gælder teknik og økonomi...
Jeg ved ikke hvordan det er for jer andre? Men med et rådighedsbeløb totalt set, på under 6K5, til tre børn og to voksne, er det nok den store hurdle for mig!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Max » tors 27. dec 2012 12:33

Selv om jeg faktisk er proffesionel metal mand, ja så syntes jeg ofte at den største opgave, ja det er at få et projekt boxet på en pæn og funktionel måde.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Indlægaf Tube mania » tors 27. dec 2012 13:31

Så...nu er *fanden løs i laksegade*...kom sg til at købe de 4 jeg selv linker til...havde ellers lovet revisoren at jeg ikke købte mere...i år :Skor: . Jeg synes bare de er så 'lækre' at jeg MÅ prøve dem... :thumbsup:

@Max
Jeg er sikker på du kan bukke en plade i passende størrelse og knalde et par træsider på...mere skal der ikke til.

@Tonni
Du må holde op med at ryge eller drikke vin til maden...nej...jeg ved sg godt det kan være svært, men vent nu og se...

Der har engang i det forrige århundrede været 'snak' om at jeg skulle afholde et mini seminar om rør...skal den snak startes op igen?

Besvar gerne med >PB

.
Brugeravatar
Tube mania

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej