søges 30cm ht-standere

Rosinen i pølseenden

søges 30cm ht-standere

Indlægaf hificlassic » søn 28. apr 2013 08:02

Hvor finder man et sæt flotte 30cm højttalerstandere som kan bruges med lidt større højttalere som fx Tannoy Stirling, JBL L65 og så meget andet lavt og bredt?
Kigger man på youtube har japanerne altid nogle sindsygt lækre nogen i massiv rosentræ eller valnød...
mvh Verner
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: søges 30cm ht-standere

Indlægaf Ehapa » søn 28. apr 2013 09:02

Jeg har nogen jeg har fået specielt lavet til tannoy devon, de er Lavet
I stål med justere bare fødder, jeg vil godt sælge dem da de ikke passer
Til mine tannoy 3lz. Som jeg har nu.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Captain Phoenix » søn 28. apr 2013 09:15

Hvis jeg skulle lave standere til mine L65'ere (eller lignende højttalere med et flot "eget" design), ville jeg gøre dem så diskrete som muligt:
- En sokkel, der passer på - eller udenom - JBL'ernes egen lille sokkel:
- MDF i en fornuftig dimension (22 el. 26 mm)
- 4 sider og en bund (og så sætter man højttaleren på ovenfra)
- Kan fyldes med tørt sand for vægt/stabilitet og påsættes fødder/spikes
- Hvis man nænner, kan højttalerne skrues fast (ind i deres oprindelige sokkel)
- Mal soklen (mat) sort - så ses den mindst muligt
Bare mit "five cents"... ;)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf hificlassic » søn 28. apr 2013 18:31

Ehapa skrev:Jeg har nogen jeg har fået specielt lavet til tannoy devon, de er Lavet
I stål med justere bare fødder, jeg vil godt sælge dem da de ikke passer
Til mine tannoy 3lz. Som jeg har nu.

Det lyder spændende. Kan du sende mig et billede af dem? Enten her eller en PB
mvh Verner
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Indlægaf Max » man 29. apr 2013 08:57

hificlassic skrev:Kigger man på youtube har japanerne altid nogle sindsygt lækre nogen i massiv rosentræ eller valnød...

Du tager bare fat i telefonbogen og slår op under møbelsnedekere, finder en i din nærhed og fortæller ham hvad det er du vil have, når du så får prisen, ja så opdager du at bl.a. japanere har et helt andet forhold til hvad sådan noget må koste :)
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Indlægaf No1 » tirs 7. maj 2013 14:24

Altså, hvis man kan holde ud at årene i træet på soklen går på tværs, så kunne en nem (midlertidig) løsning måske være at stille dem ovenpå et par andre (billige) højttalere a' la' dette :
Højttalersokkel - nem - 01.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
No1

Lokalitet: Hellerup

Indlægaf hificlassic » tirs 7. maj 2013 21:21

ikke nogen dårlig ide. 4 stk rogers LS3/5a kunne fungere som ret flotte fødder. Ærgerligt at jeg kun har et sæt
Brugeravatar
hificlassic

Indlægaf Louis » tirs 7. maj 2013 23:13

hificlassic skrev:ikke nogen dårlig ide. 4 stk rogers LS3/5a kunne fungere som ret flotte fødder. Ærgerligt at jeg kun har et sæt

Så ville du måske have landets dyreste fødder;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf Fredmarantz » ons 8. maj 2013 00:03

Jeg ville helt klart vælge den sorte løsning i en flot udførelse. Hvis fødder med træ og det hele skal se pænt ud, så skal man have en finer og en overfladebehandling, som er mage til, så det matcher 100% - dette er MEGET svært at lave. Der er ikke noget værre end ting, der NÆSTEN matcher - så hellere stå ved det og lave noget, som klæ'r- og er diskret - ville jeg synes.

Jeg havde selv den tanke med "massive" valnøddefinerbeklædte fødder/fundamenter, som passede udvendige mål med mine JBL 4333AWX tilbage omkring 1977-78, men forlod ideen, da man ikke lige havde den nøjagtige finerstruktur og overfladebehandling mv...Det ville med andre ord kunne ses, at det ikke var "født sammen".
Derimod fik jeg fremstillet et par sortmalede stålstandere med tyk gummimåtte for at skåne højttaleren - til ca. 30 cm's højde, som de står på den dag i dag - og det ser efter min mening rigtig godt ud og er diskret - håndterligt- robust - stabilt -resonansdødt. Sådan nogle kan laves på det lokale smedeværksted.

NB: Massivt træ vil du ikke ønske at have - det arbejder som bare helvede - og inden længe skal du i gang med spartel og fugemasse for at dække/udbedre revner. Fås næppe i de tykkelser, som jeg tror, du har i tankerne. Jeg tror bestemt heller ikke, at japanerne bruger "massivt træ" - det er ikke håndværksmæssigt korrekt at gøre.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Ehapa » ons 8. maj 2013 08:56

Jeg er lige ved at få lavet nogen bestående af et diskret stål konstruktion med en granit/lavasten på toppen,
Jeg kan ligge den her på siden meget snart, hvis nogen står og mangler kan vi jo sætte en lille produktion igang
, jeg får gode priser på sådanne ting. Jeg tror heller ikke på det med massiv træ, det skal ihvertfald forarbejdes
Med stor omhu hvilket er dyrt.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf hificlassic » ons 8. maj 2013 12:42

Jeg har gamle bjælker i ret stor diameter fra en kirke jeg har været med til at bygge om til Yogaskole. De er flere hundrede år gamle, så jeg tænkte at de kunne bruges uden risiko for at træet fortsat arbejder?

Jeg kunne bejdse dem sort, så træstrukturen fortsat er der, men uden man kan se at træet ikke er det samme
Brugeravatar
hificlassic

Indlægaf Fredmarantz » ons 8. maj 2013 12:51

Træet arbejder altid - uanset alder idet det er afhængigt af luftfugtigheden, som bl.a. svinger henover årstiderne. Så det arbejder ud - ind - ud - ind.

Nu ved jeg ikke, hvor "glat" og stabil en overflade, du ønsker - men solidt træ arbejder. skærer man det derimod op i flere/mange stykker og limer stykkerne sammen, kan man opnå langt større stabilitet - men aldrig helt.

Den store stabilitet opnås kun ved at anvende materialer uden indre spændinger og uden "strenget struktur" fx spånplade - MDF fx - og heretfer beklæde dette med finér.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf hificlassic » ons 8. maj 2013 15:04

Billede

kan godt se hvad du mener med at lime flere massive stykker sammen
Senest rettet af hificlassic ons 8. maj 2013 15:05, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
hificlassic

Indlægaf csso » tors 9. maj 2013 08:08

hificlassic skrev:Billede

kan godt se hvad du mener med at lime flere massive stykker sammen

De er eddermadme fede!!!
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf Max » tors 9. maj 2013 08:30

Hvad skal man med fødder, når nu pladsen er der skal den da bruges til større kabinetter :)
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Næste

Tilbage til Højttalere