Der er jo ikke meget klassisk musik i denne tråd - sikkert fordi der ikke snurrer klassisk ret tit.
Heller ikke her - men så alligevel ind imellem.
I går faldt jeg over denne på et loppemarked i Rødovre:
Espansiva1.jpg
Komponisten er danske Carl Nielsen og værket hans 3.die symfoni "Espansiva".
Indspilningen er fra 1965, hvor dirrigenten Leonard Bernstein kom til København for at modtage Sonnings musikpris (for hans indspilning af en anden af Nielsens symfonier - no. 5) og dirigere Det Kongelige Kapel.
Og det er fremragende - intet mindre.
Denne indspilning står stadig efter næsten 50 år uantastet som indspilning
en af Nielsens (synes jeg) flotteste symfoni. Har man mere end 10 klassiske værker i sin pladesamling bør denne være at finde (ihvertfald hvis noget dansk skal afspejles).
Danmarks Radio viste på et tidspunkt en udsendelse fra indspilningen af netop denne koncertoptagelse.
Virkelig old school 1965-agtigt: Sort/hvid - 3 kameraer - laaange sekvenser mellem klippene osv.
Lyder død-kedeligt, men er fantastisk. Man kan simpelt hen se og mærke musikernes og - navnlig - dirigentens totale engagement i det de spiller.
I sidste sats er Bernstein i en lang sekvens filmet
en face. Han er helt inde i musikken og tårerne strømmer ned af kinder på ham, mens han mere forløser end dirigerer slutningen af symfonien.
Det er så hårene rejser sig på både arme og ben når jeg lytter til finalen selv her mange år efter.
Tjek den hvis du får chancen - både TV-udsendelsen og koncert-optagelsen (der også findes på cd sammen med No. 5 - en vinder-combo).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.