Endnu en af de store...

Fundamentet for vores passion

Endnu en af de store...

Indlægaf Tonni » lør 27. jul 2013 23:45

Endnu en af de store musikere er ikke mere!

JJ Cale er afgået mod de evige koncerthaller! RIP!

Vil trille en skive, og mindes...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Endnu en af de store...

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. jul 2013 00:07

Ja- det er godtnok ærgerligt. Selvom ingen holder evigt, så Er det ærgerligt/sørgeligt, når forbilleder går bort.

J.J. Cale ønskede aldrig at være i rampelyset og ville helst bare kunne holde sig for sig selv. Ikke krukket - ikke selvfed - som sagt ingen eksponeringstrang - bare en gudsbenådet musiker, som kunne det dér med at vride en lazy - laid back - groovy ting ud af ærmet og bare lade det rulle (Roll on) - og når DEN var kørt færdig, så fadede man bare for dette vidunderlige groove. God guitarist var han - og en feeeed stemme til netop den slags musik - helt forrrygende. Man kan også sige om hans musik, at der var al den plads, man kunne ønske sig, når det rullede.

Ja- frem med de gamle plader. - Tror jeg vælger "Carry on" fra "Grasshopper" - den tygger bare så glad, let og flydende derudaf.

Dette klip (blandt mange) - siger rigtig meget om ham. I øvrigt fedt guitarspil along the way.

http://www.youtube.com/watch?v=q7Hzd9In ... r_embedded

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf spuncut » søn 28. jul 2013 09:00

JJ Cale skrev "Cocaine" :

ligesom "After Midnight" blev "Cocaine" et af Clapton's store hits (Slowhand 1977).
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf kbekke » søn 28. jul 2013 10:24

Ingen var mere cool end J.J. Cale

Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf P. M. Hedegaard » søn 28. jul 2013 11:11

Jeg må tilstå, at jeg ikke kendte manden indtil for ca. 6 år siden. Det passer vel meget godt i forhold til hans ønske om "anonymitet"? Siden er det blevet til et par CD'ere og en enkelt LP og der skal gerne tilføjes mere. Desuden, jeg føler mig priviligeret lige nu, så jeg en dokumentar-udsendelse med/om ham for ca. 3 år siden.
Ja, vi mister nogle store, men sådan er livet nu engang. Jeg ville ikke ønske alternativet......
P. M. Hedegaard

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. jul 2013 11:19

Jeg er ret sikker på, at den dokumentar om ham netop er den, som der linkes til i Kbekke's indlæg. Det er i hvert fald den, som jeg også så for år tilbage -

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf P. M. Hedegaard » søn 28. jul 2013 11:36

Fredmarantz skrev:Jeg er ret sikker på, at den dokumentar om ham netop er den, som der linkes til i Kbekke's indlæg. Det er i hvert fald den, som jeg også så for år tilbage -

Vh
Freddy

Ja, jeg tror du har ret... Jeg har lige "skimmet" den og det ser sådan ud.
P. M. Hedegaard

Indlægaf spuncut » søn 28. jul 2013 13:44

Endnu et JJ Cale nummer :
The Sensitive Kind

Netop Santana-versionen forsøger vi os med i vores lille band.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf kbekke » søn 28. jul 2013 21:22

Een af de ting, der var så fede ved Cale var, at han aldrig var bange for at spille numrene på en NY måde.

E.C.'s kommentar til deres fælles optræden ved hans egen Crossroads Guitar Festival i 2004 siger det hele:

"For the first three minutes I didn't KNOW we were playing After Midnight" (!)

Det her er en af mine favoritversioner:

Optaget "hjemme" hos Leon Russell i The Paradise Studios. Hele begivenheden kan både findes på tuben og DVD og den indeholder ikke bare en masse god musik, men også en fantastisk historie om den hjemmebyggede guitar, Cale spiller på undervejs, en mand, der spiller piano iført rulleskøjter og en (som altid) totalt dejligt-stenet udseende Christine Lakeland.

Sidstnævnte er vist heller ikke helt ringe solo.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf snod » man 5. aug 2013 20:28

Hvis du ikke nåede at se "To Tulsa and Back - On Tour With J.J. Cale" inden filmen blev fjernet fra Youtube (kbekkes link herover), har du muligheden i aften på DRK kl. 23.20
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Tilbage til Musikken