Størstedelen af den tid jeg lytter til musik, foregår med hovedtelefoner på et moderne setup bestående af en Dac, en hovedtelefonforstærker og et par bøffer. I mine ører er lyden neutral, lidt til den lyse side, og med ret god opløsning. Jeg er næsten tilfreds med mit setup, men jeg kunne godt efterlyse en bedre og lidt mørkere klang uden at ofre opløsning.
Jeg har læst om flere der sværger til forstærkere/recievere fra 70‘erne til at drive deres hovedtelefoner – nogle sågar ved at sætte dem direkte til højtalerterminalerne. Jeg er på det rene med, at det ikke er uden problemer at sammensætte et signal fra en moderne kilde med en ældre forstærker, og har derfor indkøbt et sæt 'attenuators' – stik, der begrænser styrken på signalet.
Min eneste oplevelse med en ældre forstærker er min NAD 3020 series 20. Når jeg bruger den som integreret forstærker er jeg ikke synderlig imponeret – lyden synes mørk, mudret og med dårlig opløsning. Ikke uden charme, men ikke en forstærker der kan konkurrere med min hovedtelfonforstærker. Hvis jeg istedet bruger min hovedtelefonforstærker som forforstærker og Nad’en som effekttrin er det mørke og mudrede forsvundet. Klangen er bedre og lidt mørkere end min hovedtelefonforstærker, men Nad’en er mindre raffineret.
Det er for bøvlet og fjollet at have Nad’en stående, da den er afhængig af en ordentlig forforstærker for at kunne præstere.
Spørgsmålet er så, om der findes fine forstærkere derude med gode forforstærkere og effekttrin (?er hovedtelefonudgangen koblet til effektdelen?), som kan levere vellyd uden at gå (for meget) på kompromis med ex opløsning?
Støjer de gamle forstærkere? Min hovedtelefonforstærker er fuldstændig stille i pauser i musikken eller uden signal, ingen sus eller andet, og det er lidt vanedannende.
Er de til at betale? Jeg kan måske svinge mig op til at alliere mig med én, der har en kompressor, og give den en rensning, men jeg evner ikke at give den yderlige service og vil være nødt til at få et værksted til at kigge på den, og jeg har slet ingen anelse om hvad sådan et besøg kan løbe op i...
Et sidste spørgsmål: Hvorfor pokker lyder hovedtelefonudgangen på en gammel svend så godt? En moderne forstærkers hovedtelefonudgang er rædselsfuld, og mange deciderede hovedtelefonforstærkere har ikke kræfter nok til at drive min bøffer ordentligt – de kræver dog mere juice end de fleste...

Jeg har søgt lidt på den blå, og der er særlig én forstærker, der har fanget mit øje: En Sansui AU-555a. Men jeg kender den ikke og har generelt ingen anelse om, hvor jeg skal starte min søgning, så alle råd og forslag er velkomne :-)
Nu håber jeg ikke at komme i Bad Standing, nu hvor jeg har indrømmet at jeg ikke lytter til lyd, der stammer fra vinyl og ellers er pakket ind i fine træsorter som palisander, teak og rosewood