Hvad bruger I til afrensning?

Alt om GDS

Re: Hvad bruger I til afrensning?

Indlægaf exlærer » ons 4. jun 2014 14:08

ST-lab skrev:I min skumle fortid på et Expert værksted anvendte vi "teknisk freon" - det var måske ikke godt for ozonlaget. Vi fik en dunk ad gangen og fyldte det på små flasker. Men det var fantastisk til rensning af båndgangen (hoveder, styr og trykrulle) og efterlod intet restprodukt, som isopropyl alkohol havde tendens til. Men det opløste heller ikke plastik eller gummi. Det var ekstremt flygtigt, men aldeles ikke brandfarligt. Især til videotromler påført en pind med et ruskindslignende lag var det effektivt.

Jeg husker ikke hvilken af de mange repræsentanter der solgte det (Rudolph, Strimola eller ???) men Bayer Kemi, Arne Jacobsens Allé 13, 6. 2300 København S Tlf.: +45 45 23 50 00 vil gerne rådgive og sælge det i dag.

"Teknisk freon" er, så vidt jeg ved, meget forskelligt fra den nu bandlyste freon der anvendtes i køleanlæg.

Har haft ringet men hver Bayer og Borup som åbenbart formidler Bayer produkter kender det
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer

Lokalitet: Ribe

Indlægaf jcr1972 » ons 4. jun 2014 17:50

exlærer skrev:Finér og laminat der har løsnet sig
Tag en engangs kniv med noget sekundlim. Smør begge limflader med lim og lade det tørre. Bagefter limes de to limflader sammen. Læg pres på. Pas på hænderne og brug engangs handsker

Man bruger i hvert fald IKKE sekundlim til den slags!Sekundlim er faktisk ikke egnet til særlig meget overhovedet. Drejer det sig om træfinér, altså ÆGTE træ, er det ALTID trælim der bruges. Man bruger en sprøjte+kanyle til at få limen ind under finéren, hvis det ikke er på en kant hvor man lige kan vippe den løse stump op.
Fake træ som hård laminat, limer man på med kontaktlim, og her kan man nok nemmere smøre limen ind under med en kniv. Hvis det er den tynde slags plastfinér som er forholdsvis blød, kan man nemt løfte den fra underlaget og smøre lim under med en pensel.
For begge procedurer gælder det at man lægger pres på bagefter (skruetvinge el. lign.), og lige sørger for at få overskydende lim tørret væk, inden den størkner.

Mvh.

Jan
jcr1972

Indlægaf exlærer » ons 4. jun 2014 19:32

Tak Jan det retter jeg lige
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer

Lokalitet: Ribe

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage