Før træffet landede en større stak LP'er her. En af dem, der ikke kom med på træf, var denne, som nu smyger sig dejligt ud i arbejds- og musikværelset her mens ugen kommer igang:
Jazz-sangerinden Sarah Vaughan optaget i Tivoli d. 18. juli 1963 med blot piano, bas og trommer som back up.
Alene sted og tid gør næsten indspilningen interessant i sig selv:
København på vej til at blive en jazz-metropol - det er Vaughan's første besøg her.
Højsommer, hvor skønne, gamle Tivoli viser sig aller-smukkest.
Cuba-krisen var afværget og vesten var på vej mod bedre tider og højkonjunktur.
Og der var endnu 4 måneder til verden mistede sig uskyld i Dallas, Texas dét år.
Herlighederne fortsætter på pladen:
Quincy Jones himself har skrevet arrangementerne og står Ms. Vaughan bi undervejs.
Sarah Vaughan er selv i topform: Hun folder sin stemme ud så de små hår rejser sig her - og har endda overskud til et par små-jokes undervej.
Danske Birger Swan (Svan?) har stået for optagelsen, som er i fantastisk god og nærværende kvalitet (selv i stereo-udgaven, som dette er *).
Noterne på coveret fuldender oplevelsen af en super-skive:
Quincy Jones redegør for hvilke mikrofoner, der er brugt (f.eks. en MS-2 Neumann Telefunken til vokalen).
Og minsanten ikke om "Land og Folk" (Danmark Kommunistpartis avis) i bagsidenoterne er citeret for: "Sarah Vaughan will lay Copenhagen at her feet for the rest of the month..."
Jeg synes - helt undtagelsesvis - de gamle kommi'er har ret:
Det her er intet mindre end fremragende på så mange måder!!!
*) Der blev foretaget samtidig mono- og stereo-optagelser af koncerten.
En oplagt kandidat for den ultimative mono-versis-stereo-dyst.