Sidder her i weekenden og piller med et lille lenco projekt, jeg har en ven der gerne vil lege lidt med vinyl igen - så jeg tænkte at jeg nok kunne klare sagen for ham uden at han skal investere det store i projektet - bare som en start..
Over tid er adskillige Lenco"er blevet føjet til lageret når jeg er faldet over billige og rimelige eksemplarer, ikke med den store bagtanke om store ombygninger og den slags, men synd hvis de skulle gå tabt evt. er der også gode reservedele til den Lenco L-75 i palisander der var min første kvalitets pladespiller dengang i midten af halvfjerdserne.
Jeg finder da også hurtigt et pænt og velegnet projekt, alt er fint indtil jeg prøvekører projektet efter rensning smørring, check af lejet etc.
pladetallerkenen er skæv, slår sig mindst 1,5 mm. hmm.. - de andre er også skæve... mere hmm..
Den eneste rette pladetallerken jeg er i besiddelse af (ud af fem) er den jeg har på min oprindelige l-75.
Den er lidt anerledes en de andre - kan huske at jeg kannibaliserede den fra en italiensk fremstillet lenco - den er nem at skelne fra de andre tallerkner idet den har to drejede furer på top fladen.
Husker at jeg for nyligt i forbindelse med en handel konstaterede de samme problemer med de seks eller syv lencoer jeg blev tilbudt som en del af en handel.
Forklaringen må være at der har været spændinger i emnet under fremstillingen - støbning og bearbejdning i drejebænk, der over tid har deformeret tallerknerne, de to spor der er drejet ud i min "italiener" må være et senere tiltag, efter at man har registreret problematikken, for at afspænde materialet ??
Har tjekket lidt overfladisk på nettet, det synes ikke umiddelbart at være et emne for debat blandt lenco entusiaster.
Så et lille emne for lidt søndagskørsel her i weekenden;
Er der andre blandt jer derude der har oplevet en generel problematik omkring skæve lenco pladetallerkner ?
god weekend
paul