Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Torben » fre 3. feb 2017 02:47

Den eneste plade jeg ikke måtte spille når mine forældre var hjemme var "tutti Frutti" med Littele Richard - ellers fandt de sig i diverse den gang!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet

Lokalitet: Allerød

Indlægaf pqrannes » tirs 7. feb 2017 00:02

LIge nu snurrer en plade, jeg tog med hjem fra en genbrugsbutik lidt for sjov:

jorn.jpg

Nuvel, jeg kendte Jørn Grauengaard fra bl.a. en sjov og tight Daimi-plade. Ude i verden er han kendt som en mere end habil dansk jazz-guitarist og orkesterleder (se evt.; https://da.wikipedia.org/wiki/J%C3%B8rn_Grauengaard).

Lis Bjørnholt kendte jeg ikke.

Her har vi charmerende dansk '60er-jazz. Det er vist en slags "sampler"-plade, men det snurrer, og det svinger.

Og den var billig, men god. Et godt køb, altså.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 7. feb 2017 20:07

Her til aften er det vel passende at spille en skive med Svend Asmussen, der blev 100 år.
Det bliver denne, hvor han spiller med 3 andre - store - violinister i forskellige kombinationer (duet, trio, quartet): Stephane Grappelly, Stuff Smith og Jean-Luc Ponty (før han spillede med Zappa!).

ViolinSummit.jpg

Asmussen er bestemt ikke den ringeste af de 4 - og har holdt et højt kvalitetsniveau i hele sit virke.
Backingen på pladen er iøvrigt også dansk - og på top-niveau: NHØP (20 år hér!), Kenny Drew og Alex Riel - sådan (men ikke indspillet i Montmartre, som man måske skulle tro udfra backgruppen, der huserede dér i de år - den er fra et sted i Schweiz).

Og tænk engang at have været "noget ved musikken" i over 80 år (han begyndte at spille som 12-årig)!

http://politiken.dk/kultur/musik/art582 ... verdensberømte-violinist-Svend-Asmussen-er-død

Han hviler helt sikkert i fred!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf B&O Vintage » tirs 7. feb 2017 22:37

PhotoPictureResizer_170207_212607151-2340x2340.jpg
Uvasket Yes.
Men det lyder ganske fortræffeligt.
Fragile. Ligesom livet og verden. Asmussen gennemførte 100 og een runder, næsten.
Yes har jeg ikke hørt i mange år og mistet Fragile for længe siden.
Denne plade fra Hakkenberg's udbakke/handels varelager.
Suverænt formidlet via Dynaco:erne, som overtog 503:ernes kongeplads.
26 Nov 1971 UK Atlantic 2401019.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet

Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Indlægaf sorenb » tirs 7. feb 2017 22:54

Captain Phoenix skrev:Her til aften er det vel passende at spille en skive med Svend Asmussen, der blev 100 år.
Det bliver denne, hvor han spiller med 3 andre - store - violinister i forskellige kombinationer (duet, trio, quartet): Stephane Grappelly, Stuff Smith og Jean-Luc Ponty (før han spillede med Zappa!).

ViolinSummit.jpg

Asmussen er bestemt ikke den ringeste af de 4 - og har holdt et højt kvalitetsniveau i hele sit virke.
Backingen på pladen er iøvrigt også dansk - og på top-niveau: NHØP (20 år hér!), Kenny Drew og Alex Riel - sådan (men ikke indspillet i Montmartre, som man måske skulle tro udfra backgruppen, der huserede dér i de år - den er fra et sted i Schweiz).

Og tænk engang at have været "noget ved musikken" i over 80 år (han begyndte at spille som 12-årig)!

http://politiken.dk/kultur/musik/art582 ... verdensberømte-violinist-Svend-Asmussen-er-død

Han hviler helt sikkert i fred!

Hvad angår Ponty, hvorfor lige
(før han spillede med Zappa!)
?

p.s. "Smith moved to Copenhagen in 1965, performed actively in Europe, and died in Munich in 1967. He is buried at Klakring Cemetery in Jutland, Denmark." https://en.wikipedia.org/wiki/Stuff_Smith
Brugeravatar
sorenb

Lokalitet: Aarhus

Indlægaf his067 » tirs 7. feb 2017 23:10

Mht Ponty tror jeg det er fordi han var mere 'Jazzet' og u-elektrisk før Zappa. Eller måske er det fordi kaptajnen vil påpege at Asmussen også kunne genkende kvalitet uden at finde den igennem Zappa. Men forklar, beret, fortæl, kaptajn!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf sorenb » tirs 7. feb 2017 23:32

his067 skrev:Mht Ponty tror jeg det er fordi han var mere 'Jazzet' og u-elektrisk før Zappa. Eller måske er det fordi kaptajnen vil påpege at Asmussen også kunne genkende kvalitet uden at finde den igennem Zappa. Men forklar, beret, fortæl, kaptajn!

kan sagtens være Ponty er blevet mere 'elektrisk' med tiden, men hans umisgenkendelige franske elegance, ostinat og spændstige synkoperinger har været der så længe jeg kan huske ...

Anyways, måske netop idag en særlig grund til at lægge øre til Ponty's improvisation over et Chopin prelude (som Asmussen selv musicerede over for ikke så længe siden) https://www.youtube.com/watch?v=MLi49rHAT90
Brugeravatar
sorenb

Lokalitet: Aarhus

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 7. feb 2017 23:40

his067 skrev:Mht Ponty tror jeg det er fordi han var mere 'Jazzet' og u-elektrisk før Zappa. Eller måske er det fordi kaptajnen vil påpege at Asmussen også kunne genkende kvalitet uden at finde den igennem Zappa. Men forklar, beret, fortæl, kaptajn!

Gerne - men der er nu ikke det store clue gemt her eller i bemærkningen (og det flugter din forklaring, Frederik).

Den afspejler blot den (personlige) reflektion, at jeg kom til at kende eksistensen af Ponty via hans samarbejde med Zappa, der vel må have startet i 1968 eller 69. Hos Zappa var det noget ganske andet musik han spillede, end hvad der høres på Violin-Summit (hvor det vel nærmest kan karakteriseres som swing).

Og så var samarbejdet med Zappa - lige deromkring hvor jazz'en blev elektrisk - anledningen til store omvæltninger for Ponty: Han fik etableret sig som et stort navn indenfor indenfor jazz-rock'en og han emigrerede til USA mm. Alt dette blot ganske få år efter optagelsen her blev lavet - en ung mand (24 år) på affyringsrampen til en stor karriere.

Han er iøvrigt en hel generation yngre end de 3 andre, så i dét lys er det også pudsigt at han er med: "Summit" betyder toppen (som i JBL L-300 Summit - sku' aldrig ha' solgt mine!!!) - og hvor de andre havde 30-40 års karriere bag sig i 1966 havde Ponty kun 2-3 år. Lidt flot at kalde ham på toppen dér, synes jeg :p
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf Elway » ons 8. feb 2017 00:10

Top, ja. Fx "Mountain summit“ = bjergtop.

Når mennesker mødes, vil man oversætte til "topmøde". Ofte brugt i politik. I dette tilfælde musik :-)
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf Captain Phoenix » ons 8. feb 2017 11:29

Elway skrev:Når mennesker mødes, vil man oversætte til "topmøde". Ofte brugt i politik. I dette tilfælde musik :-)

Ja da - Topmøde. Ligesom i Hald d. 4-5. marts: "Vintage Summit 2017" :cool1:
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf Elway » ons 8. feb 2017 16:28

Nemlig :-)
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf Captain Phoenix » tors 9. feb 2017 00:10

"Der er ikke noget der er så skidt, at det ikke er godt for noget" siger man jo.
Og hvis det skal passe - set i lyset af Svend Asmussens bortgang - må det være at jeg faldt over disse to LP'er på en bazar i dag og naturligvis ikke kunne lade dem stå.

"Ressource" med Ed Thigpen på trommer og Mads Vinding (24 år) på bas. Det er god musik og gode navne - optaget live i Montmartre i 1973. Så bliver det vist ikke meget mere kernen af dansk jazz-scene i nogle spændende år, synes jeg.
Bagsideteksterne er så venlige at udnævnte Mads Vinding som lige så musikalsk og teknisk moden som NHØP i samme alder - deeet holder vist ikke, men god er han.
Da den skulle ind på hylden stødte den ind i en tvilling, som jeg altså havde glemt at jeg havde i forvejen :roll: . Den kommer med i mælkekassen til Hald.

"Svend Asmussen Sextet" er mere hemmelighedsfuld - der er intet at finde om hvem de 5 andre musikere er. Nogensteder. Musikken er selvfølgelig lige god uden dette, meeen...

Optaget på "Europa Film, 14-15. december 1966". Svensk-klingende producer, engineer, fotograf og layouter (hhv. Mats Olsson, Rune Andréasson, Larsåke Thureson og Timo Larsson) - men ikke en lyd om hvem der hjælper Asmussen med at spille denne dejlige musik, som mest er standarder i godt tempo og god energi.

Det er virkelig vibrant (tror jeg det hedder - levende, pulserende, energisk osv.). Fed skive og med dejlig utraditionel besætning for en jazz-sextet.
Måske nogen her kan hjælpe med hvem der mon spiller klarinet (Putte Wickmann???), bas, trommer, guitar (Rune Gustafsson???), piano/hammondorgel samt vibrafon. It's a keeper :p

SvendAsmussen2LPer.jpg
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf Torben » tors 9. feb 2017 02:54

En af Svend Asmussens bedste plader, han nævnede den som sin bedste, var med Jan Johansson, den hed Jazz på Ungarnska!
Fik den for længe længe siden!
Har den stadig!
vil spille den i morgen!
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet

Lokalitet: Allerød

Indlægaf evox » fre 10. feb 2017 17:11

Fredag midt I en influensa, er det vist tid til lidt skønsang
evox

Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Indlægaf Anders » ons 15. feb 2017 20:09

Først lidt jazz, så lidt rock.
Billede

Billede

Jeg har lige fået ny (dog brugt) pickup, og hold da op, jeg kan næsten ikke kende mine plader igen. :OLO:

Forskellen er enorm! Jeg har længe gået og tænkt på en ny pickup eller nål, men har udskudt og udskudt. Nu tør jeg ikke næsten ikke tænke på, om jeg uvidende har spillet på en udtjent nål førhen. :Tanke: :oops:
Brugeravatar
Anders

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken