Jeg har fået fat i et par ScanDyna A-25 fra Universitetsparken i Aarhus (køkken/fælles rum). Der har de stået formentlig siden '70-'71 - og nu kunne de ikke mere. Der var ikke baslyd i den ene og de var generelt udfordrede rent kosmetisk. De nuværende beboere på kollegiet har valgt at skrotte dem og anskaffe sig nogle nye - som blev nogle ældre Pioneer
Jeg kunne ikke lade det unævnelige ske og adopterede dem til kærlig pleje og omsorg hos mig
Fejlstatus ved anskaffelse var:
- en basenhed (SEAS 25 TV EW 4 ohm) var defekt og kan ikke laves (så vidt jeg er orienteret). Jeg har testet den og den spiller meget svagt og lyder som når man slipper en flok humlebier løs i noget pergamentpapir.
- i forsøget på at undersøge defekten har en beboer (min søn

) desværre ødelagt frontstoffet på den ene - trærammen er intakt
- der er i bunden på den ene et ordentligt traume - træet er simpelthen slået ind og kassen er principielt helt åben
- en kondensator i filtret på hver bør vel skiftes? (Jensen 8uF bipolar) - den ene måler 11uF - den anden har jeg ikke målt, men jeg forventer, at denne måler noget lignende.
Ellers er de fine og originale.
Jeg har med hjælp fra Hasse her på forummet fået fat i en Seas 25 TW EW 4 ohm. - den er nu monteret (tjek)
Spuncut (ligeledes her på Forum og som er lidt af en ScanDyna A-XX-ekspert

) har en stærk fornemmelse af at have en ekstra frontramme identisk med den intakte, som jeg har. - dette er endnu ikke afklaret.
Jeg har slebet kabinetterne (Eg) - nænsomt med dels ståluld 0000 samt lidt slibepapir m. klods. Det ser nu rigtig godt og egalt ud hele vejen rundt og de er overraskende pæne under al køkkenfedt, røg af forskellig beskaffenhed

samt div uspecificerede indtørrede vædsker, som vel på det nærmeste er ved at kunne udgøre det for en art bejdse.....

.
nedenfor er der billeder - men først til en række spørgsmål:
-
Jeg har slebet træet, så det står i råt træ - altså uden overfladebehandling. Kan nogen sige mig, om EG (som i B&O-eg og kirkemøbel-eg fra slut 60'erne og start 70'erne)har fået både olie og voks eller kun voks som slutbehandling oprindeligt eller hvad??-
Hvor skæv skal værdien på kondensatoren i filtret være før den er "off" og det får betydning for lyden?-
Jeg har monteret den nytilkomne bas uden at lime (den var jo sort stads-limet originalt) - har det betydning?? - man kan jo sige, at kassen ikke er helt tæt og at dette nok ikke var ment ved tuning af den aperiodiske ventil?-
På det første billede kan man se det ualmindeligt grimme sår efter hvad jeg vil betegne som overdreven, ubetænksom og hjerteløs vold ( det ser nærmest ud til, at der er blevet affyret et projektil ind i den)- heldigvis sidder det på "bunden" af højttaleren, men kan det laves? - hvad vil være den bedste metode for en lægmand?nu til billederne, som jeg tror taler for sig selv: De er åbenbart sat ind i "omvendt rækkefølge" - jeg ville have startet fra bunden af - så at sige. Nogle af billederne er en slags før/efter slibning-billeder. - og jeg beklager, at billlederne vender hulter til bulter - jeg læ'r det ikke.....men klikker man på dem, retter de sig.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.