Renovering af Philips AH 280 preamp spændingsforsyning

Alt om GDS
Brugeravatar
KenRas
Lokalitet: Søstrup
Geografisk sted: Nær Holbæk

Re: Renovering af Philips AH 280 preamp spændingsforsyning

Indlæg af KenRas »

R801 sammen med TS809 udgør en strøm begrænser i den positive forsyning.

Hvis der er noget der stille og roligt bruger mere og mere strøm, så passer det godt med at du skrev:

Den startede og spillede. Ganske lovende. Men lyden blev svagere og svagere, mere og mere forvrænget, ind til den til sidst døde helt. Det gik hurtigere hvis man skruede op for volumen.
Efter at have været slukket lidt, kunne den startes op igen men så begyndte det forfra.”

Prøv evt. at måle DC spændingen over R801 når den lige er tændt og derefter monitorer spændingen i takt med at den bliver varmere og begynder at forvrænge.

Bare en ide :p
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
OleTC
Lokalitet: Vanløse

Indlæg af OleTC »

Hej KenRas.
Tak for idéen.
Da jeg nu har haft de transistorer ude og inde et par gange og der i øjeblikket ligger 3 stk på bordet, forestiller jeg mig at det ville være en idé at lodde nye i, før jeg igen prøver at sætte de gamle - måske - defekte i.
De nye koster ikke så meget og kan hentes på cykel på Nørrebro i morgen.
Eller er det en dårlig tanke? 🙂

Selvfølgelig ville det være rart, hvis en tekniker ville af- eller bekræfte tanken.

Jeg forstår små dele af kredsløbet men er ikke klar over hvad TS809, TS810 og tilstødende komponenter har af funktion.
Desuden ville jeg også mene at der burde være en zenerdiode til den negative del af kredsløbet men det skal der tilsyneladende ikke være.
OleTC

Indlæg af OleTC »

Planlægger at indsætte en BD240 som erstatning for 2SB631. Mener at den kan bruges, selv om den har byttet om på E og B i forhold til den "defekte". Men det kan håndteres.
Så er der hfe > 40, hvor 2SB631 har hfe > 60.
Ifølge min fantasi AI-ven DeepSeek bør det dog ikke udgøre et problem.
Klarskov
Lokalitet: Tikøb
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Klarskov »

Hej Ole.
At en transistor opgives som to dioder er jo ikke helt hen i vejret, men heller ikke rigtigt. Jeg har faktisk også set det nogle gange. Du kan prøve at teste transistorerne et par gange, evt, bytte om på benforbindelserne og se om det giver et andet resultat. Men da det er nogle små-signal ting så skift dem. Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue om en hfe på 50 skulle gøre den store forskel i forhold til hfe på 60, men også her: Skift dem. Der er ingen garanti for, at det faktisk er fejl som sådan, men det er jo en velkendt situation ved fejlsøgning: Måleresultaterne er mindre entydige end man kunne ønske.
OleTC

Indlæg af OleTC »

Hej Klarskov.
Tak, det vil jeg gøre.
Klarskov
Lokalitet: Tikøb
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Klarskov »

Hej Ole.

Du skriver: "Det lidt mærkelige er, at når jeg vender chassiet eller der kommer vridning i det, fordi jeg flytter det, kan den begynde at arbejde igen. Somme tider." - som KenRas og Helikon nævner: Det peger på en mekanisk fejl. De nævner knækkede lodninger, stik m.v. - men også tynde printbaner kan have næsten mikroskopiske revner. Systematik og en god lup er gode hjælpere.
OleTC

Indlæg af OleTC »

Så har jeg skiftet TS803, TS804 og TS806. De 2 første målte ikke som transistorer men som 2 forbundne dioder.
TS806 viste som nævnt for lav hfe i forhold til specifikationerne.

Der er i alle 3 tilfælde brugt erstatningstyper til de som sad i, i forvejen. Jeg havde en ekstra 2SA1015, så det var hurtigt klaret at skifte TS804.

TS803 blev erstattet med en 2N3904 som var på lager i butikken på Nørrebro. Ben-rækkefølgen er en anden end på den som sad der, så 2 ben blev krydset.
Det taler faktisk for at forstærkeren er af japansk oprindelse, da de transistorer som sidder i, har den "japanske" rækkefølge, modsat amerikansk og europæisk producerede. Sådan har jeg i hvert fald forstået det.

TS806 blev erstattet med en BD240C, som er i et TO-220 hus, hvor den gamle var i et TO-126 hus.
Der blev jeg narret lidt, da fotoet på deres hjemmeside viste en TO-126 transistor men jeg havde faktisk målt hjemmefra at køleprofilen var stor nok og at hullet passede fint i højden, så jeg besluttede at købe den.
De to yderste ben har byttet position i forhold til den gamle, så de skulle isoleres og krydses, hvilket med lidt møje lod sig gøre.
Fordelen er at den ny ikke bliver nær så varm som TS801 der er i et TO-126 hus, så det er lidt betryggende.
Specifikationerne nævnte en mindste hfe på 40, så jeg var lidt urolig.
Jeg målte den dog til 100,3. Dens modstykke på den positive rail, har jeg målt til 99,6.
Måske skulle jeg skifte TS601 til en BD239C som er NPN-udgaven af BD240C?

Den spiller altså igen og spiller godt.
Også selv om jeg har vendt, drejet og vredet på kabinettet. Så nu vil jeg vente og se hvordan det udvikler sig.
Må indrømme at jeg er træt af at kigge på og pille i det, ikke særligt kønne, print.
Det har taget lang tid, synes jeg, så her krydses fingre.
Philips inside.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af OleTC 22 aug 2025, 09:21, rettet i alt 2 gange.
OleTC

Indlæg af OleTC »

Uden 100% at vide om det nu holder, vil jeg dog alligevel sige tak til de som har bidraget med gode råd. Uden, ville jeg ikke være kommet så langt, så det er værdsat. Endnu en gang, mange tak! 🙂

Sidder også og funderer over, om det er muligt at tweake spændingen på den positive rail, så den stiger til den negative rails. De har værdierne +38,6V og -38,9V.
Det kan godt være at det er betydningsløst og blot er p.g.a. min OCD, men....
Er her nogen som kan gennemskue kredsløbet?

Min egen idé er, at ændre på værdien af modstandene i spændingsdeleren som udgøres af R809 og R810. De sørger sammen med zenerdioden D805 for at sætte bias på TS803. Tror jeg. 😄
Men om det er korrekt kender jeg ikke nok til transistorkoblinger til at kunne sige.

Tilføjelse, efter at jeg skrev ovenstående:
Har spurgt AI-bot'en DeepSeek og den siger "din analyse er korrekt".
Den forslår at øge R809 eller formindske R810. Det nemmeste vil ifølge den være - med alle tænkelige sikkerhedsregler efterlevet - at tilføje et potentiometer i serie med R809. Måske 1 kOhm vil være passende.
Justere potentiometret, ind til et voltmeter på den positive rail viser at spændingen er +38,9.
Fjerne potentiometeret igen og måle værdien, hvor efter R809 erstattes med en som har værdi som summen af den gamle R809 plus hvad potentiometeret måler.

Det lyder jo godt. Jeg er blot lidt betænkelig, fordi AI-bot'erne ofte tager fejl. Når man så gør opmærksom på det, lyser de op i et stort smil, takker for at man har påpeget det og fremsætter overstrømmende et alternativt forslag.
Desuden kender den ikke HELE kredsløbet og jeg kan ikke sige om modifikationen vil ændre på andre ting.
F.eks. spændingen på negativ rail.
OleTC

Indlæg af OleTC »

Den spillede i måske 8 timer i går. Selv om den blev vendt, drejet og vredet ind imellem.
I dag har den været aktiv i ca. 4 timer og også tændt og slukket ind imellem.

Jeg har målt spændingen over R801 og R802 til h.h.v. 2,03 Volt og 1,97 Volt.
Det vil sige at der løber en strøm på 92 mAmpere gennem den positive rail og 90 mAmpere gennem den negative.

Det virker ikke alarmerende på mig.

-------------------------------------------------------------------------

Der er dog en anden ting som generer mig. Nogle små-grupper af transistorer og andre komponenter som bliver meget varme. For varme, synes jeg. Brænder mig på dem når jeg rører med en finger.
Printet er misfarvet af varmen. Det virker forkert at det skal blive så varmt. Men jeg er ikke sikker.
Det er sikkert her, en rutineret elektroniktekniker ville være startet for at undgå at spændingsforsyningen blot brændte af, igen.

På diagrammet virker det på mig, som om det er de transistorer som driver udgangen på forforstærkeren.

Jeg er faktisk ikke sikker på at det er et problem. Måske er forstærkeren simpelt hen dimensioneret lidt svagt.
Skal jeg simpelthen lave nogle små aluminiums-køleprofiler og montere?
Skal jeg lodde de varmemærkede resistorer ud og måle?

Printet så sådan ud, da jeg anskaffede forforstærkeren.
Nogen som vil være venlig at kommentere på det? 🙂

Vedhæftet diagram af venstre kanal, selv om det ser ud som om højre kanal har haft det varmest. Men de er jo identiske.

På printet er transistorerne mærket som TS909a og b, TS910a og b, TS911a og b, samt TS920a og b.
På diagrammet og styklisten figurerer TS920 ikke. Derimod TS912a og b, så mon ikke printet er fejlafmærket?
TS920 på printet er TS912 i diagrammet.
Varme1.JPG
Varme2.JPG
Varmeproblem.JPG
Jeg tager ud af huset i nogle dage og kommer derfor ikke til at arbejde på forforstærkeren i mellemtiden men skriver gerne her.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Helikon
Lokalitet: Randers

Indlæg af Helikon »

Noget kunne tyde på den af japansk tilvirkning, de brugte lim under lytterne en overgang. Det var noget skidt for det viste sig at over tid blev limen ledende, og åd benene i nogle tilfælde. Jeg ville fjerne limen for alle tilfældes skyld.

udgangstransistorene burde ikke blive så varme at de brænder synes jeg, det var nok værd at undersøge nærmere.

Til venstre i diagrammet efter volume potentiometret sidder to overføringskondensatorer, det er lytter på 0,47 uF, har du skiftet dem til gode folie typer? Ellers vil det være en oplagt forbedring da hele signalet går igennem dem. Hvis der sidder tilsvarende på indgangsvælgeren er der også noget at hente der.

Når du har fået den stabil kan du se på det her, udgangen også forsynet med 2 stk. 10 uF lytter, c918 og c919 i en bipolar kobling, de er der for at forhindre dc ind i effektforstærkeren hvis der skulle opstå en fejl i forforstærkeren, de gik med livrem og seler da de konstruerede den her. Der står også tydeligt der er 0 volt på udgangen, prøv at måle om det ikke skulle passe. Hvis der er 0 volt kan de erstattes med en lus. Alternativt kan en 4,7 uF eller 6,8 uF god folietype anvendes i stedet.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
OleTC

Indlæg af OleTC »

Hej Helikon.

Du har nogle gode pointer her.

Ved ikke helt hvad der fjerner afhærdet kontaktlim. Det er hårdt som, måske ikke sten men alligevel....
Måske skal der acetone til men det er noget værre noget at arbejde med. Vil checke at der ikke er lim nær lederne og hvis ikke, lader jeg det være. Har selv brugt hotmelt til de to største og ved ikke om det har betydning at de små kondensatorer på enkel måde hænger i benene. Tror det ikke.
Men jeg vil generelt lige kigge printpladerne igennem for det.

Ja, jeg vil kigge på den del af kredsløbet, når jeg kommer tilbage. Måle transistorerne, resistanserne på 39 Ohm og at der måles de rigtige spændinger på begge sider af dioderne D901 og D902.
Jeg mener at dioderne etablerer den rette bias for udgangstransistorerne, så det må være vigtigt.

Redigeret:
Kører hjemme fra om 1 times tid, så vil ikke give mig til at lodde.
Tog dog multimeteret og målte over diode-parrene D901 og D902.
Der måles (groft taget) 0 Volt i den ene ende og 2 Volt i den anden for venstre kanal.
For højre kanal måles tilsvarende 0 Volt og -2 Volt i den anden ende.
Det er transistorerne i den ende, hvor basis får h.h.v. 2 Volt og -2V bias, som bliver meget varme.
Går ud fra at transistorparret som får 0 Volt bias, slet ikke trækker i kredsløbet?
Er der en som kan gennemskue, hvad jeg med held kan kigge på, når jeg kommer hjem fra sommerhus?

Det er sådan at i den ene kanal, er det det ene transistor-par som bliver meget varme, altså TS909 og TS910, og i den anden kanal er det TS911 og TS912 (TS920). Så et eller andet er der som skal håndteres.

Overføringskondensatorerne er skiftet til filmtyper. Såvel efter volumen som i udgangen. Der er også nogle, flere steder i kredsløbet. Bl.a. RIAA-delen.
Det har betydet meget for lyden, som før var kornet og "grå" i sammenligning med nu, hvor den mere er glat og velopløst med bedre defineret bas. 👍
Dog har jeg brugt en bipolar Nichicon elektrolyt til udgang 3.
Tror ikke at to stk 100 uF polypropylen kondensatorer kan være under låget. Hehe...

I øjeblikket har jeg ikke mod på en kondensatorfri udgang. Må se om jeg senere udvikler større dristighed men synes der er for stor chance for at noget kan gå galt.
Er det sådan at forforstærkere generelt har udgangs-kondensatorer og effektforstærkere har indgangs-kondensatorer?
Et sæt burde være nok men det er selvfølgelig altid noget som skal checkes.
Besvar