Så har jeg skiftet TS803, TS804 og TS806. De 2 første målte ikke som transistorer men som 2 forbundne dioder.
TS806 viste som nævnt for lav hfe i forhold til specifikationerne.
Der er i alle 3 tilfælde brugt erstatningstyper til de som sad i, i forvejen. Jeg havde en ekstra 2SA1015, så det var hurtigt klaret at skifte TS804.
TS803 blev erstattet med en 2N3904 som var på lager i butikken på Nørrebro. Ben-rækkefølgen er en anden end på den som sad der, så 2 ben blev krydset.
Det taler faktisk for at forstærkeren er af japansk oprindelse, da de transistorer som sidder i, har den "japanske" rækkefølge, modsat amerikansk og europæisk producerede. Sådan har jeg i hvert fald forstået det.
TS806 blev erstattet med en BD240C, som er i et TO-220 hus, hvor den gamle var i et TO-126 hus.
Der blev jeg narret lidt, da fotoet på deres hjemmeside viste en TO-126 transistor men jeg havde faktisk målt hjemmefra at køleprofilen var stor nok og at hullet passede fint i højden, så jeg besluttede at købe den.
De to yderste ben har byttet position i forhold til den gamle, så de skulle isoleres og krydses, hvilket med lidt møje lod sig gøre.
Fordelen er at den ny ikke bliver nær så varm som TS801 der er i et TO-126 hus, så det er lidt betryggende.
Specifikationerne nævnte en mindste hfe på 40, så jeg var lidt urolig.
Jeg målte den dog til 100,3. Dens modstykke på den positive rail, har jeg målt til 99,6.
Måske skulle jeg skifte TS601 til en BD239C som er NPN-udgaven af BD240C?
Den spiller altså igen og spiller godt.
Også selv om jeg har vendt, drejet og vredet på kabinettet. Så nu vil jeg vente og se hvordan det udvikler sig.
Må indrømme at jeg er træt af at kigge på og pille i det, ikke særligt kønne, print.
Det har taget lang tid, synes jeg, så her krydses fingre.
Philips inside.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.