Jeg svarer lige på din PM, det lyder meget interessant. Jeg er lidt i tvivl om, der ikke allerede er nogen, som har været inde og fasevende basserne i mine højtalere. Da jeg købte dem, spillede den ene basenhed ikke. Den ene pålodning til basenheden var knækket af, og jeg kan se, at der her været nogen inde og lodde løs på dem. Jeg tør ikke rigtigt begynde at rode med at vende fasen om på dem, hvis nu nogen allerede har været inde og gøre det.Mellemhjulet skrev: 06 jul 2026, 22:58På den høje af dem, er der to diskanter nedfældet foran bas/mellemtonen, som spiller op gennem små udskæringer i filten/rockwool, kunne sikkert spille på dem i årevis uden at vide det. I brugsanvisningen fraråder de absobenter og skrå vægge i loftet. Det er et billede af det halvejs nede her i den ganske grundige diskussion om ekstra diskant, bagudrettet, op i loftet etc. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopi ... A5triktadebjerager skrev: 05 jul 2026, 19:24 Arh men helledusseda og Carlsson på taget - de svenskere kan sgu noget særligt. Tak for tippet, måske hjulene skulle have lidt Rubberconditioner...
Jeg vil godt prøve med en rørforstærker på mine Sonab, men jeg vi godt være sikker på, at den også har kræfter nok. Den skal immervæk erstatte 2x260 watt... Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med 10 cylindre - synes ikke jeg kan tælle så mange enheder?
Mht. dine Carlsson. Du skriver de er umodificeret, hvilket jo altid er dejligt. Men Stig Carlsson ændrede i 1979 nogle ting i delefilteret, som man kan finde på carlssonkult.se. Carlssonkult skriver også, at man kan nøjes med at fasevende enten bassen, eller bedre mellemtone diskant system for at få en forbedring.
Der ligger en beskrivelse i MOLT fra 1979 om hvad og hvorfor ændringen er taget frem: https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/ ... 4/#page=47
Du får lige en PM om rørforstærkere.
Vis os hvad du spiller på lige nu.
-
bjerager
- Lokalitet: Kvistgård
- Geografisk sted: Kvistgård
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sonab OA-116
- Lo-Fi Logder
- Tidligere LuxBerg
- Lokalitet: København
Jeg har lige for nyligt, efter en flytning af min lytte-hytte sat følgende op :
Accuphase E-202
En Technics 1210 mk2 (med en "Rega"arm og en Ortofon Bronze P-U.
Og et par Jbl 4315
Det setup lyder godt i mine ører og ser også pænt godt ud at sidde og kigge på.
Accuphase E-202 er i døgnets skiftende belysning bare så smuk og stemningsfuld -
et sandt jap mesterværk.
Og lyden er rig,fyldig og detaljeret.
Så er den med det flotte originale trækabinet der bløder lidt op på “laboratorie look’et”
Den oser bare af 70’er high-end og hygge.
En ting jeg har bemærket med forstærkere med hvide VU-metre, er at selvom forstærkeren er slukket så giver de en vis udstråling og bevarer designet, versus de metre med sort baggrund som er lidt kedelige når amp’en er slukket.
Jbl 4315 er meget sammenhængende og transperrante og og lyden kommer virkelig ud med den “tørhed” som jeg godt kan lide.
Jeg hører alle genrer af musik og er den bedste allrounder højtaler jeg har haft.
Mine er med nybyggede kabinetter men med org. enheder og delefilter.
Jeg bruger dem også som monitorering til egne produktioner som måske kan karakteriseres som
“Low-Fi Disco”.
Her et link til en udgivelse med den bedste rytmiske tværfløjte solo og anden lækker groovy instrumentering fra 1976 jeg kender til, som jeg har samplet på udgivelsen, der er "sommer glad i låget....
https://soundcloud.com/mester-jakobsen/ ... the-moon-1
Man kan købe den hvis man vil støtte et dansk Label der bla. udgiver Bjørn Svin og andre skæve ting.
https://www.discogs.com/master/3685506- ... o-The-Moon
Beklager hvis der lige gik lidt selv marketing i den...
Er der andre 4315 fans på siden ?
Eller har haft dem eller lyttet på dem ?
Cheers
Karsten
Accuphase E-202
En Technics 1210 mk2 (med en "Rega"arm og en Ortofon Bronze P-U.
Og et par Jbl 4315
Det setup lyder godt i mine ører og ser også pænt godt ud at sidde og kigge på.
Accuphase E-202 er i døgnets skiftende belysning bare så smuk og stemningsfuld -
et sandt jap mesterværk.
Og lyden er rig,fyldig og detaljeret.
Så er den med det flotte originale trækabinet der bløder lidt op på “laboratorie look’et”
Den oser bare af 70’er high-end og hygge.
En ting jeg har bemærket med forstærkere med hvide VU-metre, er at selvom forstærkeren er slukket så giver de en vis udstråling og bevarer designet, versus de metre med sort baggrund som er lidt kedelige når amp’en er slukket.
Jbl 4315 er meget sammenhængende og transperrante og og lyden kommer virkelig ud med den “tørhed” som jeg godt kan lide.
Jeg hører alle genrer af musik og er den bedste allrounder højtaler jeg har haft.
Mine er med nybyggede kabinetter men med org. enheder og delefilter.
Jeg bruger dem også som monitorering til egne produktioner som måske kan karakteriseres som
“Low-Fi Disco”.
Her et link til en udgivelse med den bedste rytmiske tværfløjte solo og anden lækker groovy instrumentering fra 1976 jeg kender til, som jeg har samplet på udgivelsen, der er "sommer glad i låget....
https://soundcloud.com/mester-jakobsen/ ... the-moon-1
Man kan købe den hvis man vil støtte et dansk Label der bla. udgiver Bjørn Svin og andre skæve ting.
https://www.discogs.com/master/3685506- ... o-The-Moon
Beklager hvis der lige gik lidt selv marketing i den...
Er der andre 4315 fans på siden ?
Eller har haft dem eller lyttet på dem ?
Cheers
Karsten
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
bjerager
Lækker Accuphase i træsvøb. De gange jeg har lyttet til "de blå" JBL højtalere har det været en udsøgt fornøjelse.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sonab OA-116
-
Fredmarantz
- Redaktør
- Lokalitet: Herning
Der findes en del virkelig lækre integrerede vintage forstærkere i 100W/20KG -klassen - fra Både Pioneer - Yamaha - Sansui - Kenwood - Marantz m.fl.(hvoraf flere af disse har stået eller stadig står på min ønskeliste) og så findes der i særklassen denne Accuphase E-202. Den er jo nærmest perfekt i miner øjne (og ører).
Når den står der med sit A2-kabinet, så er det en majestætisk flot og meget tung sag...og når man så ved, hvor godt den er bygget i indmaden, så bliver det ikke meget bedre!
Men skulle man nu finde sådan een - eller allerede have den i sit lager, så er det vigtigt, at den har fået sin restaurering. Det slipper den altså ikke for. Først da vil jeg synes, at den er betryggende at have kørende.
huhh- hvor er den lækker!
JBL'erne er jo i sig selv et statement af de bedre - jeg har hørt et sæt 4315 1 gang for mange år siden i Hificentret i Herning, hvor der stod et nyt sæt. (mon ikke vi skriver ca. 1976) - 4315 er sjælden. i det hele taget er umodificerede = uændrede højttalere fra "den blå"- serie meget meget sjældne. Står der ikke et sæt 4343 ovre i skyggen i den stue?
ellers...tak for at du viste os dette fede anlæg!
Vh
Freddy
Når den står der med sit A2-kabinet, så er det en majestætisk flot og meget tung sag...og når man så ved, hvor godt den er bygget i indmaden, så bliver det ikke meget bedre!
Men skulle man nu finde sådan een - eller allerede have den i sit lager, så er det vigtigt, at den har fået sin restaurering. Det slipper den altså ikke for. Først da vil jeg synes, at den er betryggende at have kørende.
huhh- hvor er den lækker!
JBL'erne er jo i sig selv et statement af de bedre - jeg har hørt et sæt 4315 1 gang for mange år siden i Hificentret i Herning, hvor der stod et nyt sæt. (mon ikke vi skriver ca. 1976) - 4315 er sjælden. i det hele taget er umodificerede = uændrede højttalere fra "den blå"- serie meget meget sjældne. Står der ikke et sæt 4343 ovre i skyggen i den stue?
ellers...tak for at du viste os dette fede anlæg!
Vh
Freddy
- Lo-Fi Logder
- Tidligere LuxBerg
- Lokalitet: København
Tak for kommentarerne Freddy og Bjergager.
Og selv tak for at vise jeres grej og ikke mindst al den interessante viden der bliver delt på sitet.
Jeg vidste ikke at kabinettet hed A2. Men jeg så en instruktions YT video hvordan det bliver sat på.
Igen en gennemtænkt kvalitets løsning fra Accuphase. Man kan nemlig skille det ad.
Jeg synes de andre hi-fi trækabinetter jeg har haft i hænderne er "fastlimede firkanter".
Man kan se det her :
https://www.youtube.com/watch?v=pghwRvB3Lmo&t=2s
Og jo der står et par 4343 i "battleship grey" i hjørnet, som jeg købte af Verhain (Kim) som også er på forummet.
De er under resturering. De var i temmelig dårlig forfatning og havde levet et hårdt liv i Werners Studio.
Jeg har istandsat kabinetterne og næste skridt er af få delefiltre checket og smurt l-pads der knaser lidt rigeligt.
Basscones er lavet af Tophøj.
Nu nævnte jeg at 4315 var den bedste monitor jeg har hørt. Men 4343 kan noget helt særligt.
Den har bare så meget krop og presence når man hører noget feks. lækker live musik fra feks. P2.
Ja, så bliver "strygeorkesteret inde i bussen" ,altså mit lytterum, for at parafrasere lidt over Shubiduas gamle sommersang.
Når de er færdigistandsat har jeg planer om at lave en tråd om projektet.
Jeg har fået serviceret E202 og finder det forsvarligt at nyde dens "looks and sounds".
Cheers
Karsten
Og selv tak for at vise jeres grej og ikke mindst al den interessante viden der bliver delt på sitet.
Jeg vidste ikke at kabinettet hed A2. Men jeg så en instruktions YT video hvordan det bliver sat på.
Igen en gennemtænkt kvalitets løsning fra Accuphase. Man kan nemlig skille det ad.
Jeg synes de andre hi-fi trækabinetter jeg har haft i hænderne er "fastlimede firkanter".
Man kan se det her :
https://www.youtube.com/watch?v=pghwRvB3Lmo&t=2s
Og jo der står et par 4343 i "battleship grey" i hjørnet, som jeg købte af Verhain (Kim) som også er på forummet.
De er under resturering. De var i temmelig dårlig forfatning og havde levet et hårdt liv i Werners Studio.
Jeg har istandsat kabinetterne og næste skridt er af få delefiltre checket og smurt l-pads der knaser lidt rigeligt.
Basscones er lavet af Tophøj.
Nu nævnte jeg at 4315 var den bedste monitor jeg har hørt. Men 4343 kan noget helt særligt.
Den har bare så meget krop og presence når man hører noget feks. lækker live musik fra feks. P2.
Ja, så bliver "strygeorkesteret inde i bussen" ,altså mit lytterum, for at parafrasere lidt over Shubiduas gamle sommersang.
Når de er færdigistandsat har jeg planer om at lave en tråd om projektet.
Jeg har fået serviceret E202 og finder det forsvarligt at nyde dens "looks and sounds".
Cheers
Karsten
- ScanDynacoNut
- Lokalitet: Hillerød
En del af mit setup i stue og kontor...
Soveærelset, som ikke er vist, har 65" skærm, ScanDyna 4000 og 2stk Dynaco A25X til tv-lyd.
Jo jeg har en forstående hustru, selvom hun ikke har noget interesse i god lyd og udstyr.
Jeg holder mig til midterfeltet i HiFi. De beskedne forbedringer man får i high-end, er forholdsvis for dyr for mig, men sådan er vore interesser jo forskellige, og det er ganske fint for mig.
Soveærelset, som ikke er vist, har 65" skærm, ScanDyna 4000 og 2stk Dynaco A25X til tv-lyd.
Jo jeg har en forstående hustru, selvom hun ikke har noget interesse i god lyd og udstyr.
Jeg holder mig til midterfeltet i HiFi. De beskedne forbedringer man får i high-end, er forholdsvis for dyr for mig, men sådan er vore interesser jo forskellige, og det er ganske fint for mig.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Brian
Aurex Sysem 15 - Ortofon 445 - ITT 6090S
BG 6000/MMC20CL/MMC6000
JVC 4VN880 - JA-X9 - JT-V6 - SEA V7E
Denon DBP 2012UD - DVD 3930
Dynaco A25X - A25XL
SD 3000 - 4000 - A10 - A20 - A50X
AKAI GX630D SS - 1721L
SONY PS-4750 - SDP-EP 90 ES
BG 6000/MMC20CL/MMC6000
Dynaco A25X - A25XL
AKAI GX630D SS - 1721L
-
bjerager
Wauw, du har virkelig forelsket dig i det Toshiba system 15.
- ScanDynacoNut
- Lokalitet: Hillerød
Ja det begyndte på et loppemarked, hvor jeg købte det første sæt (for-forstærker og sluttrin) til 100kr. Kendte ikke enhederne dengang, men syntes at 100kr kunne ikke være for meget næsten for hvad som helst. Sælger anede ikke hvad han solgte, og jeg anede ikke hvad jeg købte, men var inde for en pæn overraskelse
Som en amerikaner ville sige “it punches way beyond its weight”
Venligst Brian
BG 6000/MMC20CL/MMC6000
Dynaco A25X - A25XL
AKAI GX630D SS - 1721L
BG 6000/MMC20CL/MMC6000
Dynaco A25X - A25XL
AKAI GX630D SS - 1721L
-
bjerager
Jeg havde selv en overgang et Mitsubishi MA-04 systen med for- og effektforstærker. Det imponerede ret meget i forhold til dets størrelse