Efter en tid med min Dual gik det alligevel galt: Jeg knækkede en pal i automatikken, og i stedet for at prøve at reparere den, tænkte jeg, at jeg ville gå helt radikalt til værks. Så arm og chassis er røget i storskrald, og jeg er nu igang med at flytte motor og styre-elektronik over i et nyt chassis af eget design.
Jeg har allieret mig med en fyr i England som har en CNC maskine.
Jeg ledte efter inspiration på internettet, hvor der er nogle rædsler bl.a denne ikke særligt tiltalende ombygning
DIY-Hi-Fi-Phono-Turntable.jpg
og denne her som jeg synes ligner et ostebrædt:
design of plinth.jpeg
Til slut fandt jeg en Franskmand, Dominique Roland, som har lavet en plinth til sin Dual 701
https://unepassionaudiophile.fr/platine-base-dual-eds-1000/ (jeg nævner ham i første indlæg, men det havde jeg godt nok glemt)
Hans løsning var nogenlunde acceptabel, selvom jeg ikke kan lide de to forskellige slags finer, som han har brugt: de får pladespilleren til at se alt for fersk ud.
EDS1000.jpg
Det viste sig, at han havde fået skåret de mange lag træ ved et firma i Tyskland, og at han havde uploadet fakturaen for arbejdet. Den indeholder alle de mål, der skal til at programmere en CNC maskine til at lave en plinth til EDS1000 motoren.
http://unepassionaudiophile.fr/wp-content/uploads/2018/03/AA160069E16354-1.pdfNick og jeg har så arbejdet lidt med designet. Jeg har en del arme liggende, så jeg besluttede mig for, at der skal være udskiftelige armboards til en Mørch arm og til min Grace 707 og til min Ortofon AS212...og så for en god ordens skyld til en SME arm og så også nogle ikke-for-borede arm-boards til at lege med.
Det endelige design kommer til at se således ud:
701 motor 212mm pivot v8 1.png
701 motor 212mm pivot v8 3.png
701 motor 212mm pivot v8 4.png
20210330_091412.jpg
Plinten skulle være klar engang i næste uge......
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.