Ustabilitet ved rørforstærkere under belastning.
Michaelson & Austin TVA-1
Når der bliver talt en del om ustabilitet i TVA-1 og TVA-100, skyldes det blandt andet at denne forstærker lyder fantastisk ....altså når den fungerer.
En anden årsag til al omtalen er måske den unike måde, som de første TVA-1 forstærkere blev produceret på i New Bond St., London, UK.
Kevin Austin og Anthony Michaelson startede med at samle de første forstærkere i butikslokalet på denne meget fine adresse i London tilbage i 1978. "Ham Tim et eller andet har tegnet TVA-1" som tube mania vist skrev et sted.
Gitter-ensretning:
Som tidligere beskrevet af tube mania har denne forstærker indbyggede problemer, der forårsager ustabilitet ved hård belastning af udgangsrørerne.
TM fortæller om et trin for meget i TVA-1 og nødvendigheden af signal overførings kondensatorer imellem indgangstrin, fasesplitter og udgangsrør.
Tube mania fortæller:
Citat:
” Findes der så inde i forstærkeren overførings kondensatorer vil de blive udsat for GITTER-ENSRETNING...det sker når signalet forsøger at styre rørene ind i positiv gitter-spænding...det jeg normalt kalder forbudt område. I praksis betyder det at den spænding-ladning der ligger over kondensatoren bliver forhøjet udover det som er normalt for trinnet. Det forskyder så arbejds-punktet for trinnet som kvitterer med extra forvrængning..endda i nogen tid...indtil den normale tilstand er genoprettet...(slow recovery).”
Citat slut:
Derfor kan der måske være lidt om snakken, når man forsøger at anvende kondensatorer med spændingsværdier op omkring 1000V inde i denne forstærker mellem rør trinnene. Da kondensatoren som fortalt bliver udsat for gitter-ensretning, kunne det jo være at den forhøjede værdi-spænding på 1000V vil betyde, at arbejdspunktet ikke flytter sig i samme grad, og at der i forstærker-trinnet ikke opstår den ekstra forvrængning....den forvrængning som er med til at gøre denne forstærker ustabil.
Gitter-modstand:
En anden årsag til ustabilitet i TVA-1 er gitteraflederne i biaskredsløbet ifølge en dansk hifi og PA rørmand. Min pensionerede kollega har repareret mange rørbaserede hifi - og guitarforstærkere og han anbefaler flg.:
Han ville nok reducere de 220 K gitterafledere i biaskredsene til max 100K, måske 50K ,hvis man har spændingssving nok fra driverrøret.
Vej fra gitteret: Gitterstop 10K, gitterafleder 100K, spændingsdelere( ?25K, mål fra gitter og til stel) = i alt 130-150 K fra gitter til stel for et rør.
Stabiliteten kommer ved, at røret ikke så let kan begynde at trække gitterstrøm, når det er tættere på stel (katode).
Den høje G2 spænding er lidt kritisk for nogle rørtyper/ fabrikater. ( læs også nyere typer udgangsrør)
Man kan også bruge Zenerdioder. De er meget lav-impedansede og kan give en ret stabil spænding.
For at vise hvad min kollega har gjort for at stabilisere sin egen TVA-1, har jeg på en oversigt af min TVA-1 indtegnet dobbelte 5W zener dioder på 60V som vender imod trafo’ens UL udtag (modsatte ende til G2 (gitter 2 på KT88)).
Der skal bruges to i parallel pr. rør da KT 88 kan trække op til 6-7 Watt. (Ifølge databladet om tilslutning)
Man bliver nødt til at resætte bias, da det samlede strømtræk over katoden falder væsentligt.(Skærmgitterspændingen er en kraftig booster af rørets performance ).
At forsøge med en zener for at sænke G2 spændingen er et spørgsmål om smag.... men lyt og byt ud hvis lyden ikke passer en...... det er metoden!
Skærmgitteret er meget lidt kritisk hvad spændingen angår. Man kan evt. shunte med en kondensator over zeneren. Prøv først uden. Kan man lide lyden, så kan man gå videre med shunt.
Vedr. AC så leder Zeneren og har en lav impedans på ca. 30-40 Ohm.
Man beholder den ultralineære-skærmgitterkobling stort set som den er, og KT88 kører meget ”blidere”.
Lav-impedant G1 forsyning:
Til sidst et forsøg på at fremstille en lav-impedant negativ G1 forsyning fra 400VAC hovedforsyningen, da der på min TVA-1 ikke er et 100VAC udtag til den negative bias. Jeg fik gennemgået de forskellige komponenter, og vi endte op med ca. 17K i udgangs impedans for den negative forsyning.
Kommentarer til ustabilitet i rørforstærkeren TVA-1 og andre rørudgangstrin er meget velkomne.
Vh. Kim