Hej Alle
Vil lige sige inden jeg starter mit indlæg, at jeg ikke har meget forstand på rørforstærkere.
Jeg har erhvervet en gammel jukebox men en Jensen A-21 rørforstærker. Jeg satte strøm til den, og den spillede en plade, dog med en del skratten i lyden, men kunne regulere på styrken. Jeg tillagde den dårlige lyd en dårlig/beskidt pickup. Jeg adskilte pickupdelen og har fået det renset. Jeg udtog forstærkeren og aftørrede for en del støv.
Jeg samlede igen skidtet, men nu er lyden meget svag ved fuld lydstyrke. Når jeg regulerer på styrkeknappen kan jeg høre at den regulere output på forstærkeren, men det er som om jeg ikke får mit indgangssignal fra pickuppen.
Jeg har så prøvet at udtage forstærkeren og tilslutte extern højttaler og 230V forsyning. Jeg har det samme resultat hvor jeg kan høre i højttaler at jeg reulere styrken, men kan ikke påvirke indgangen så jeg får brum i forstærkeren.
Umiddelbart efter input stikket fra Pickup sidder der en kondensatorlignende ting som har 4 ledninger i bunden ( et sæt med rød/grøn ledning og et sæt med sort/gul ledning ) se billede. Hvis jeg måler på den sorte og gule ledning, måler jeg direkte gennemgang. Måler jeg som en kondensator måler jeg ingen værdi. disse ledninger sidder parallelt med de 2 ledninger fra pickuppen.
Jeg har ikke diagram på forstærkeren, Men kan nogen hjælpe med hvad det er for en tingest på billede mærket Jensen? og hvilken funktion den har.
Måske er der en som har diagram til denne forstærker.
Enhver form for hjælp er velkommen.
Mvh
Esben