Tak for roserne...
Ang udgangstraffoer...det er et nærmest uudtømmeligt emne, men jeg skal prøve at gøre det lidt enkelt. Udgangstraffoen er ubetinget den største ulempe ved rørforstærkere, men desværre nødvendig. Uanset hvor godt den er lavet er den som bestemmer begrænsningen i en rørforstærker...den optræder nemlig som båndfilter...dvs den har en nedre og en øvre grænse frekvens. Den nedre bestemmes af kernestørrelse...den øvre af koblingen mellm viklingerne. Kernen virker nemlig kun op til ca 6-8Khz...derefter er det kun den magnetiske kobling mellem viklingerne som står for overførslen. Desværre har primærviklingen nogle parasit capaciteter og jo flere omgange (højt omsætnings forhold) den har jo værre, men man kan jo ikke bare vælge...det skal jo passe til rørene.
Derfor er det fornuftigt at gå efter et lavt omsætnings forhold for jo lavere jo bedre kobling mellem viklingerne samt mindre parasit capacitet og jo lettere har traffoen ved at komme op over de 20Khz i frekvens. En traffo til EL34 har et omsætnings forhold på 437...ret højt. Umiddelbart har det ikke den store betydning, men i rene pentode forstærkere med meget modkobling kan det give problemer i form af selvsvings tendenser. De traffoer jeg lige nu laver forsøg med har kun 200 og hvis man måler på dem vil man kunne se de kommer højere op i frekvens...en stor fordel hvis der skal bruges modkobling.
Ang min lille prøveopstilling er der både godt og skidt nyt.
Den virker fint, men 3 af rørene kan jeg ikke styre...de løber løbsk når de bliver varme...jeg har endda sænket gløde-spændingen..det forsinker det lidt, men det sker stadig. Jeg har haft den til at give 30W med 2% forvrængning...det er vel helt godt af en fuldstændig umodkoblet forstærker. Jeg ved ikke om jeg bare har været uheldig...eller jeg har fået fat i en sælger som sælger kasserede rør...det er da underligt at kun et rør opfører sig som ventet.
Det kan være jeg skal 'cryo behandle' dem...på torsdag vil det vist fryse 15g...jeg har osse set en gut som 'bager' dem i sin bage ovn...med flere hundrede grader

Det er selvfølgelig for at aktivere getteret, men altså...det kan sg osse blive for kunstigt