RØR-TEKNIK

Rør i alle afskygninger

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf jcr1972 » tors 27. dec 2012 13:50

Hehe... Jeg har også lige besluttet mig for at købe et sæt af dem så snart sælger er tilbage fra ferie. Det kan umuligt gå galt med de lave priser ;)

Det er meget interessant med de lave spændinger, og hvis man virkelig kan få 20 - 25 watt ud af sådan et trin, ja så ser jeg ingen grund til ikke at skifte Dynaco'erne ud. Jeg er klar til at prøve i hvert fald, hvis man kan få lavet nogle fornuftige udgangstrafoer uden at blive flået totalt, rent økonomisk.
Er der iøvrigt ikke noget med, at selvom rørene har en meget lav indre modstand, så vælger man ofte en trafo som har et lidt større omsætningsforhold, med deraf følgende lavere forvrængning og lidt lavere effekt, for at rørene skal "se" ud i en nem belastning?

De rør der ligner iøvrigt en "halv" 6C33 indvendigt synes jeg.

Jeg lytter spændt med i dette forløb :cool1:

Mvh. Jan
jcr1972

Indlægaf Tube mania » tors 27. dec 2012 14:04

Det rør er en halv 6C33...dem har jeg også liggende, men det er en grusom høj gløde strøm de skal have og stifterne/sokkel har svært ved at holde til det.

Når det drejer sig om modstands-koblede småsignal rør indgår indre modstand i beregningen af belastnings modstanden. Det er helt anderledés med trafo-koblede udgangs trin...her indgår indre modstand slet ikke, men har i sidste ende betydning for forstærkerens kvalitet...jo lavere jo bedre. Man kan dog som en tommelfinger regel sige Ra = Ri x 4...for SE trin.

Derfor er jeg ikke er så glad for 'rene' tetrode og pentode koblinger...det er dem hvor skærm-gitteret får strøm fra strømforsyningen gennem en modstand. De har ofte omkring 10Kohm i udgangs impedans og det kan kun reddes med masser af modkobling. Det er istedet rørets egenskaber ang katode-strøm, tilladelig spænding og anodetab som afgør den korrekte belastnings-impedans.
Senest rettet af Tube mania søn 20. jan 2013 17:11, rettet i alt 2 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf jcr1972 » tors 27. dec 2012 14:30

Aaaah, okay. Så kan jeg godt se det er ideelt med fx. disse trioder. Og også ultralineær kobling når det drejer sig om pentoder. Hvis det nu viser sig at de her trioder har samme type sokkel som 6C33, har jeg vist en hel del liggende, hvis andre også har lyst til at eksperimentere.
Det kan godt være det er en slags holdning jeg har, men jeg er heller ikke tilhænger af pentode/tetrode koblingen. Faktisk forstår jeg ikke de er lavet i hobetal, når UL koblingen har været kendt så længe og har klare fordele.
jcr1972

Indlægaf Tube mania » tors 27. dec 2012 16:12

Jeg vil gerne fortælle lidt om mine filosofier vedrørende forstærker konstruktion. De der har læst med i denne tråd har nok ikke kunnet undgå at lægge mærke til at jeg er meget glad for måle-instrumenter. Så kunne man måske fristes til at tro at jeg læner mig op af måle-instrumentene efter devicen...hvis det måler godt...så lyder det godt.

Det er slet ikke tilfældet...min filosofi går hovedsagelig på at f.ex at i en effekt forstærker vil jeg have så få forstærker-trin som muligt, så lidt modkobling som muligt. Instrumenterne bruger jeg kun til at se om det hele virker som jeg har forventet...eller til at finde fejl med. At jeg vil have så få trin som mulig skyldes især at jeg vil undgå overførings-kondensatorer og her er det meget vigtigt at fastslå...det er ikke fordi jeg har en fix ide om at de forringer lyden. Jeg mener ikke selv at kunne 'høre' overførings-kondensatorer...grunden til at jeg ikke vil have dem er en ganske anden. Dem der kender til højfrekvens har hørt om gitter-ensretning...det kan desværre også opstå ved lavfrekvens.

Det sker når man har flere trin i en forstærker som er kondensator-koblede OG samtidig har en god portion modkobling fra udgang til indgang. Under normal udstyring sker der intet, men kommer der en ellers ubetydelig overstyring mister indgang-trinnet modkoblings-signalet og det VIL ske. Så skruer indgangtrinnet helt op...til sin nominelle forstærkning som så overstyrer alle trin i forstærkeren...det sker der ikke noget ved...hvis der ikke er overførings-kondensatorer.

Findes der så inde i forstærkeren overførings kondensatorer vil de blive udsat for GITTER-ENSRETNING...det sker når signalet forsøger at styre rørene ind i positiv gitter-spænding...det jeg normalt kalder forbudt område. I praksis betyder det at den spænding-ladning der ligger over kondensatoren bliver forhøjet udover det som er normalt for trinnet. Det forskyder så arbejds-punktet for trinnet som kvitterer med extra forvrængning..endda i nogen tid...indtil den normale tilstand er genoprettet...(slow recovery).

Et rigtig godt ex. har jeg i min Michaelson & Austin dimensioneret af en Tim de et eller andet...den har netop 1 trin for meget og et udgangs-trin som kræver meget modkobling...det hænger sammen. Derfor har den det trin for meget og det har været umulig at undgå overførings-kondensatorer inde midt i konstruktionen. Den arbejder fint...lige indtil der komme bare det mindste overstyring...slet ikke hørbart, MEN det bliver det. Forstærkeren bliver nemlig ustabil og man kan se det på bas-enhederne...de slår et par extra slag...som ikke har med musikken at gøre og det kan også høres i mellemtone området.

Den konstruktion jeg har vist på forrige side er netop uden overførings-kondensator...pånær de 2 som er nødvendige ved udgangs-rørene...så vil nogen spørge...hvad med dem. Der kan også ske gitter-ensrening, men der er en stor forskel..her vil den være symmetrisk og derfor ikke bringe ubalance i forstærkeren og så får den det jeg kalder *fast recovery*...dvs forstærkeren spiller uforstyrret videre. Dette kan forekomme banalt, men har langt større betydning end man skulle tro.
Senest rettet af Tube mania tors 27. dec 2012 20:12, rettet i alt 2 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf Max » tors 27. dec 2012 18:16

Hej tube

Jeg kan vældig godt lide at dine forbehold over for visse typer rørkoblinger og brugen af overføringskondensatore virker faglig begrundet og ikke har sådan et religiøs skær over sig.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Indlægaf slowon » fre 28. dec 2012 16:08

det er meget længe siden jeg skrev om mine erfaringer med 6c41 på et andet forum
røret koster en halvtredser stk,og leverer i optimeret set opsæt ca 8w

jeg har kørt dem ved 200vdc 150ma fixed bias og de lyder fantastisk uden fb
slowon

Indlægaf mcs_5 » fre 28. dec 2012 16:45

6S41S ser mere spændende ud end jeg troede. Jeg har set de data der står alle steder (bl.a. anodespænding 90V), men det kan jo faktisk klare 450V, 310mA og 25W! Her er databladdet (på engelsk): http://frank.pocnet.net/sheets/018/6/6S41S.pdf

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Tube mania » tirs 1. jan 2013 17:54

Jo...det er meget godt at det kan klare noget spænding..især hvis man vil lave klasse AB. Jeg har regnet og tegnet som en tosse her før nytår og hvis man vil lave klasse A er dette hvad jeg nåede frem til...ikke meget, men nok. Nu er der jo et gammelt ordsprog som hedde 'man skal ikke sælge skindet før bjørnen er skudt', men det er heldigvis kun min egen muldvarp som bliver luftet. Derfor kommer del-resultatet nu...rørene er på vej.

Tegningen er for 1 rør i klasse A...det sjove er nu at forestille sig et Push Pull trin med tegningen 'in mente'. Det er noget med 2 rør i parallel, men samtidig i modfase...det giver lidt hovedpine. Det er værd at bemærke den midterste lodrette linie...det er 'hvilepunktet' og se hvor fint *load* linen rammer -60V kurven i vinkel. Denæst var det svært ikke at oveskride røret anodetab...det skulle være lykkedes.

Jeg har fundet en Raa hvor strømmen holder sig inden for grænserne...det bliver meget spændende om det nu også virker i praksis...der kan senere komme ændringer (hvor er det jeg har set det før).
Billede
Senest rettet af Tube mania tors 26. jul 2018 22:20, rettet i alt 1 gang.

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf slowon » tors 3. jan 2013 12:38

jeg byggede en nem og billig SET bestående af 6c41 og ec86 som driver
med ca 200vdc og 150ma afsat i effektrøret gennem james 800 ohms opt - og ec86 spændt foran via interstage (lundahl 1660 anbefales varmt) med ca 100v bias gennem IT`s sekundær får man ca 8w ud med særdeles smukke data og ditto sound

en standard 230/230 skilletrafo er nem og billig - med sådan en i chokeinput får man lidt under 200vdc som er optimal spænding for både driver og effektrør
min opstilling kom lidt ufrivilligt til at minde om sakuma`s amps - hvor driver og effektrør trækker på skift ala pushpull ved samme bplus - enkelt og effektivt
hvis nogen herinde ønsker at bygge den - kan i få diagrammet ved at kontakte mig
slowon

Indlægaf Tube mania » lør 19. jan 2013 19:05

ENDELIG...sker der noget...det har været ualmindelig svært at få rørene igennem tolden. Det jeg har lavet er baseret på nogle udregninger og en hel del studering af af div grafer og det tror jeg ikke er så interessant. Det kunstneriske er jeg ikke stolt af men hvis den kan tjene det formål der er med den er det vel godt nok.

De gamle trafoer i højre side er strømforsyning til driveren samt alt glødestrøm og bias...så kan jeg nemlig have den del til køre med fuldt blus mens anode-forsyningen til efterbrænderne (udgangs-rørene) drives udelukkende med variac'en til venstre. Jeg har ikke haft strøm på efterbrænderne endnu...jeg skal lige drikke mig mod til, men den skulle være klar...tror jeg nok. Den har ikke noget indgangstrin endnu, men jeg kan sagtens drive den endda.

Billede

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf Boje4B » søn 20. jan 2013 00:52

Hej Tube-mania ... og I andre.

Har læst din klumme med stor interesse og syntes, at det du har gang i er alletiders ... rør med lav spænding, "simple is better" og det bedste for det mindste. Hvem kan modsige sådanne argumenter ?? OG så var der jo lige det med teorien i praksis - fornemt.

Har selv lavet en 10-watter med EL84 - det var spændende og den fik en god modtagelse hos en med fuldtone-horn - fint nok. Har siden samlet lidt forskellige rør, men ikke rigtigt nogle konstruktioner, kun rep. og kopier.

Tak for dine (og andres) bidrag - blev medlem af samme årsag. ;)

Mvh. Boje
Boje4B

Lokalitet: Viborg

Indlægaf rørglad » søn 20. jan 2013 11:03

Det er også for mig en meget fin tråd. Især "Tube" skal have al mulig ros for sine mange indlæg!!
Men hvorfor er det så lige, at lave spændinger er bedre? - ud over at man ikke får så voldsomme rap over fingrene, hvis man røre de forkerte steder.
Er det bare en subjektiv opfattelse? (ikke rappet, men lydkvaliteten)
Argument: Den BOFA 80 forstærker, som blev sat så fornemt i stand, og som fik så meget opmærksomhed, blev omtalt som den bedst lydende BOFA. Den kører vist med en anode spænding oppe omkring 800V
rørglad

Lokalitet: 8800 Viborg

Indlægaf dfms » søn 20. jan 2013 11:42

ikke 800V, men 550-600V.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms

Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Indlægaf Tube mania » man 21. jan 2013 18:33

Tak for roserne... ;)

Ang udgangstraffoer...det er et nærmest uudtømmeligt emne, men jeg skal prøve at gøre det lidt enkelt. Udgangstraffoen er ubetinget den største ulempe ved rørforstærkere, men desværre nødvendig. Uanset hvor godt den er lavet er den som bestemmer begrænsningen i en rørforstærker...den optræder nemlig som båndfilter...dvs den har en nedre og en øvre grænse frekvens. Den nedre bestemmes af kernestørrelse...den øvre af koblingen mellm viklingerne. Kernen virker nemlig kun op til ca 6-8Khz...derefter er det kun den magnetiske kobling mellem viklingerne som står for overførslen. Desværre har primærviklingen nogle parasit capaciteter og jo flere omgange (højt omsætnings forhold) den har jo værre, men man kan jo ikke bare vælge...det skal jo passe til rørene.

Derfor er det fornuftigt at gå efter et lavt omsætnings forhold for jo lavere jo bedre kobling mellem viklingerne samt mindre parasit capacitet og jo lettere har traffoen ved at komme op over de 20Khz i frekvens. En traffo til EL34 har et omsætnings forhold på 437...ret højt. Umiddelbart har det ikke den store betydning, men i rene pentode forstærkere med meget modkobling kan det give problemer i form af selvsvings tendenser. De traffoer jeg lige nu laver forsøg med har kun 200 og hvis man måler på dem vil man kunne se de kommer højere op i frekvens...en stor fordel hvis der skal bruges modkobling.

Ang min lille prøveopstilling er der både godt og skidt nyt.

Den virker fint, men 3 af rørene kan jeg ikke styre...de løber løbsk når de bliver varme...jeg har endda sænket gløde-spændingen..det forsinker det lidt, men det sker stadig. Jeg har haft den til at give 30W med 2% forvrængning...det er vel helt godt af en fuldstændig umodkoblet forstærker. Jeg ved ikke om jeg bare har været uheldig...eller jeg har fået fat i en sælger som sælger kasserede rør...det er da underligt at kun et rør opfører sig som ventet.

Det kan være jeg skal 'cryo behandle' dem...på torsdag vil det vist fryse 15g...jeg har osse set en gut som 'bager' dem i sin bage ovn...med flere hundrede grader :QQS: Det er selvfølgelig for at aktivere getteret, men altså...det kan sg osse blive for kunstigt :Skor:

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf jcr1972 » ons 23. jan 2013 13:30

Jeg havde faktisk et lignende problem med et sæt Audio Mirror forstærkere engang. De havde 6C33 rør. Jeg havde engang købt en stor stak af disse rør til et andet projekt som aldrig blev til noget, men mange af rørene gjorde det helt samme som du nævner. De løb løbsk, og jeg kunne ikke styre dem og holde arbejdspunktet. Jeg havde disse forstærkere i et par mdr. og solgte så hele herligheden for magtede ikke noget så ustabilt. Kan det være en fordel at bruge katodebias på dem, fremfor fixed?
jcr1972

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej