Dynaco mark 4

Rør i alle afskygninger

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf Gottschalck » fre 8. feb 2013 00:28

Tjoe så kan jeg bare bruge 5-10 år på at finde den modsatte kanal før det kan bruges men....... :p


[quote="Fredmarantz"]

btw: lækkert trin, , du har fundet :thumbsup:
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf kbekke » fre 8. feb 2013 01:15

Altså, hvis det er original rust... så må man vel netop ikke fjerne det???

:lol: til side. En lækker sag, håber du finder en makker.

Jeg har med held brugt noget, der kaldes "Sonax - Krom & Metall Pasta" til at polere f.eks. tonearme, som var anløbne (ikke rustne) op med. Det er noget fedtet stads med slibemiddel i, der kræver masser af bomuldsklude og tålmodighed. Jeg ved ikke om jeg tør anbefale det til denne operation... uanset hvad, så ville jeg nok finde noget andet at teste på først.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf Edge » fre 8. feb 2013 08:28

Glerustol, komer i en lille brun tube. Cykelhandleren burde have det på lager, det både renser og beskytter.

Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf jcr1972 » fre 8. feb 2013 10:41

Gottschalck skrev:Har anskaffet mig lidt (mere!)gammelt Dynacogrej og blandt andet - desværre kun een - Dynaco MK IV og fandt denne tråd og hvorfor ikke bygge videre på den i stedet for at lave en ny?

Jeg har et spørgsmål omkring rensning/polering af overfladen/chassiset da, der er svag rustdannelse på kromlegeringen. Nogen der har erfaringer med hensyn til blanke overflader/polering af krom?

Jeg har læst gennem diverse fora at man kan bruge autosol eller sølvpapir vædet i cola til at fjerne rust, men hvad siger i til det?


PS. og trådsstarters trin ser vel nok fine ud. Spiller de endnu?

Venligst


Jo da, mine spiller skam endnu. Og ganske glimrende endda ;) Jeg pudsede overfladen på mine med Brasso. Det er i mange tilfælde rigeligt. Der hvor selve rusten er, vil der altid være pletter at se efterfølgende, da det helt tynde lag nikkel her er skallet af. Mine har det også, men det viser jo bare at de er gamle :cool1: Jeg tror sagtens du kan finde en "makker" til den dur har. Er det en 220V eller en 115V version du har? Iøvrigt kan man stadig købe dem som samlesæt.
Her er et par billeder. Som det ses har jeg lavet nye driverboards til dem (begge 2 selvfølgelig, billedet er bare for at vise forskellen). Omskifteren mellem udgangsrørene er til UL/triodekobling. Iøvrigt bruger jeg KT77 i mine fremfor EL34.

Billede

før:

Billede

efter:

Billede

Mvh. Jan
jcr1972
 

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf Gottschalck » lør 9. feb 2013 09:44

De ser jo helt fine ud. Hvordan med driverboards? Er det noget hjemmestrikket noget eller noget du har købt?
Venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf jcr1972 » lør 9. feb 2013 10:54

Både og faktisk. Jeg fandt det hele på tubes4hifi.com, og fik af dem at vide, at hvis jeg bestilte printene til mk3 forstærkerne, så ville de passe lige ned i mk4'eren hvis jeg borede nye huller til skruer (i printene). Det viste sig at disse printkort overhovedet slet ikke passede ned i de smalle mk4 trin, så jeg måtte finde en anden løsning. Komponenterne og diagrammet der fulgte med kunne sagtens bruges, men jeg måtte finde en anden løsning mht. monteringen. Jeg valgte så at "hardwire" det hele istedet.
Det skal lige nævnes at det pludselig blev nogle helt andre forstærkere at lytte på. Jeg er dog stadig ikke tilfreds med den øvre del af frekvensområdet, men jeg tror altså det er udgangstransformerne der er skyld i dette.

Mvh. Jan
jcr1972
 

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf Tube mania » lør 9. feb 2013 11:08

Udgangs-transformerne?..jamen dem kan jeg da teste for dig...det er lissom indenfor mit interesse område ;)
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf Gottschalck » lør 9. feb 2013 15:04

Det var da mystisk med de print. Har du skrevet det til dem?
Jeg har købt et board (hos tube4hifi) til min ST 70 og var ovenud tilfreds. Det hele passede perfekt og den spiller klasser over en standard ST 70.
Hvad sidder der i den anden ende af dine MK IV?

venligst


jcr1972 skrev:Både og faktisk. Jeg fandt det hele på tubes4hifi.com, og fik af dem at vide, at hvis jeg bestilte printene til mk3 forstærkerne, så ville de passe lige ned i mk4'eren hvis jeg borede nye huller til skruer (i printene). Det viste sig at disse printkort overhovedet slet ikke passede ned i de smalle mk4 trin, så jeg måtte finde en anden løsning. Komponenterne og diagrammet der fulgte med kunne sagtens bruges, men jeg måtte finde en anden løsning mht. monteringen. Jeg valgte så at "hardwire" det hele istedet.
Det skal lige nævnes at det pludselig blev nogle helt andre forstærkere at lytte på. Jeg er dog stadig ikke tilfreds med den øvre del af frekvensområdet, men jeg tror altså det er udgangstransformerne der er skyld i dette.

Mvh. Jan
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf Gottschalck » lør 9. feb 2013 15:10

Har også et et spørgsmål angående udgangsrør.

Kan jeg bruge GEC KT 66 i min og i givet fald, hvad skal bias justeres til?

Venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf jcr1972 » lør 9. feb 2013 16:01

Tube mania skrev:Udgangs-transformerne?..jamen dem kan jeg da teste for dig...det er lissom indenfor mit interesse område ;)


Det må du utrolig meget gerne da :thumbsup: Det ville jo være dumt at investere i andre trafoer, hvis de originale rent faktisk viser sig at være gode... Desuden vil det være interessant at se nogle reele data på dem.
jcr1972
 

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf jcr1972 » lør 9. feb 2013 16:17

Mht. driverprintene, så gjorde jeg dem opmærksomme på at de ikke passer i mk4. De solgte førhen print til mk4 også men var gået fra dem igen pga. ringe efterspørgsel. Derfor lavede jeg mine egne ud fra diagrammet (samme som til ST-70) og ja, det giver sandelig et seriøst løft i forhold til standartdriverne :QQS:
I den anden ende går jeg ud fra at du mener højttalerne... De driver et sæt DTQWT fra T. Gravesens side og jeg har trinnene koblet som (pseudo)trioder da de 18 Watt de gi'r er rigeligt. Jeg har iøvrigt aldrig kunne få de 40 Watt ud af dem som det påståes at de kan (UL drift), men kun 35 - 36. Det er også rigeligt.

Jeg tror bestemt ikke du kan skifte rørene ud til KT66 da de har forskellige data. De læner sig vist mere op ad 6L6GC fremfor EL34, hvorimod KT77 har identiske elektriske data med EL34 og derfor kan benyttes direkte uden at ændre på noget. Altså bortset fra lige at kontrollere bias selvfølgelig. KT77 er en tetrode istedet for pentode som EL34 og det er måske derfor de ikke lyder ens.
jcr1972
 

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf mcs_5 » lør 9. feb 2013 16:44

Ifølge Dynacos manual kan man bruge KT66, og med bias indstillet til samme værdi. Men ja, det er et helt andet rør.

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf jcr1972 » søn 10. feb 2013 11:16

Aha. Det kunne da være man skulle prøve at eksperimentere med at sætte sådan et sæt i så, og se hvordan de opfører sig klangmæssigt i forhold til EL34/KT77.
Er der nogen her som har erfaring med hvilket mærke man bør vælge/undgå? Jeg kan se der er en hel del som fremstiller denne type nemlig.

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf mcs_5 » man 11. feb 2013 03:21

Jeg har de kinesiske liggende, hvis du vil prøve dem. Hvor gode/dårlige de er har jeg ingen anelse om...

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf jcr1972 » tirs 12. feb 2013 18:10

mcs_5 skrev:Jeg har de kinesiske liggende, hvis du vil prøve dem. Hvor gode/dårlige de er har jeg ingen anelse om...

Venlig hilsen

Mikkel


Det vil jeg gerne prøve. De fleste af dem man kan købe kommer jo alligevel derovrefra, så det tror jeg nu ikke har den store betydning. Og da slet ikke for lige at teste forskellen på dem og KT77/EL34.

Mvh.

Jan
jcr1972
 

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster