Nad 3080

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Nad 3080

Indlægaf cdp » man 22. apr 2013 22:59

Jeg er kommet i besiddelse af en gammel Nad 3080 forstærker. Har læst lidt på nettet om omkring opbygning og dimentionering - og den skulle være en ganske vellydende forstærker uden ic osv.
Der er dog lidt mangler og skønhedsfejl, som med tiden skal ordnes. ( bl.a et par knapper og finish på kabinettet)
Sidstnævte er et krydsfinersvøb, pålimet sort folie. Er der nogen der har erfaring i at lime en ægte finer på, i stedet for den grimme folie. Og hvor kan jeg være heldig at finde en trykknap og en knap til vippekontakt.

Vh. Carsten
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Re: Nad 3080

Indlægaf spuncut » tirs 23. apr 2013 02:32

Hej cdp
Fin gammel Nad, har selv haft sådan en fra ny engang i tidernes morgen. jeg må desværre
skuffe dig med at der sidder to IC'er i en Nad 3080. To stk CA3100, op-amps i udgangs-
forstærkernes indgangstrin. Men det er vel heller ikke så værst, den lyder jo, så vidt jeg
husker, helt fint og af meget mere end 80 Watt. En gang nye lytter og grundig gang fransk
vask og strygning, så skal du nok blive glad for den, det var jeg i al fald.
Service manual : http://www.hifiengine.com/library/nad/3080.shtml
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Klausen » tirs 23. apr 2013 07:20

Ja er du fiks på fingerne kan der godt lægges finer på, men finer er tykkere en folien så der kommer en lille kant hvis du ikke pudser noget af krydsfineren, alternativt kan man da lave en ny enten i mdf eller ren træ du har jo målene ved hånden.
Brugeravatar
Klausen

Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Indlægaf cdp » tirs 23. apr 2013 09:43

Takker for hjælpen.. efter et kig på det indre kan jeg se, at en grundig rengøring er første opgave. Der skulle være plads til en ny finer, da forpladen er lidt større som trækassen. Jeg må evt. finde alternativer til de manglende dele.
Vh. Carsten
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf cdp » tirs 23. apr 2013 11:26

Til spuncut - ic-erne overlever jeg nok - ;) hvis lytterne ser fine ud uden buler og utætheder, er der så nogen mening i at skifte? - er der et tip til evt. at måle på dem, hvorvidt de stadig fungerer og udglatter som de skal... Forstærker spiller ok, uden brum og kontaktstøj. Læser iøvrigt på nettet, at en proton 2080 har samme ydelse som nad, men er delt med 2 stk. 250 va trafoer - 3080 med een fælles 500 va trafo. Hvis den ikke varmer unormalt, er det så nødvendigt med justering af bias ?? kan jeg måle noget på ht. udgang med et multimeter..
Håber ikke jeg stiller for mange dumme spørgsmål :p
Og tak til det link som tube mania spottede - det er den jeg har købt...

Vh. Carsten
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf X-ray » tirs 23. apr 2013 11:57

Det hedder "Idle Current" i manualen - som der tidligere er linket til. Du må læse side 4 og 5 - og prøve at lære noget ;) . Netop denne model er lavet lidt specielt - man kan ikke umiddelbart justere Idle/Bias - med mindre man ændrer en modstand! Men du kan da' checke den....! DC-balance/offset er slet ikke omtalt - så den er nem ;) .
Mht. hovedlytter - der kan man jo måle AC på dem under drift... men man skal nok have lidt erfaring/sammenligning/mavefornemmelse... for at man kan bruge det til noget... :p Så hvis du ikke ser noget bulen/læk - så lad dem være!

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf spuncut » tirs 23. apr 2013 13:29

cdp skrev:Til spuncut - ic-erne overlever jeg nok - ;) hvis lytterne ser fine ud uden buler og utætheder, er der så nogen mening i at skifte? - er der et tip til evt. at måle på dem, hvorvidt de stadig fungerer og udglatter som de skal... Forstærker spiller ok, uden brum og kontaktstøj. Læser iøvrigt på nettet, at en proton 2080 har samme ydelse som nad, men er delt med 2 stk. 250 va trafoer - 3080 med een fælles 500 va trafo. Hvis den ikke varmer unormalt, er det så nødvendigt med justering af bias ?? kan jeg måle noget på ht. udgang med et multimeter..
Håber ikke jeg stiller for mange dumme spørgsmål :p
Og tak til det link som tube mania spottede - det er den jeg har købt...

Vh. Carsten

Hej Carsten
Dumme spørgsmål er gode, det er værre med svarene, derfor skal jeg i det følgende forsøge at lade være
med at dumme mig mere end højest nødvendigt ;)
Hvis det er en fin gammel forstærker som man er glad for syntes jeg da at man skal gøre hvad man kan for
at renovere og bevare den så man kan glæde sig over den i mange år fremover. En grundig gang rengøring,
check af bias, DC-balance, forvrængning og effekt hører med for at få det optimale ud af den, man skulle jo
nødigt blive træt af den fine forstærker bare fordi der er en detalje som man ikke lige var opmærksom på.
Nye ladelytter er som regel pengene værd i lydkvalitet fordi selv om de udglatter som de skal, kan de sagtens
tabe pusten når der skal leveres noget bas og trommeslag. Det skyldes at lytternes kapacitet sandsynligvis
er faldet til under det halve af hvad de havde som nye men serie modstanden (ESR) kan også stige drastisk
med alderen og så mister forstærkeren den "punch" som 3080'eren er kendt for.
Hvis man beslutter sig for at skifte ladelytterne vil man typisk opdage at der er plads til lytter med den
dobbelte eller tredobbelte kapacitet og så kan man da overveje om det vil give lyden endnu et "punch".
(Husk at opgradere ensretterne hvis ladekapaciteten fordobles, eller gør det bare for en sikkerheds skyld).
Spændingen i vores stikkontakter er osse blevet højere, det er derfor en god ide at købe lytter som kan tåle
en "tand" højere spænding, men det er der som regel fysisk plads til. Lige ledes kan det også anbefales at
købe lytter med en arbejdstemperatur på 105 grader eller højere, de holder længere end 85 graders typer.
Lytter i signalvejen bør osse udskiftes da de typisk også har tabt en god del af kapaciteten og det kan gå ud
over bassen og nogen siger at gamle lytter i signalvejen kan lave alt muligt andet ballade.
Hvis du selv er fiks med loddekolben så er det ikke noget der koster en bondegård.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf cdp » tirs 23. apr 2013 14:59

Hej
Jeg skønner det er bedst, jeg tager opgaven lidt systematisk og får bund i støv og finish. Ellers tror jeg det giver for mange søvnløse nætter :p - og tak for en meget grundig information. Der bliver nok flere spørgsmål hen ad vejen, når jeg kommer dertil.
Den er ment som hjertet i et simpelt vintagesetop - sammen med et par coralhøjtt. og en manuel gramm. med M.M. pu.
Derfor vil det være fint at tilpasse kabinettet, så det passer til resten af anlæg. (palisander/mahogni)
Vh. Carsten
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf spuncut » tirs 23. apr 2013 20:59

IMHO ville en mahognikasse da være lidt som om at Nad'en skulle "sucke up" til Marantz og Luxman :lol:
Det ville i al fald fjerne Nad'ens "shabby looking mojo", lidt ligesom lædersæder i en Skoda 130.... Men det
er bare min mening ;)
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf cdp » tirs 23. apr 2013 23:31

Ja - jeg kan godt følge dig lidt hen ad vejen :lol: Måske sku jeg bare bruge noget 7mm gulvlaminat i merbau struktur, for ligesom at dæmpe det eksklusive overkill :p nej spøg til side - Nad er et nononsens produkt, med vægt på lyd og power for pengene, så den gyldne middelvej er vist at foretrække her. Jeg gør det også kun fordi det nuværende er slået fra i den ene side. Forresten er skoda slet ikke så ringe mere, men det er jo en helt anden historie... :cool1:
Vh. Carsten
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf spuncut » ons 24. apr 2013 02:45

Jeg ville overveje tolex :
Billede
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf cdp » ons 24. apr 2013 06:33

Go' ide - som på denne guitarforstærker..http://www.youtube.com/watch?v=_k7rDs4F4qs
kan det købes i hobbyforretninger??
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf cdp » ons 24. apr 2013 06:55

Har kigget på http://pyndtshop.dk/product_info.php?products_id=703- der skal/kan bruges spraylim - ikke det billigste, men ok bud :cool1: Spændende side iøvrigt....
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf Captain Phoenix » ons 24. apr 2013 08:02

cdp skrev:Derfor vil det være fint at tilpasse kabinettet, så det passer til resten af anlæg. (palisander/mahogni
Den enkelte må jo gøre med sine apparater, hvad man vil, men jeg forstår slet ikke pointen med at ændre udseende på et typisk, klassisk produkt for at det skal passe/ligne nogle helt andre komponenter... De manglende knapper o.l. skal vel også være NAD-stilen (ikke "som de andre"-stilen).
De gamle NAD'er er (forholdsvis) billig, no-nonsense apparater og ser sådan ud.
Og det har de ingen grund til at skamme sig over - slet ikke 3080'eren.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Fredmarantz » ons 24. apr 2013 13:41

Jeg kan ikke være mere enig. Det er en NAD 3080 - og jeg synes da, at den fortsat skal være det - både elektrisk og kosmetisk.
Nu er jeg også (vil sikkert mange mene :thumbsup: ) en "hardliner", hvad dette angår - men jeg synes jo, at vi her på dette forum alle slår et slag for at finde - redde og bevare de gamle fine ting, så vi kan nyde dem, som de dejlige gode ting, de er/var.
Det eneste, som kan få mig til at ændre/skifte noget - er, hvis apparatets sundhed og tiltænkte funktionsevne er i fare. Men det ER jo din forstærker, så dette er kun ment som et alm. bidrag til debatten. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr