Hvad er det lige med det der OB-halløj?

Rosinen i pølseenden

Re: Hvad er det lige med det der OB-halløj?

Indlægaf hmt » ons 9. maj 2012 18:17

mcs_5 skrev:
hmt skrev:Klangfilm har den begrænsning at det er 15 ohms enheder, og det kræver en matchende forstærker, for at fungere optimalt.

Det er ingen begrænsning. De fleste ældre (og mange nye) rørforstærkere har en 16 ohms udgang. En normal transistorforstærker kan sagtens give nok effekt i 15 ohm også.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Hej Mikkel

Tak for korrektion. Jeg forsøgte at læse lidt om det på nettet, og kan se at en rørforstærker kan få skader på rør og trafoer, hvis den nominelle impedans ikke matcher. Det kan også skade en rørforstærker, hvis den spiller uden højttalertilslutning, hvilket jeg dog godt vidste, dog heldigvis ikke af bitter erfaring.

Det er altså mere end vigtigt at matche og tilslutte korrekt. Men hvilken korrektion sker der så i de forskellige højttaler-udgange, hvis belastningen altså skal matche så præcist - impedansen svinger også afhængig af frekvens mm., så vidt jeg husker? Min gamle Primaluna havde 4 & 8 ohms udgange, og producenten anbefalede at man lyttede sig frem til det bedste match, men det kan vel, hvis jeg ikke har misforstået noget, altså også faktisk ødelægge forstærkeren?

Det er tilsyneladende ikke noget problem for en transistor, bortset fra at den mister effekt, og kan gå op i røg, hvis impedansen er for lav- tæt på en kortslutning. Hvordan finder man ud af hvad der er den optimale belastning for en transistor - det er ikke noget producenterne gør noget nummer ud af at oplyse? Ændrer lyttekarakteristika sig også så drastisk, som det var tilfældet med min gamle Primaluna rørforstærker, når jeg skiftede mellem 4 & 8 ohm?

Det er lidt en ekskurs her i den ellers så spændende tråd om OB, men faktisk ret interessant, da jeg selv i min søgning efter en OB-enhed har tænkt at der skulle en forstærker med 15 ohms udgang til en ditto enhed?

Venligst
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt

Lokalitet: 2300S

Indlægaf Tube mania » ons 9. maj 2012 19:01

Ang rørforstærkere så bør man benytte det udtag som svarer bedst til højtalerens nominelle impedans...er den 4ohm bruges 4 ohm udtaget...er den 8ohm benytter man 8ohm, men man må også gerne benytte 4ohm udtaget til 8ohm højtaler bare ikke omvendt (det var i gamle dage da rørforstærkere kørte med 600-1000V forsyning man ikke måtte gå over udtaget impedans). At lytte sig frem er ikke en gangbar metode...hvad angår transistorer er den ingen optimal impedans...det handler kun om at der er tilstrækkelig strømcapacitet
(både hvad angår transistorer og strømforsyning) og det er der i en ordentlig transistor-forstærker.
mvh
Senest rettet af Tube mania ons 9. maj 2012 19:08, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf mcs_5 » ons 9. maj 2012 19:06

hmt skrev:Tak for korrektion. Jeg forsøgte at læse lidt om det på nettet, og kan se at en rørforstærker kan få skader på rør og trafoer, hvis den nominelle impedans ikke matcher.

Du tager det med "match" lidt for alvorligt. En 8 ohms højttaler kan sagtens svinge mellem 3 og 30 ohm i den virkelige verden. En 15 ohms højttaler tilsluttet en 16 ohms udgang er matchet.

Min gamle Primaluna havde 4 & 8 ohms udgange, og producenten anbefalede at man lyttede sig frem til det bedste match, men det kan vel, hvis jeg ikke har misforstået noget, altså også faktisk ødelægge forstærkeren?

Det ødelægger højst lyden. Højttalere er ikke ohmske modstande, så du får aldrig et 100% match. Derfor kan man sagtens eksperimentere som Primaluna foreslår. Udgangseffekten og forvrængningen ændrer sig afhængig af belastningen, men du ødelægger ikke noget. 2 ohms højttalere på en 16 ohms udgang er dog ikke så god en idé...

Det er tilsyneladende ikke noget problem for en transistor, bortset fra at den mister effekt, og kan gå op i røg, hvis impedansen er for lav- tæt på en kortslutning. Hvordan finder man ud af hvad der er den optimale belastning for en transistor - det er ikke noget producenterne gør noget nummer ud af at oplyse?

En normal transistorforstærker er tæt på en ideel spændingskilde. Hvis den giver 20V ud, giver det 100W i 4 ohm, 50W i 8 ohm og 27W i 15 ohm. En højere belastningsmodstand er aldrig et problem, og en forstærker på 2*30W (8 ohm) eller mere kan sagtens klare et sæt Klangfilm højttalere.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf hmt » ons 9. maj 2012 20:57

Tak både til Tube og Mikkel for pædagogiske og oplysende svar. Jeg havde egentlig forventet at skulle købe en ekstra amp til netop Klangfilm, men da det ikke er nødvendigt, åbner det flere interessante muligheder.

Bedste hilsner
Henrik
hmt

Indlægaf Ehapa » tors 10. maj 2012 16:12

pqrannes skrev:
Ehapa skrev:Jeg har prøvet OB med nogen Saba Coaxial 10er fra 1955, hvis man skal have bas fra sådan nogen skal pladen efter min mening være mindst 170x100cm, men der er mange der laver 2-3 vejs OB.

170x100cm - er det højde og bredde eller vice versa?

PQR

Sorry, 170cm høj, 100cm bred, der var nogen magiske momenter i den combi, hvis man vil kører single driver er der flere der har gjort det med omtrent sådane størrelser, den billige model er med Saba green cones som lyder fedt, eller har jeg set det med Saba coaxial, visaton 200B, Phy HP, supravox 215 rft...øv bare man have plads, jeg kan godt lide
det så minimalist som muligt. jeg tror det er Phy-hp der laver deres OB med sand i den foreste plade, altså 2 stks krydsfiner a 6-10mm der imellem en træ konstruktion og bliver fyldt op med sand, de baffler har også vinger, meget interessant synes jeg.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Ehapa » tors 10. maj 2012 16:15

Tube mania skrev:Ang rørforstærkere så bør man benytte det udtag som svarer bedst til højtalerens nominelle impedans...er den 4ohm bruges 4 ohm udtaget...er den 8ohm benytter man 8ohm, men man må også gerne benytte 4ohm udtaget til 8ohm højtaler bare ikke omvendt (det var i gamle dage da rørforstærkere kørte med 600-1000V forsyning man ikke måtte gå over udtaget impedans). At lytte sig frem er ikke en gangbar metode...hvad angår transistorer er den ingen optimal impedans...det handler kun om at der er tilstrækkelig strømcapacitet
(både hvad angår transistorer og strømforsyning) og det er der i en ordentlig transistor-forstærker.
mvh

Kan man ikke kører 6 ohms højtalere med 8 ohms udtaget på forstærkeren? altså tager det skade?(Vintage rørforstærker)
Ehapa

Indlægaf Ehapa » tors 10. maj 2012 16:56

Hmt.-Henrik,

Kan se du bor i københavn, jeg har noget Saba, Isophon meget velegnet til OB, hvis du skal experimentere må du gerne låne nogen enheder,hvis du passer godt på de gamle sager.
Ehapa

Indlægaf mcs_5 » tors 10. maj 2012 17:26

Ehapa skrev:Kan man ikke kører 6 ohms højtalere med 8 ohms udtaget på forstærkeren? altså tager det skade?(Vintage rørforstærker)

Hvis det er 6 ohms højttalere (og ikke 3), er det OK. Men de kører måske bedre på 4 ohms udtaget.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf hmt » tors 10. maj 2012 18:33

Ehapa skrev:Hmt.-Henrik,

Kan se du bor i københavn, jeg har noget Saba, Isophon meget velegnet til OB, hvis du skal experimentere må du gerne låne nogen enheder,hvis du passer godt på de gamle sager.

Hej Ehapa

Det er et generøst tilbud, det vil jeg mægtig gerne sender en PM.

Venligst
Henrik
hmt

Indlægaf Ehapa » tors 10. maj 2012 21:52

mcs_5 skrev:
Ehapa skrev:Kan man ikke kører 6 ohms højtalere med 8 ohms udtaget på forstærkeren? altså tager det skade?(Vintage rørforstærker)

Hvis det er 6 ohms højttalere (og ikke 3), er det OK. Men de kører måske bedre på 4 ohms udtaget.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Puha så er jeg mere rolig,( jeg har ikke noget fire ohms udtag )

Tak for svaret
Ehapa

Foregående

Tilbage til Højttalere