mcs_5 skrev:hmt skrev:Klangfilm har den begrænsning at det er 15 ohms enheder, og det kræver en matchende forstærker, for at fungere optimalt.
Det er ingen begrænsning. De fleste ældre (og mange nye) rørforstærkere har en 16 ohms udgang. En normal transistorforstærker kan sagtens give nok effekt i 15 ohm også.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
Hej Mikkel
Tak for korrektion. Jeg forsøgte at læse lidt om det på nettet, og kan se at en rørforstærker kan få skader på rør og trafoer, hvis den nominelle impedans ikke matcher. Det kan også skade en rørforstærker, hvis den spiller uden højttalertilslutning, hvilket jeg dog godt vidste, dog heldigvis ikke af bitter erfaring.
Det er altså mere end vigtigt at matche og tilslutte korrekt. Men hvilken korrektion sker der så i de forskellige højttaler-udgange, hvis belastningen altså skal matche så præcist - impedansen svinger også afhængig af frekvens mm., så vidt jeg husker? Min gamle Primaluna havde 4 & 8 ohms udgange, og producenten anbefalede at man lyttede sig frem til det bedste match, men det kan vel, hvis jeg ikke har misforstået noget, altså også faktisk ødelægge forstærkeren?
Det er tilsyneladende ikke noget problem for en transistor, bortset fra at den mister effekt, og kan gå op i røg, hvis impedansen er for lav- tæt på en kortslutning. Hvordan finder man ud af hvad der er den optimale belastning for en transistor - det er ikke noget producenterne gør noget nummer ud af at oplyse? Ændrer lyttekarakteristika sig også så drastisk, som det var tilfældet med min gamle Primaluna rørforstærker, når jeg skiftede mellem 4 & 8 ohm?
Det er lidt en ekskurs her i den ellers så spændende tråd om OB, men faktisk ret interessant, da jeg selv i min søgning efter en OB-enhed har tænkt at der skulle en forstærker med 15 ohms udgang til en ditto enhed?
Venligst
Henrik