Tillykke med dem, PQR. Har jo selv haft dem et par år, og jeg var faktisk sikker på at jeg aldrig nogensinde ville skille mig af med dem igen. Min egen erfaring er at de spiller med boogie effekt, altså masser af lytteglæde. De lyder fantastisk med tidssvarende musik - Dire Straits, Communique fra 1978 er bare i orden. Når det så er sagt er det ikke fordi de kan spille voldtomt højt, mine nuværende går noget senere i knæ. Det skal tilføjes at jeg ikke havde en helt original bas monteret, jeg havde en SEAS WFK 33 (eller noget i den stil

). Det tætteste man kunne komme på den originale, som er coatet fra fabrikkens side, for at gøre den lidt tungere.
Æstætisk er de IMO enormt flotte og pompøse, i positiv forstand forståes.
Hvorfor skilte jeg mig så af med dem? Ja, lyden var jeg som sådan tilfreds med, men hifinitis ramte mig, og jagten på noget bedre begyndte. Det endte med at 2-mas fra sitet introducerede mig for IMF, og inden jeg så mig om stod der, og de ku' lige akkurat være inde på mit lille pulterkammer, et sæt IMF TLS80 mkII. Tunge at trække, her er SM letdrevne til sammenligning, men kvitterer så også med SUPER lyd. Hele spektret er med (det har SM også) men den allerdybeste afgrundsbas, her har jeg til data ikke hørt en subwoofer der kan definere området under 40 Hz så autentisk, er bare FANTASTISK. Jeg selv har svært ved at undvære den dybe bas, højttalere der ikke kan give denne dimension i musikken, mangler godt nok noget fra at kunne give en ordentlig musikoplevelse. Praktisk er IMF en Rogders LS3/5A montert med super diskant og kef B139 baselement.
Tilbage til SM. Jeg har mest prøvet tandberg grej på mine studio monitors, og her var TR2075 såklart den som har kunnet sparke mest liv i dem. TR2075 og TR2080 liker tunge højttalere, som man siger oppe i Norge.
Jeg tror en mulig forklaring på den relativt ringe udbredelse, var den høje pris taget i betragtning. En samlet pris omkring 8000 kr var ikke basører i 1978 - Og her er der ganske mange andre konkurrenter. Desuden så tror jeg den gængse potentielle kunde, sammenligning med JBL, hurtigt vil finde sit parti hos sidstnævnte. Dog blev der alligevel mig bekendt solgt over 5000 sæt, så helt sjælden er den ikke.
mht til den nyere TML 3005 må jeg være dig svar skyldig. Jeg har ikke hørt dem. Den gængse opfattelse er vidst at de ikke er så gode som SM...
Min oplevelse af Tandberg kan ikke undgåes af være subjektiv, men de lavede altså noget af det bedste grej på markedet, og havde fat i den lange ende. Min TR2080 spiller spiller samlet set bedre end alt jeg tidligere har hørt. Letflydenhed, Pondus, bredbåndethed, kosmetisk tidløs, og en byggekvalitet, som IKKE kan købes for penge i dag. Jeg tør godt stille den op mod det meste på markedet. Prisskiltet på den var også 8000 kr, i 1978
Til en evt test mener jeg klart at IMF skal være med - Men det kræver en forstærker som er MEGET stærk hvis rummet har en anseelig størrelse. Lydmæssigt er de lidt i samme boldgade SM, men hvis man er vant til ultra lav driftseffekt, fra horn, vil man nok synes de lyder lidt slappe i lyden. Her er forstærkermatch essensielt - Små rørforstærkere kan ikke bruges til disse.
Beklager hvis der er mangler ord og bogstaver som sporadisk gør det lidt besværligt at læse, - Studenterturen i lastbil i går, er først ved at lægge sig nu.
mvh Roky