Tandberg Studio Monitors

Rosinen i pølseenden

Re: Tandberg Studio Monitors

Indlægaf bjerager » fre 18. jun 2010 13:06

Gottschalck skrev:Jeg fik et 'nyt' 7 tal i min historiske kandidatopgave og uden vejlledertimer og er meget tilfreds.
Nu er det sommerferie og der skal rodes med stereo - ja der skal.
Du er forøvrigt altid velkommen til at komme ind og lytte på mine Tandberg hvis du lyster. Jeg har også haft JBL L-100 century og ved sammenligning er det vist mere smæk på JBLerne, selv om de ikke går så dybt. Man kan godt høre at Tandberg højtalerne er nogle store sager.

Tillykke med eksamen - kandidatopgave, så skal du måske ud og søge job?

Tak for tilbuddet, jeg vil helt sikkert benytte mig af tilbuddet en gang i løbet af sommeren - det kunne da være hyggeligt.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 19. jun 2010 23:47

Det er da vintage-tæft! Stor, flot men med stil anstand og delikatesse den monitor! Maskulin på den der tux'n bow tie måde. Jeg sidder selv og hygger mig med mine minihorn lige nu, noget helt andet og totalt utjekket i sammenligning, Nærmest sådan lidt hobo stil til sammenligning... :lol:

Tillykke til dig Jesper! Job og minusferie, det er vel det der venter?

Hvis det kunne have interesse kan jeg stille med den billige efterligner udi monitorkunsten, Coral Monitor 70?
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf Roky » lør 26. jun 2010 14:59

Tillykke med dem, PQR. Har jo selv haft dem et par år, og jeg var faktisk sikker på at jeg aldrig nogensinde ville skille mig af med dem igen. Min egen erfaring er at de spiller med boogie effekt, altså masser af lytteglæde. De lyder fantastisk med tidssvarende musik - Dire Straits, Communique fra 1978 er bare i orden. Når det så er sagt er det ikke fordi de kan spille voldtomt højt, mine nuværende går noget senere i knæ. Det skal tilføjes at jeg ikke havde en helt original bas monteret, jeg havde en SEAS WFK 33 (eller noget i den stil :? ). Det tætteste man kunne komme på den originale, som er coatet fra fabrikkens side, for at gøre den lidt tungere.

Æstætisk er de IMO enormt flotte og pompøse, i positiv forstand forståes.

Hvorfor skilte jeg mig så af med dem? Ja, lyden var jeg som sådan tilfreds med, men hifinitis ramte mig, og jagten på noget bedre begyndte. Det endte med at 2-mas fra sitet introducerede mig for IMF, og inden jeg så mig om stod der, og de ku' lige akkurat være inde på mit lille pulterkammer, et sæt IMF TLS80 mkII. Tunge at trække, her er SM letdrevne til sammenligning, men kvitterer så også med SUPER lyd. Hele spektret er med (det har SM også) men den allerdybeste afgrundsbas, her har jeg til data ikke hørt en subwoofer der kan definere området under 40 Hz så autentisk, er bare FANTASTISK. Jeg selv har svært ved at undvære den dybe bas, højttalere der ikke kan give denne dimension i musikken, mangler godt nok noget fra at kunne give en ordentlig musikoplevelse. Praktisk er IMF en Rogders LS3/5A montert med super diskant og kef B139 baselement.

Tilbage til SM. Jeg har mest prøvet tandberg grej på mine studio monitors, og her var TR2075 såklart den som har kunnet sparke mest liv i dem. TR2075 og TR2080 liker tunge højttalere, som man siger oppe i Norge.

Jeg tror en mulig forklaring på den relativt ringe udbredelse, var den høje pris taget i betragtning. En samlet pris omkring 8000 kr var ikke basører i 1978 - Og her er der ganske mange andre konkurrenter. Desuden så tror jeg den gængse potentielle kunde, sammenligning med JBL, hurtigt vil finde sit parti hos sidstnævnte. Dog blev der alligevel mig bekendt solgt over 5000 sæt, så helt sjælden er den ikke.

mht til den nyere TML 3005 må jeg være dig svar skyldig. Jeg har ikke hørt dem. Den gængse opfattelse er vidst at de ikke er så gode som SM...

Min oplevelse af Tandberg kan ikke undgåes af være subjektiv, men de lavede altså noget af det bedste grej på markedet, og havde fat i den lange ende. Min TR2080 spiller spiller samlet set bedre end alt jeg tidligere har hørt. Letflydenhed, Pondus, bredbåndethed, kosmetisk tidløs, og en byggekvalitet, som IKKE kan købes for penge i dag. Jeg tør godt stille den op mod det meste på markedet. Prisskiltet på den var også 8000 kr, i 1978 :shock: 8)

Til en evt test mener jeg klart at IMF skal være med - Men det kræver en forstærker som er MEGET stærk hvis rummet har en anseelig størrelse. Lydmæssigt er de lidt i samme boldgade SM, men hvis man er vant til ultra lav driftseffekt, fra horn, vil man nok synes de lyder lidt slappe i lyden. Her er forstærkermatch essensielt - Små rørforstærkere kan ikke bruges til disse.

Beklager hvis der er mangler ord og bogstaver som sporadisk gør det lidt besværligt at læse, - Studenterturen i lastbil i går, er først ved at lægge sig nu.
mvh Roky
Roky

Lokalitet: Østjylland

Indlægaf Roky » lør 26. jun 2010 15:18

Forresten, kan vi ikke godt få at se nogle billeder af de flotte monitors?:D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Roky

Lokalitet: Østjylland

Indlægaf pqrannes » lør 26. jun 2010 23:15

Hej Roky,

Tak for dit besyv om Tandberg Studie Monitors. Det føjede godt til og fyldte et par de huller, som jeg havde. Godt at få kvalitets info fra en god kilde.

Mht. at skille sig af med dem igen, så er jeg gået tilbage til mine Klipsch Heresy for en stund (husk at jeg faktisk har tre setups foran mig her). De trækkes af mine Siemens Klangfilm mono-rørfilmfremviser-effektblokke og giver mig - trods alt - noget som TSM ikke klarer, i alt fald ikke, når de som nu står direkte på gulvet -de stod hævet fri af gulvet gjorde de de bedre. Selv følgelig er der også noget Heresy'erne ikke får med, men sådan er det vel altid.

TSM kan meget, men jeg må som ellers horn-fan indrømme ikke alt. Men jeg arbejder da på at gøre dem ret permanente her; når man kraftige forstærkere som bl.a. Luxman CL350/M1600, Sansui AU-9900 og Sansui AU-9500 er man forpligtet til at have højttalere, der passer til.

Jeg får nok ikke taget billeder med det første, men de skal nok komme. Der er ret kaotisk i mit musikrum,men mon ikke jeg kan få ryddet op her i løbet af ferien?

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf pqrannes » søn 27. jun 2010 11:08

Inden ferien bruser ind over, kan jeg lige nå at skrive dette: Tandberg Studio Monitor bliver i øvrigt klasser bedre, når de løftes f.eks. 30 cm fra gulvet. Det nåede jeg lige at gøre (igen) og føj, hvor godt.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf Gottschalck » tors 8. jul 2010 17:56

Så fik vi - SJ 21og jeg lige rodet lidt med mine Tandberg højtalere i aftes. Der kom nye kondensatorer i til mellemtonen og diskanterne - og hvilket lydmæssigt løft! vi troede faktisk at det var Vima kondensatorer der sad i filtrene, men det var nogle billige typer Tandberg har brugt. Jeg har hele tiden synes at melemtonen og diskanten var lidt rå og unuanceret, men alt det forsvandt med de nye kons. Samtidigt kom de til at spille meget mere sammenhængende og harmonisk med mere luft på instrumenterne. Det kan på det varmeste anbefales at prøve at skifte de billige kons typer, som Tandberg har brugt i de ellers så fine kasser.
Mine står forøvrigt på et sæt JBL 4408 - som bare er perfekte som fødder.
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf mcs_5 » tors 8. jul 2010 18:15

Hvilke typer var de originale, og hvad puttede du i?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Gottschalck » tors 8. jul 2010 18:21

Det var - øhh de gamle er hældt ud og de nye typer har jeg glemt. Sidder i kolonihaven med mine Rogers - mere er der ikke plads til . Finder lige ud af det imorgen når jeg kommer hjem og fisker dem op ad spanden
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Gottschalck » ons 28. jul 2010 22:33

Her er billeder af de nye caps.
De gamle er desværre blevet indhentet af skraldemanden. De gamle lignede forøvrigt Wima kondensatorer med da vi så nærmere på dem var det nogle jeg aldrig havde hørt om før.

Billede

Billede

Billede

Og her den ene højtaler i prøveopstillingen med JBL 4408 som stander (Den stakkel)

Billede

Som tidligere beskrevet forsvandt den lidt harske diskant og mellemtone. De er efter yderligere tilspilling blevet endnu mere homogene at lytte til.
Det kan vist stadig ikke anes hvilke kondensatorer der brugers i filteret. Sorry Mikkel.

Der sidder noget Janzen og intertechnik i filteret nu. Skal nok lige tjekke resten ud ;)
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf mcs_5 » tors 29. jul 2010 02:52

Jeg undrede mig bare over de dårlige kondensatorer. Tandberg plejede at bruge ERO kondensatorer der er gode nok. Måske havde de gennemført en sparerunde da dine højttalere blev bygget ;)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Gottschalck » tors 29. jul 2010 07:41

Der sad en enkelt 'grøn' Ero over diskanten husker jeg. Resten var 'ikke kendt'.
Der kommer sikkert en Tandbergekspert fra Norge eller Rusland forbi her på et eller andet tidspunkt, der kan give en god forklaring på brugen af de billige kondensatorer i disse dyre højtalere. Ved godt at det er et velkendt fænomen at man ikke havde samme knowhow og målemuligheder dengang, ligesom man anså 1milimeter ringeledning som tilstrækkeligt som højtalerkabel.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf mcs_5 » tors 29. jul 2010 15:33

Er der Tandberg eksperter i Rusland?

Jeg kender forøvrigt en tidligere Tandbergmedarbejder - han er inder :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf stiv » ons 8. sep 2010 18:48

Her er et delfilter fra de SM-ht jeg havde...
Billede
Billede
Endte med et delfilter som her under...
Billede
Brugeravatar
stiv

Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Indlægaf JH_ » ons 8. sep 2010 22:22

Hey,

Diskanten er den klassike Peerless diskant som også kendes fra visse B&O og Scandyna A10.

Hvordan er lyden i forhold til en moderne diskant dome.

/JH
JH_

Foregående

Tilbage til Højttalere