B&O M150.(2)

Rosinen i pølseenden

B&O M150.(2)

Indlægaf acj1980 » tors 21. apr 2016 14:36

Skulle der mon findes nogen herinde som kender til kabinettets dimentioner, samt info om hvorledes de spiller?
mvh
Alex
acj1980

Re: B&O M150.(2)

Indlægaf snod » tors 21. apr 2016 14:47

Dimensionerne kan du i hvert fald starte med: https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=868
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Indlægaf acj1980 » tors 21. apr 2016 15:05

Jeg tillod mig lige at rette den lidt ;-)
det var nemlig ms modellen du linkede til Snod -)
https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=867
acj1980

Indlægaf snod » tors 21. apr 2016 16:51

Beklager :oops:
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Indlægaf Allan. A » tors 21. apr 2016 17:06

Jeg har ejet et sæt M150.2´ere og brugte dem på min Beomaster 8000. De havde en fantastisk opløsning i lyden dog savnede jeg lidt dybde i bassen. Beomaster 8000 skulle faktisk skrues helt op for bassen og have Loudness aktiveret for at de fik bund i lyden. Om dette skyldes Beiomaster´erens EQ eller højttalerens delefilterkonstruktion skal jeg lade være usagt. Det er dog min overbevisning at højttaleren kan tåle en del effekt og måske vil lyde bedre på en anden forstærker.
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A

Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Indlægaf acj1980 » tors 21. apr 2016 19:52

Hej Allan.

Takker for svaret, når jeg læser nærmere, så kan jeg godt se at det er 8" bas enheder som sidder i, det er måske heller ikke alverden i forhold til det relativ pæne store kabinet, så det kan godt være svært for den at følge med rent dybtonemæssigt, beomaster er jo af en pæn størrelse (faktisk 150watt pr. side) så hvis den har svært ved at spille dem op, er det vidst håbløst med mine 2x50watt jeg har til rådighed ;-), jeg synes bare det virker lidt unaturligt hvis de virkelig skulle have så meget effekt tilført før de lyder acceptabelt.

mange hilsner

Alex
acj1980

Indlægaf Allan. A » tors 21. apr 2016 20:14

Teknisk set levere Beomaster 8000 "kun" 100 watt til den højttaler, da højttaleren er på 8 ohm :) Det har intet med størrelsen på enheden at gøre, det har noget med filtrets og kabinettes tuning at gøre, for den basenhed der er anvendt er yderst kraftig med en magnet på størrelse med membran arealet og vejer et ondt år... Jeg prøvede for sjov at montere bassen i et sæt Dali 15A højttalere som er en model i ca samme størrelse og bedre bygget kabinet og filter. Så skete der ting og sager og den pumpede derudaf med dybde, volumen og kunne spille helvedes højt... Bang & Olufsen konstruerede den serie af højttaler, efter at gengive lyden så neutralt som muligt og som den blev indspillet - Det blev på bekostning af dybden i lyden.. Men igen nu har Beomaster 8000 heller ikke den bedste EQ (bas & diskant regulator) fra fabrikken. Den er indstillet alt for lavt. Min B&O mand som i sin tid lavede service på min(e) Beomaster 8000 tunede den lidt ved at lave lidt om i tone-controleren, så den rent faktisk spillede som en typsik forstærker "bør" lyde :) Dvs, varmt, fyldigt og velopløst

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A

Indlægaf acj1980 » tors 21. apr 2016 20:56

Jeg vil så til forsvar mene at det sandelig også har en hel del at gøre med hvor meget luft højtaleren fysisk kan flytte fra når mellembranen er inderst til den er i max yderstilling, vi kan hurtig blive enige om at en 10 eller 12" spiller væsentlig mere fyldigt da de flytter mere luft, det er nok muligt at der burde ha været bedre filtre i sættet, det skal jeg ikke kunne sige da jeg aldrig har hørt dem, til gengæld har jeg ikke hørt så meget positivt om dem, .

Mht dine Dali kabinetter, så har man med stor sandsynlighed nok gjort noget mere ud af basreflex systemet, netop for at fremme højtalerens data og den mængde luft den skal flytte, hos dali har man kun et reflex rør, og dybden af røret har også en vigtig faktor der spiller ind, nemlig hvor dybt højtaler og kabinet kan arbejde.

Jeg er lidt i tvivl om det du skriver med at gengive lyden så neutralt som muligt, jeg går sandelig udfra at B&O, som så mange andre bruger et delefilter efter de samme principper som alle andre fabrikanter, nemlig at fjerne diskant fra bas enheden, fjerne diskant og bas fra mellemtoneområdet og fjerne bas og mellemtone fra diskantområdet, således at hver enhed har sit eget bestemte frekvansområde, og samlet opfylder alle enheder til sammen normen der udgør det hørebare område dvs omtrent 20hz til 20khz.

Men i øvrigt må jeg formode at kabinettet til den 8" enhed B&O har anvendt svare til det som højtaler fabrikanten har opgivet at den skal sidde i, ta´for eksempel B&O´s RL140/7000, her sidder der 2stk 6.5" bas enheder i, disse klare sig forbavsende godt med ringe tilført effekt og uden at pumpe bas og loudness i.
Men du skal nu alligevel have tak for svaret Allan

mvh
Alex
acj1980

Indlægaf Allan. A » fre 22. apr 2016 16:44

acj1980 skrev:Jeg vil så til forsvar mene at det sandelig også har en hel del at gøre med hvor meget luft højtaleren fysisk kan flytte fra når mellembranen er inderst til den er i max yderstilling, vi kan hurtig blive enige om at en 10 eller 12" spiller væsentlig mere fyldigt da de flytter mere luft, det er nok muligt at der burde ha været bedre filtre i sættet, det skal jeg ikke kunne sige da jeg aldrig har hørt dem, til gengæld har jeg ikke hørt så meget positivt om dem, .

Mht dine Dali kabinetter, så har man med stor sandsynlighed nok gjort noget mere ud af basreflex systemet, netop for at fremme højtalerens data og den mængde luft den skal flytte, hos dali har man kun et reflex rør, og dybden af røret har også en vigtig faktor der spiller ind, nemlig hvor dybt højtaler og kabinet kan arbejde.

Jeg er lidt i tvivl om det du skriver med at gengive lyden så neutralt som muligt, jeg går sandelig udfra at B&O, som så mange andre bruger et delefilter efter de samme principper som alle andre fabrikanter, nemlig at fjerne diskant fra bas enheden, fjerne diskant og bas fra mellemtoneområdet og fjerne bas og mellemtone fra diskantområdet, således at hver enhed har sit eget bestemte frekvansområde, og samlet opfylder alle enheder til sammen normen der udgør det hørebare område dvs omtrent 20hz til 20khz.

Men i øvrigt må jeg formode at kabinettet til den 8" enhed B&O har anvendt svare til det som højtaler fabrikanten har opgivet at den skal sidde i, ta´for eksempel B&O´s RL140/7000, her sidder der 2stk 6.5" bas enheder i, disse klare sig forbavsende godt med ringe tilført effekt og uden at pumpe bas og loudness i.
Men du skal nu alligevel have tak for svaret Allan

mvh
Alex

Det jeg mener med at de har konstrueret et meget neutralt delefilter, menes at de i min verden har skåret dybbassen en del væk i deres filter konstruktion (evt ved at indsætte en dæmpende modstand eller lign, jeg skal ikke kunne sige det) for at få musikken til at lyde mere neutral. da enheden blev flyttet over i Dali´en som i bund og grund brugte samme delefilter komponenter osv, var oplevelsen en helt anden. Dybde, indlevelse og punch i bassen. Beovox M150 kan sagtens levere punch i bassen, men på Beomaster 8000 skulle der leges en del med tone controllerne for at jeg var tilfreds... Hvordan de lyder på en japaner ved jeg ikke, for har ikke prøvet det... Dali basenhederne lød i øvrigt heller ikke overbevisende i Beovox kabinetterne, og så ringe er dens kabinet heller ikke. Men Beovox Uniphase som M150.2 er en del er designet til at få musikken til at lyde neutralt hvilket den også gør, bare alt for meget tilbagelænet i bassen hvis din forstærker står i 0 position på bas controlleren...

Jeg er ikke 100% enig i dit udsagn om at en 8 tommer bas ikke kan gengive samme dynamik osv som en større enhed kan. Det kan den sagtens, det er et spørgsmål om konstruktion af kabinet, samspil mellem enhed, basrefleksport & delefilter. Selvfølgelig kan den ikke afgive den dybbas som en 15 tommer JBl eller Cerwin Vega ville kunne, men den kan sagtens levere et dybdeperspektiv i den dybe ende, hvis det ellers er konstrueret korrekt...

Men Beovox M150.2 lyder bestemt ikke ringe, LANGT fra.... De spiller vanvittig godt med flot opløsning og bunden kommer også med hvis bassen får et nyk opad på forstærkeren. Og så kan de spille ret højt uden at lyden forvrænger hvilket er ensbetydende med gode enheder som kan holde. Jeg vil dog anbefale dig selv at få et lyt på højttaleren for at danne dig dit eget indtryk af dens lydbillede. Hvis der spilles højt levere de en pæn bund

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A

Indlægaf cdp » fre 22. apr 2016 18:33

Hejsa
Prøv den af på en anden forst. i samme kaliber, ca. 100w og se om der er forskel. Mht. filter - jeg er næsten helt sikker på bassen får fuld skrue i det dybe område, men hvis kabinettet er helt eller delvis fyldt op med dæmpning, går refleks-gevinsten lidt fløjten. Den indvendige volume er trods alt kun godt 40 liter og 70 udv. , hvilke tyder på der går en del fra til mellemtone rum og andet.. Din beovox er opgivet til 40hz/-8db, som mere lineært vil ligge betydeligt højere. Ægte dybbas fra en 21 cm enhed, kræver stor vandring, for at det batter. Et trick er jo netop at dæmpe de næste oktaver en smule, for at gøre dybbassen mere "synlig"..
Jeg ville overveje 2 muligheder: fjerne det bløde uld og erstatte med afstivning og stive batts - eller - placere højtt. tættere på væg/hjørne. ;)
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf acj1980 » fre 22. apr 2016 22:48

Tak Carsten, du sagde det som jeg manglede, og Allan, du kan sagtens høre forskel på en 8 og 10", netop da man ofte putter en 10" i et større kabinet ift en 8", der ER altså mere slagkraft i en større woofer ift en lille splejs, det forklare også hvorfor man oftest ser at større højtalere har en lavere drift effekt.

PS: jeg har til dato endnu ikke set man nogensinde har haft behov for at dæmpe en bas, derimod diskant/mellemtone er oftes med et sæt potmentre monteret enten på front eller bag , det ville også give mening,
acj1980

Indlægaf Allan. A » søn 24. apr 2016 16:23

Jeg vil give Carsten helt ret.. Men bassen har en vandring på +/- 5 mm så den kan godt flytte sig. Kabinettet på M150 (150.2) er ikke den bedste konstruktion, det er heller ikke specielt godt afstivet, hvilket også kan være medskyldig i den lidt upræcise bas

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A

Tilbage til Højttalere