kj2005 skrev:cdp skrev:Denne tråd følger jeg gerne, da jeg er glad for, at der står en palisander udgave af Type 5230/ Beogram 1500 i skuret og venter på at få efterset mekanik og elektronik....jeg kan godt huske Doors lyden fra denne Beogram 1500 og et par Beovox 1100.....underboen havde købt sådan et B&O anlæg... at købe et anlæg som dette fra Bang & Olufsen i 68' var en drøm...mine penge rakte ikke dengang

Du er velkommen - og måske lidt modig.
Jeg valgte et begrænset ( eftersyn ) og vidste på forhånd at forstærkeren kunne spille - ellers havde jeg nok ikke brugt så meget krudt på den. ( ps. den står nu hos en Fynsk samler )
Når det er sagt, er den både ikonisk, sjælden og spiller såmænd ganske ok - husker den fra sanglokalet på efterskolen - alene navnet gav respekt. Ak ja, - tiden læger alle sår....

Hej cdp
Godt du fik ordnet Beovox 1500....
Det går først op for mig at tråden er fra 2022

...men alle informationer er gode, når man skal reparere vintage gear....fik øje på at Fredmarantz havde været i gang med en motor reparation....der var noget med et leje som skulle "koges"

....men jeg kommer til det en dag....
Mvh Kim
Hej Kim!
Ja- jeg har været øvelsen (øvels(er)ne igennem med motorrep på hhv. Beogram 1000 og Beogram 1500 - det var ikke helt let.
Hvis man evner at adskille motoren og passe godt på ikke at forulempe en wire og noget "pitch-mekanisme" - og lærer at gennemskue, hvor skidtet er skruet sammen, så går det nok. Det er selve motorlejerne, som skal renses og bages (ikke koges :-)) - i en ovn ved ca. 75-80 grader i et stykke tid. Herefter skal de gensmøres og monteres. Så kører det hele fint igen. Jeg husker ikke lige, hvor meget jeg i sin tid beskrev om denne proces, men ellers ansporer du (og andre ) mig bare til det igen. Det med at justere motorens ophæng efterfølgende er også en bizar øvelse, men det lykkedes mig. Gennem det meste af processen havde jeg lidt hjælp fra selveste D.Duck (Per H.) - da han altså bare
kan den der. Fx lykkedes det mig at ødelægge wiren i motoren. Han havde heldigvis een, som jeg fik. Tilmed er det svært at trække trappehjulet af akslen medmindre man bruger en snedig aftrækker. (jeg fik en kammerat il at lave en aftrækker ud af en cykelkædeadskiller. Det funkede bare.
Jeg husker Beogram 1500 som en ting, som fyldte meget på arbejdsbordet, når man havde skilt den ad. man skal i hvert tilfælde have god plads. Så det korte vedr. det mekaniske er: få styr på motorleje rensning + opsmøring + justering i genophængingsfasen. Det elektriske er jeg på ingen måde i tvivl om, at du er en sand mester i .
Vh
Freddy