Beogram 1500 issue

Analog når det bedst

Re: Beogram 1500 issue

Indlægaf kj2005 » tors 27. mar 2025 16:43

cdp skrev:Hej herinde..
Fik for nyligt en sådan foræret ( type 5230 ) - manuel grammofon med indbygget 8W forstærker. Det første jeg gjorde var indst. til 240v Ac. Motor kører ikke - sikringer checket, motor kan drejes ubesværet/let rundt og mekanik/rem synes i fin stand. Generelt er alt super velholdt, med originalt diagram og SP14 Pu.
1. tanke er switch fra armholder, men har ikke nået check endnu. Kan der næsten ske andet i sådan en maskine?
Har læst det nærmest er en BG 1000 med riaa/linie - forstærker.
På forhånd tak.

Denne tråd følger jeg gerne, da jeg er glad for, at der står en palisander udgave af Type 5230/ Beogram 1500 i skuret og venter på at få efterset mekanik og elektronik....jeg kan godt huske Doors lyden fra denne Beogram 1500 og et par Beovox 1100.....underboen havde købt sådan et B&O anlæg... at købe et anlæg som dette fra Bang & Olufsen i 68' var en drøm...mine penge rakte ikke dengang :(

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Indlægaf cdp » tors 27. mar 2025 17:39

Denne tråd følger jeg gerne, da jeg er glad for, at der står en palisander udgave af Type 5230/ Beogram 1500 i skuret og venter på at få efterset mekanik og elektronik....jeg kan godt huske Doors lyden fra denne Beogram 1500 og et par Beovox 1100.....underboen havde købt sådan et B&O anlæg... at købe et anlæg som dette fra Bang & Olufsen i 68' var en drøm...mine penge rakte ikke dengang :(

Du er velkommen - og måske lidt modig. ;)
Jeg valgte et begrænset ( eftersyn ) og vidste på forhånd at forstærkeren kunne spille - ellers havde jeg nok ikke brugt så meget krudt på den. ( ps. den står nu hos en Fynsk samler )
Når det er sagt, er den både ikonisk, sjælden og spiller såmænd ganske ok - husker den fra sanglokalet på efterskolen - alene navnet gav respekt. Ak ja, - tiden læger alle sår.... :p
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf kj2005 » tors 27. mar 2025 17:50

cdp skrev:

Jeg valgte et begrænset ( eftersyn ) og vidste på forhånd at forstærkeren kunne spille - ellers havde jeg nok ikke brugt så meget krudt på den. ( ps. den står nu hos en Fynsk samler )
Når det er sagt, er den både ikonisk, sjælden og spiller såmænd ganske ok - husker den fra sanglokalet på efterskolen - alene navnet gav respekt. Ak ja, - tiden læger alle sår.... :p

Hej cdp

Godt du fik ordnet Beogram 1500....

Det går først op for mig at tråden er fra 2022 :oops: ...men alle informationer er gode, når man skal reparere vintage gear....fik øje på at Fredmarantz havde været i gang med en motor reparation....der var noget med et leje som skulle "koges" :p ....men jeg kommer til det en dag....

Mvh Kim
Senest rettet af kj2005 tors 27. mar 2025 19:54, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf Fredmarantz » tors 27. mar 2025 18:59

kj2005 skrev:
cdp skrev:

Hej cdp

Godt du fik ordnet Beovox 1500....

Det går først op for mig at tråden er fra 2022 :oops: ...men alle informationer er gode, når man skal reparere vintage gear....fik øje på at Fredmarantz havde været i gang med en motor reparation....der var noget med et leje som skulle "koges" :p ....men jeg kommer til det en dag....

Mvh Kim

Hej Kim!

Ja- jeg har været øvelsen (øvels(er)ne igennem med motorrep på hhv. Beogram 1000 og Beogram 1500 - det var ikke helt let.

Hvis man evner at adskille motoren og passe godt på ikke at forulempe en wire og noget "pitch-mekanisme" - og lærer at gennemskue, hvor skidtet er skruet sammen, så går det nok. Det er selve motorlejerne, som skal renses og bages (ikke koges :-)) - i en ovn ved ca. 75-80 grader i et stykke tid. Herefter skal de gensmøres og monteres. Så kører det hele fint igen. Jeg husker ikke lige, hvor meget jeg i sin tid beskrev om denne proces, men ellers ansporer du (og andre ) mig bare til det igen. Det med at justere motorens ophæng efterfølgende er også en bizar øvelse, men det lykkedes mig. Gennem det meste af processen havde jeg lidt hjælp fra selveste D.Duck (Per H.) - da han altså bare kan den der. Fx lykkedes det mig at ødelægge wiren i motoren. Han havde heldigvis een, som jeg fik. Tilmed er det svært at trække trappehjulet af akslen medmindre man bruger en snedig aftrækker. (jeg fik en kammerat il at lave en aftrækker ud af en cykelkædeadskiller. Det funkede bare. :p

Jeg husker Beogram 1500 som en ting, som fyldte meget på arbejdsbordet, når man havde skilt den ad. man skal i hvert tilfælde have god plads. Så det korte vedr. det mekaniske er: få styr på motorleje rensning + opsmøring + justering i genophængingsfasen. Det elektriske er jeg på ingen måde i tvivl om, at du er en sand mester i . :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf kj2005 » tors 27. mar 2025 19:47

Fredmarantz skrev:

Mvh Kim

Hej Kim!

Ja- jeg har været øvelsen (øvels(er)ne igennem med motorrep på hhv. Beogram 1000 og Beogram 1500 - det var ikke helt let.

Hvis man evnerat adskille motoren og passe godt på ikke at forulempe en wire og noget "pitch-mekanisme" - og lærer at gennemskue, hvor skidtet er skruet sammen, så går det nok. Det er selve motor lejerne, som skal renses og bages (ikke koges :-)) - i en ovn ved ca. 75-80 grader i et stykke tid. Herefter skal de gensmøres og monteres. Så kører det hele fint igen. Jeg husker ikke lige, hvor meget jeg i sin tid beskrev om denne proces, men ellers ansporer du (og andre ) mig bare til det igen. Det med at justere motorens ophæng efterfølgende er også en bizar øvelse, men det lykkedes mig. Gennem det meste af processen havde jeg lidt hjælp fra selveste D.Duck (Per H.) - da han altså bare kan den der. Fx lykkedes det mig at ødelægge wiren i motoren. Han havde heldigvis een, som jeg fik. Tilmed er det svært at trække trappehjulet af akslen medmindre man bruger en snedig aftrækker. (jeg fik en kammerat il at lave en aftrækker ud af en cykelkædeadskiller. Det funkede bare. :p

Jeg husker Beogram 1500 som en ting, som fyldte meget på arbejdsbordet, når man havde skilt den ad. man skal i hvert tilfælde have god plads. Så det korte vedr. det mekaniske er: få styr på motorleje rensning + opsmøring + justering i genophængingsfasen. Det elektriske er jeg på ingen måde i tvivl om, at du er en sand mester i . :thumbsup:

Vh
Freddy

Hej Freddy

Tak for info om Beogram 1500....jeg kommer nok tilbage og spørger om råd, når den står på arbejdsbordet og gør "knuder". Du har jo været igennem det hele....
Jeg har også en Beogram 1000 som har stået stille nogle år, men begge grammofoner skal virke hvis de optager plads her :thumbsup:...jeg har enkelte B&O pick-up's...og hvordan man lige kontrollerer, hvor gode de er, ved jeg ikke... så på det punkt må jeg søge hjælp.

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Foregående

Tilbage til Grammofoner