Ortofon SL20Q lyder mørkt

Analog når det bedst

Ortofon SL20Q lyder mørkt

Indlægaf Søren Jakobsen » tors 24. mar 2016 02:21

Hej i forummet,

Jeg er kommet i besiddelse af en en Ortofon SL20Q, den spiller i begge kanaler, imidlertid lyder den meget mørk og kedelig. Er der nogle der har et bud på problemet, er pickuppen defekt, eller er opsætningen forkert. Den er testet monteret på en SME 3009R og kørt igennem en T-20 trafo. Jeg har på samme måde testet en SL15 mkII, og den spiller rigtig godt :)
Søren Jakobsen

Lokalitet: Randers

Re: Ortofon SL20Q lyder mørkt

Indlægaf sej » tors 24. mar 2016 08:52

Er SL 20 Q ikke en 4-kanals pickup ? Kan det være dens specielle slibning, der gør, at den ikke lyder godt i to kanaler ?
sej

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: 2950 Vedbæk

Indlægaf spuncut » tors 24. mar 2016 09:05

"Q" står for Kvadrofoni, ka' det ha' noget med det at gøre?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf his067 » tors 24. mar 2016 09:09

Tværtimod, det skulle betyde et meget større frekvensområde (op til 50 kHz) og en højere egen-frkvens (over 20 kHz). Den var en af de første MC pickupper som kunne det trick, måske ovenikøbet den første.

Men jeg har ikke noget bud på hvad der kan være galt.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Captain Phoenix » tors 24. mar 2016 10:14

Hej Søren.
Der er tre (grundlæggende) forskelle mellem SL-15 mk II (mon ikke din hedder SL-15 E mk II?) og SL-20Q:

Nålen på SL-20Q har en bi-eliptisk slipning (dvs. eliptisk med to forskellige radier) der gør at den kan komme længere ned i rillen og fordeler nåletrykket over et større areal (=mindre nåletryk). Det skulle ikke give mørkere lyd.

SL-20Q har en lavere nåle-spids-masse og højere resonansfrekvens. Det skulle heller ikke give mørkere lyd (tværtimod rækker den helt op i 40 kHz-området).

SL-20Q er konstrueret til 20 grader vertikal sporings-vinkel (den vinkel pick-up'en "læner sig forover" ift rillen) - SL-15 til 15 grader. Modelnavnene angiver dette, som de gjorde for alle Ortofons pick-up'er dengang.
Det betyder at du - måske - kan hente noget ved at justere pick-up'en/armen ift den vertikale sporingsvinkel (hæve armen).

Endelig kan der være tale om at gummi-ophænget (inde hvor nålefanen sidder i pick-up-huset) er blevet stift. Det er sikkert af en anden type end på SL-15 - bl.a. for at give den højere frekvensgang. Det kan du behandle ved at lade en dråbe LaCross Rubber Conditioner glide ned ad nålefanen til gummiet derinde hvor det "kommer ud" af huset (brug en synål til at få dråben overført til nålefanen). Lad det virke i 5-10 min og blæs/pust det overskydende væk.

Håber noget af dette hjælper!

PS: nu er du vel sikker på at resten af afspilnings-kæden (arm, kabler, step-up-trafo, forstærker mm) er helt identisk ift. SL-15'eren?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf MaxJ » tors 24. mar 2016 12:30

Som Captain Phønix skriver hvis den har stået stille længe kan den være stiv i leddene ( lige som os andre ) en dråbe som beskrevet og så lade den spille nogle timer så vågner den garanteret op.
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Indlægaf Søren Jakobsen » tors 24. mar 2016 15:25

Mange tak for alle indspark!

Nu har jeg monteret den igen, og den har spillet et par timer. Den lyder meget meget bedre nu, så meget bedre, at jeg tænker om der måske er gået noget galt i den tidligere montering, men det er jo ikke til at sige nu... Den får lov at sidde på Min TD-124 :)
Søren Jakobsen

Lokalitet: Randers

Tilbage til Grammofoner