Riaa

Analog når det bedst

Riaa

Indlægaf Redwine » tirs 7. jun 2016 23:12

Skal igang med analog igen, og har styr på pladespiller + mm pickup.

Men mangler lidt viden om Riaa, hvad skal man købe (nyt/brugt) og noget bud?
Pladespiller med pickup koster ca. 4000kr, så skal stå i forhold til det selvfølgelig :p
Redwine

Lokalitet: Kibæk

Re: Riaa

Indlægaf Keldsnejbjerg » tirs 7. jun 2016 23:30

Hej! Forstår jeg dig ret skal den ikke koste for meget. Jeg købte en Project Phonobox hos Sound2Vision i Viborg. Den spiller til 1000kr simpelthen fremragende. Jeg har haft dyrere riaa'er der ikke gjorde det bedre, men heller ikke værre. Det er i hvert fald en fin start riaa. Mit pladespillersetup ligger også prismæssigt omkring dit. Venlig hilsen Keld
Keldsnejbjerg

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Viborg

Indlægaf acj1980 » ons 8. jun 2016 06:25

Hvad vil du vide om en Riaa? den skal være støjfri og så hæver den frekvenserne under 500Hz for at kompensere for manglende forstærkning i det lavfrekvente område, der er såmænd ikke så meget hokus pokus i det
acj1980

Indlægaf Captain Phoenix » ons 8. jun 2016 07:49

acj1980 skrev:Hvad vil du vide om en Riaa? den skal være støjfri og så hæver den frekvenserne under 500Hz for at kompensere for manglende forstærkning i det lavfrekvente område, der er såmænd ikke så meget hokus pokus i det

Den nye bruger vil tydelig vis gerne vide hvilken RIAA han skal købe til sin pladespiller - og véd at der skal en RIAA til. Så hvad med at være lidt hjælpsom i stedet for bedrevidende-smart *), Alex...

Redwine - velkommen til.
Ejeren af Sound2Vision er også bruger herinde, så Kelds råd om at gå dén vej er sikkert ikke så tosset :p
Ellers har Hifi-klubben et par RIAA'er. De må kunne prøves/lånes/købes med returret - https://www.hifiklubben.dk/tilbehor/pla ... rtilbehor/
Navnlig Pro-ject'en ser lovende ud med justeringsmuligheder + subsonisk filter (der har dog været skrevet på nettet om en mulig fejl i nogle eksemplarer - en peak i den høje ende af frekvensområdet - så tjek dette først).

*)
I øvrigt korrigerer en RIAA også signalet i den høje ende af frekvensområdet - ikke kun under 500 Hz.
Og grunden til korrektionen i den lave ende af frekvensområdet er ikke "korrektion for manglende forstærkning", men skyldes, at de lave frekvenser dæmpes ved skæring af masteren.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf No1 » ons 8. jun 2016 08:52

Hvad vil du vide om en Riaa? den skal være støjfri og så hæver den frekvenserne under 500Hz for at kompensere for manglende forstærkning i det lavfrekvente område, der er såmænd ikke så meget hokus pokus i det

;) ...arh, det er der vist delte meninger om - f.eks.: http://www.vadlyd.dk/RIAA_and_78_RPM_preamp.html
Brugeravatar
No1

Lokalitet: Hellerup

Indlægaf LektorBlomme » ons 8. jun 2016 21:49

Hvis du ikke er bleg for at bruge en loddekolbe, så er dette en mulighed til overkommelig pris:
https://www.tindie.com/products/skrodahl/muffsy-phono-preamp-kit/

Jeg har selv samlet en, og den spiller fint - jeg har ikke så meget at sammenligne med, så jeg kan ikke sig hvor god den er, men jeg har ikke haft noget bedre :thumbsup:
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Indlægaf Fredmarantz » ons 8. jun 2016 21:54

I alt vintagehifigear (-> ca. 1985) ser jeg intet udstyr i kontrolsektionen, hvor der ikke er indbygget en RIAA-kreds - tager jeg fejl?

Tilføjelse: Så min anbefaling må være, at du efterlyser en vintageforforstærker, integreret forstærker eller vintagereceiver i fornuftig kvalitet - der kan du være temmelig sikker på, at der både er god lyd i almindelighed samt en ofte rigtig god RIAA-kreds til din pladespiller. Enkelte mærker (fx Accuphase) fremstillede dengang separate RIAA-enheder - hvis man lige manglede en sådan. Ligeledes fremstillede fx B&O dengang også løse RIAA-print til indbygning i B&O-pladespillere.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf jan_stevns » ons 8. jun 2016 22:29

Fredmarantz skrev:I alt vintagehifigear (-> ca. 1985) ser jeg intet udstyr i kontrolsektionen, hvor der ikke er indbygget en RIAA-kreds - tager jeg fejl?

Det tror jeg ikke - men OP kan jo sagtens have noget moderne krimskrams der ikke er født med sådan en indgang, vi kender jo ikke resten af historien
jan_stevns

Indlægaf spuncut » ons 8. jun 2016 23:58

Hvad skulle man dog med en forstærker hvis der ikke kunne tilsluttes en pladespiller :roll: Forøvrigt er der da RIAA i min 3 år gamle snurrerundtting FWIW ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf jan_stevns » tors 9. jun 2016 09:52

spuncut skrev:Hvad skulle man dog med en forstærker hvis der ikke kunne tilsluttes en pladespiller :roll: Forøvrigt er der da RIAA i min 3 år gamle snurrerundtting FWIW ;)
MVH Henning

Spørger du 99.99% af ungdommen nutildags - vil de ikke ane en bønne om hvad en pladderspiller er for en størrelse, selv sammenhængen mellem en blyant og et casettebånd er direkte sort snak for dem :)

( egentligt ret pinligt man ikke har fået sat sin luskmand pd370 til endnu ...............)
jan_stevns

Indlægaf Redwine » tors 9. jun 2016 12:40

Historien er at jeg allerede har en Croft intg., som jeg faktisk er meget glad for. Den har desværre ikke riaa indbygget, så enten skal jeg finde en separat riaa eller som det foreslås en spændende brugt intg. med indbygget riaa.
Redwine

Lokalitet: Kibæk

Indlægaf acj1980 » tors 9. jun 2016 16:38

Captain Phoenix skrev:
acj1980 skrev:Hvad vil du vide om en Riaa? den skal være støjfri og så hæver den frekvenserne under 500Hz for at kompensere for manglende forstærkning i det lavfrekvente område, der er såmænd ikke så meget hokus pokus i det

Den nye bruger vil tydelig vis gerne vide hvilken RIAA han skal købe til sin pladespiller - og véd at der skal en RIAA til. Så hvad med at være lidt hjælpsom i stedet for bedrevidende-smart *), Alex...

Redwine - velkommen til.
Ejeren af Sound2Vision er også bruger herinde, så Kelds råd om at gå dén vej er sikkert ikke så tosset :p
Ellers har Hifi-klubben et par RIAA'er. De må kunne prøves/lånes/købes med returret - https://www.hifiklubben.dk/tilbehor/pla ... rtilbehor/
Navnlig Pro-ject'en ser lovende ud med justeringsmuligheder + subsonisk filter (der har dog været skrevet på nettet om en mulig fejl i nogle eksemplarer - en peak i den høje ende af frekvensområdet - så tjek dette først).

*)
I øvrigt korrigerer en RIAA også signalet i den høje ende af frekvensområdet - ikke kun under 500 Hz.
Og grunden til korrektionen i den lave ende af frekvensområdet er ikke "korrektion for manglende forstærkning", men skyldes, at de lave frekvenser dæmpes ved skæring af masteren.

Intet med at spille smart eller bedrevidende, men antog at det var det Redwine ville vide (spørgsmålet blev opfattet som lidt løst, derfor mit svar) men overlader gerne pladsen til andre der ved bedre, intet problem i det, og TAK jeg ved udmærket godt hvorledes en riaa endsige kurven er, vi blev undervist i det skidt på 3.skp i elektronik uddannelsen..
Men det er nok lidt unødvendig at komme ind på snakken, her er vidst nok af plade/spiller fans, så afholder mig fra dette område fremadrettet
acj1980

Indlægaf nilsvalla » tors 9. jun 2016 22:00

"I øvrigt korrigerer en RIAA også signalet i den høje ende af frekvensområdet - ikke kun under 500 Hz.
Og grunden til korrektionen i den lave ende af frekvensområdet er ikke "korrektion for manglende forstærkning", men skyldes, at de lave frekvenser dæmpes ved skæring af masteren."

For på den måde, at skabe mere plads i pladerillen.
nilsvalla

Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Indlægaf jan_stevns » tors 9. jun 2016 22:28

nilsvalla skrev:For på den måde, at skabe mere plads i pladerillen.

Øehhhhh ??
jan_stevns

Indlægaf luc » tors 9. jun 2016 22:42

Ja:
"For at have så lang spilletid som muligt på hver side af pladen, besluttedes det for mange år siden, at det var nødvendigt at korrigere lyden, da især bas ville medføre store udsving i rillerne. Disse store udsving ville både reducere spilletiden, men også medføre stort slid på pladerne."

hilsen luc
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc

Lokalitet: 1720 Vesterbro

Næste

Tilbage til Grammofoner