Men mangler lidt viden om Riaa, hvad skal man købe (nyt/brugt) og noget bud?
Pladespiller med pickup koster ca. 4000kr, så skal stå i forhold til det selvfølgelig

acj1980 skrev:Hvad vil du vide om en Riaa? den skal være støjfri og så hæver den frekvenserne under 500Hz for at kompensere for manglende forstærkning i det lavfrekvente område, der er såmænd ikke så meget hokus pokus i det
Hvad vil du vide om en Riaa? den skal være støjfri og så hæver den frekvenserne under 500Hz for at kompensere for manglende forstærkning i det lavfrekvente område, der er såmænd ikke så meget hokus pokus i det
Fredmarantz skrev:I alt vintagehifigear (-> ca. 1985) ser jeg intet udstyr i kontrolsektionen, hvor der ikke er indbygget en RIAA-kreds - tager jeg fejl?
spuncut skrev:Hvad skulle man dog med en forstærker hvis der ikke kunne tilsluttes en pladespillerForøvrigt er der da RIAA i min 3 år gamle snurrerundtting FWIW
![]()
MVH Henning
Captain Phoenix skrev:acj1980 skrev:Hvad vil du vide om en Riaa? den skal være støjfri og så hæver den frekvenserne under 500Hz for at kompensere for manglende forstærkning i det lavfrekvente område, der er såmænd ikke så meget hokus pokus i det
Den nye bruger vil tydelig vis gerne vide hvilken RIAA han skal købe til sin pladespiller - og véd at der skal en RIAA til. Så hvad med at være lidt hjælpsom i stedet for bedrevidende-smart *), Alex...
Redwine - velkommen til.
Ejeren af Sound2Vision er også bruger herinde, så Kelds råd om at gå dén vej er sikkert ikke så tosset
Ellers har Hifi-klubben et par RIAA'er. De må kunne prøves/lånes/købes med returret - https://www.hifiklubben.dk/tilbehor/pla ... rtilbehor/
Navnlig Pro-ject'en ser lovende ud med justeringsmuligheder + subsonisk filter (der har dog været skrevet på nettet om en mulig fejl i nogle eksemplarer - en peak i den høje ende af frekvensområdet - så tjek dette først).
*)
I øvrigt korrigerer en RIAA også signalet i den høje ende af frekvensområdet - ikke kun under 500 Hz.
Og grunden til korrektionen i den lave ende af frekvensområdet er ikke "korrektion for manglende forstærkning", men skyldes, at de lave frekvenser dæmpes ved skæring af masteren.
Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster