Lenco L75 diy

Analog når det bedst

Re: Lenco L75 diy

Indlægaf Ehapa » fre 23. nov 2012 23:15

Tonni skrev:Hmm. Den arm får mig til at tænke på gardinstænger som tonearm... Nogle der har prøvet?


hehe... ja den er lidt :D , der er en del der brugere ligende arme på lenco....men nok flest over there :cool1:

http://jelabsarch.blogspot.dk/2012/07/j ... ables.html

iøvrigt en fed blog....
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Lenco L75 diy

Indlægaf kbekke » fre 23. nov 2012 23:21

Ehapa skrev:Kran Ankommet!!,

Et impuls køb på Ebay, ville godt have en Gray arm men de er sku dyre i pæn stand, så jeg røg på denne Kran ting,
den har tilhørt en Gene Pack som skulle være en DJ i Salt Lake City i de gode vinyl dage, hans navn står på headshellet,
Den bliver en del af mit Lenco project og skal spille Mono, den er lavet meget solidt , og er 15 lang ,og den lyder bedre end jeg regnede med.

Billede


Den er sgu da fed. :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Lenco L75 diy

Indlægaf JGreen » lør 24. nov 2012 23:25

>>gardinstænger som tonearm... Nogle der har prøvet?<<
Ja det er prøvet, til og starte med spillede armen lidt for meget med, det gik over da jeg udgløde gardinstænger( 225g og køle den langsom ned i ovnen, bare lad den ligge i ovenen når den køller ned, det tager spæninger af Alu og gør det blød igen) det gør den meget merer død.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 545
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Lenco L75 diy

Indlægaf Max » lør 24. nov 2012 23:32

Det får mig til at tænke på hjemmebyggede pickuparme som der blev eksperimenteret meget med i halvfjerdserne, de var lavet af blomsterpinde ophængt i sytråde, nogen der eksperimentere med den slags idag ?
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Lenco L75 diy

Indlægaf Ehapa » søn 25. nov 2012 11:42

Gardinstænger...strikkepinde...blomsterpinde :OLO: ,

Er den så styg!, jeg synes den er meget fed, de fleste Boardcast tonearme fra den tid var jo nogen kæmper. Mit
anlæg er fra 1957-65, så det er ikke "HIFI" i den forstand, ligesom gardinstangen spiller det meget naturligt og rart.
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Lenco L75 diy

Indlægaf DJ Poul O » ons 28. nov 2012 12:59

Inden der går for meget "gardinstang" i tråden, vender jeg lige tilbage til arm og plint (ikke for at nedgøre de sjove påfund, kom endelig med flere af dem). Der er ikke kommet kommentarer til Helius Scorpio III armen, men der er interesse for "basis" plint.
Hvor mange er interesserede i at få fremstillet sådan en?
Bare uforpligtende. Senere kan vi tage stilling materialevalg, udseende og pris.
Og meget senere, har jeg kontakt til en der arbejder med finer, indlagt træ etc, via min møbelpolstrings interesse. Men den tager vi senere. Kunne godt forstille mig der var nogle der fik ideer til alt muligt fra højtalere til ... , men efter jul.

Måske tråden skal flytte til "gør det selv"?
Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: Lenco L75 diy

Indlægaf kbekke » ons 28. nov 2012 13:26

DJ Poul O skrev:Inden der går for meget "gardinstang" i tråden, vender jeg lige tilbage til arm og plint (ikke for at nedgøre de sjove påfund, kom endelig med flere af dem). Der er ikke kommet kommentarer til Helius Scorpio III armen, men der er interesse for "basis" plint.
Hvor mange er interesserede i at få fremstillet sådan en?
Bare uforpligtende. Senere kan vi tage stilling materialevalg, udseende og pris.
Og meget senere, har jeg kontakt til en der arbejder med finer, indlagt træ etc, via min møbelpolstrings interesse. Men den tager vi senere. Kunne godt forstille mig der var nogle der fik ideer til alt muligt fra højtalere til ... , men efter jul.

Måske tråden skal flytte til "gør det selv"?


Jeg er ihvertfald stadig interesseret i at joine et "plintbygningskonsortie".

:cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Lenco L75 diy

Indlægaf Max » ons 28. nov 2012 13:44

Jeg er blevet lidt nysgerrig, hvorfor tænder så mange på disse L75 ?
Jeg har da selv haft både en L55 og en L75, og det var da nogle
rumlepotter som kun havde den fordel at de kunne køre 78 rpm.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Lenco L75 diy

Indlægaf eggers » ons 28. nov 2012 14:14

Max skrev:Jeg er blevet lidt nysgerrig, hvorfor tænder så mange på disse L75 ?
Jeg har da selv haft både en L55 og en L75, og det var da nogle
rumlepotter som kun havde den fordel at de kunne køre 78 rpm.


Med diverse modificeringer er det en dejlig "fattigmands Garrard 301/401". Hvis man laver ny plinth og sætter ny arm på bliver den god.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Lenco L75 diy

Indlægaf Bent Egholm » ons 28. nov 2012 14:23

Hvis lejerne er velsmurte og mellemhjulet ikke er hårdt som sten synes jeg ikke rummel er noget problem. Lenco har som næsten alle andre mellemhjulsdrevne pladespillere en musikalitet der ikke kan forklares. Timing? De har en evne til at man bare lige skal høre en plade mere, noget som også kan opleves med bæltedrevne værker. Jeg aldrig har oplevet dette med direkte drevne værker, men jeg har nu heller ikke den store erfaring med dem.
Og så kan man altså ikke komme uden om at en L70 eller L75 i original stand er gudesmuk.....
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Lenco L75 diy

Indlægaf Max » ons 28. nov 2012 14:35

Ok, man kan konstatere at skønhed hænger meget sammen med øjnene der ser. Og jeg har nu også været omkring remdrevne modeller og er endt med en direkte drevet model der er skøn på grund af sin utrolige enkelthed. Og med hensyn til lyden har jeg aldrig opdaget at den lyder ringere end alt andet jeg har haft, den er mere tavs, men det ødelægger jo ikke ligefrem lyden.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Lenco L75 diy

Indlægaf DJ Poul O » ons 28. nov 2012 14:40

For mig handler det nok mest om muligheden for at lave noget selv.
Sikkert af samme grund kører der bunkevis af ombyggede VW Golfer rundt. Ingen meninger om Golfer, men der kan da sikkert købes mere vel kørende biler!
Eller som jeg gør med møbler: Køber en gammel udtjent Londonsofa med guldsnore, guldvelourstof, guldfrynser og messing dimser. Splitter den ad og bygger den op på ny. I mit tilfælde i nyt stramt design med Kvadratstof designet af Paul Smith. Et værre bøvl med de striber, men det er yderst velgørende arbejde. Sidder man bedre i den end end ny sofa? Sikkert ikke, men det er heller ikke pointen.

Og så er status på basisplinte: ca 10 stk på en god time.

Det skal nok blive sjovt.
Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: Lenco L75 diy

Indlægaf Max » ons 28. nov 2012 14:44

Se det kan jeg forholde mig til, bygger selv en del udstyr for sjov, det gælder både radioer, forstærkere, højttalere og alt andet. Jeg kunne også komme i tanke om at bygge min egen grammofon ind i en anden kasse så RIAA forstærkeren og evt. en ADC kunne finde plads i den.

Ps: hvis man vil lege med, hvad koster sådan en L75 typisk ?
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Lenco L75 diy

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 29. nov 2012 09:54

:D Hmm. En vintagehifi special udviklet Lenco plint. Jeg har også én på hylden til et fremtidigt projekt, jeg er med på noget Lenco sjov!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Lenco L75 diy

Indlægaf eggers » tors 29. nov 2012 13:42

Jeg har lavet en AutoCAD tegning af en skifferplinth der passer til en PTP4 og 12" arm. Tegningen sendes til en stenhugger der kan skære med vandjet. Jeg har fået et tilbud på sådan en plinth udskåret i 12cm tyk skiffer og det lød på 6000. Så kommer der PTP oven i og den koster lidt over €100. Nu er der også kommet PTP5, men hullerne er vist de samme. Det er selvfølgelig de luxe versionen, og jeg har da heller ikke selv trukket på aftrækkeren endnu, men min L75 står parat til en gang mega-mod.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster