Audiola TBS 652 kuffertradio.

Alt om GDS

Audiola TBS 652 kuffertradio.

Indlægaf Poul » man 23. mar 2020 12:43

Er så småt gået igang med at renovere en Audiola TBS 652 kuffertradio fra 1952.
Som det vist tydeligt fremgår af billederne, er der nok at lave på den :p
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul

Lokalitet: Strandby

Re: Audiola TBS 652 kuffertradio.

Indlægaf Tonni » man 23. mar 2020 12:56

Sikken dejlig Hroswitha enhed! Og med den udgangstrafo skal det nok komme til at lyde godt...
Håber du har en lille AM sender. Der er desværre ikke meget at lytte efter mere...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Elektronik » man 23. mar 2020 13:19

Elektronik

Indlægaf Poul » man 23. mar 2020 13:52

Hej Tonni og Elektronik.
Der er godt nok ikke mange AM-sendere længere, men jeg har en god frithængende antenne på ca. 10 m, så jeg plejer at kunne fange nogen på MB om aftenen.
Hvad er en Hroswitha-enhed egentlig for en størrelse Tonni?
Jeg lægger lidt ud, efterhånden som projektet skrider frem :roll:
Forslag og kommentarer modtages gerne :p
Poul
Poul

Indlægaf Tonni » man 23. mar 2020 15:37

Det har Peter (PQR) vist nok været om andetsteds i forummet, Men som jeg husker det, er det forgængeren for VIFA?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Poul » tirs 24. mar 2020 15:31

Er startet med at kontrollere modstanden i glødetrådene på de 6 rør, og de ser heldigvis alle fine ud :p
DK40 = 7,7 ohm. De tre DAF41 = 15,0 - 15,6 - 15,6 ohm. De to DL41 = 7,6+7,5 - 7,5+7,5 ohm. Se foto!
Håber nu, at selve rørene også fungerer :roll:

Der sidder nogle papirkondensatorer overtrukket med parafin i den. De ser udmærket ud, og jeg vil helst beholde dem af hensyn til originaliteten. Hvad tror I, er det realistisk?
Skal selvfølgelig have målt om der er spor af DC-spænding på udgangsrørenes gitter 1.

Der er kun to elektrolyt-kondensatorer i den, og dem vil jeg udskifte til nye, som jeg håber på at kunne “gemme” i de gamle hylstre.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul

Indlægaf Elektronik » tirs 24. mar 2020 16:15

Jeg ville nok med en glasbørste forsøge at rense rør benene, så de får god kontakt til soklerne. ;)
Elektronik

Indlægaf tctla » ons 25. mar 2020 00:09

Hej Poul,

Jeg følger lige med på sidelinien. Radioen ser ud til, at være i fin stand, men de Rimlock batteri-rør er noget specielle.
Der er lavet masser af 1,4V glød batterirør, men Rimlock serien var nok ikke meget udbredt. De 7-benede batteri-rør vi ellers kender, som f.eks DAF91, findes alle i en amerikansk udgave (DAF91 modsvarer 1S5 til eksempel) men jeg tror ikke amerikanerne producerede Rimlock batterirør. Derfor kan de være svære at erstatte af den simple grund, at de ikke blev masseproducerede både her og i USA.
Jeg har rigtig mange rør, men stort set ingen Rimlock batteri-typer. Ingen af mine adskillige rørtestere har sokkel til test af Rimlock, så jeg kan end ikke udmåle disse rør.
Det har jeg så tænkt mig, at gøre noget ved nu. Jeg har allerede lavet en masse forskellige sokkeladaptere (Brønd-sokkel til Oktal, Loctal til Oktal osv.) der gør, at jeg nu kan teste en masse typer testeren ikke oprindelig kunne klare. Den næste bliver en Rimlock til Oktal adapter så disse rør også kan undersøges. Desværre har jeg kun Emissions-testere, men de klarer fint at vise, om et rør har normal emission og tillige, om det har problemer med Gitter-1 strøm.
Det sidste er især vigtigt, når man skal teste UL41 og måske også EL41 Rimlock typer. Har UL41 siddet i en radio med dårlig overførsels-kondensator til G-1, så er der rigtig stor chance for G-1 strøm, der kan få røret til at gå amok efter, det er varmet op.
Hvis du derfor i fremtiden skal have testet dine Rimlock batteri-rør, bør jeg kunne fixe det.
Pøj, pøj med renoveringen. Jeg ville IKKE stole på de papir-kondensatorer. De ser rigtig fine ud, men de trækker altid fugt og bliver læk.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf Poul » ons 25. mar 2020 09:40

Hej Elektronik og Torben.
Jeg giver rørbenene en rensning med glasbørsten Elektronik :cool1:

Nu vil jeg lige fortsætte med de åbenbare renoveringsarbejder, inden jeg laver en lille opstartstest på radioen.
Hvis der viser sig problemer med rørene, så er det rart at vide, at du måske kan teste dem for mig Torben :thumbsup:

Poul
Poul

Indlægaf MaxJ » ons 25. mar 2020 10:36

Hvad hedder rørene, måske nogen af os har noget liggende his det skulle blive aktuelt.
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Indlægaf Poul » ons 25. mar 2020 11:15

Hej Max.
Det er 8-benede Philips Miniwatt rør, produceret i Holland, der sidder i radioen:
1xDK40, 3xDAF41, 2xDL41.
Indtil videre håber jeg, at de virker - glødetrådene har i hvert fald normal gennemgang.
Poul
Poul

Indlægaf MaxJ » ons 25. mar 2020 11:20

Er noteret, jeg vil kigge efter dem.
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Indlægaf Poul » ons 25. mar 2020 21:10

3C51EE12-97C9-4228-BF21-8234FAD5BECE.jpeg
955ABF1C-FAFF-4537-A062-E1A03E99B2F9.jpeg
Er så småt gået igang med kondensatorerne, og i første omgang de to største, som jeg egentlig troede var elektrolytter, men da monterings-bøjlen kom af den første, kunne jeg se, at det var en højspændingskondensator på 1uF/2000V. Den anden var godt nok en elektrolyt på 50uF/25-30V. De måle begge mange gange højere kapacitet end påstemplet, så de er nok godt fugtet op, og skal udskiftes. Jeg vil forsøge at montere nye kondensatorer inden i de originale hylstre.

Var dernæst på “lageret” for at finde andre kondensatorer.
Jeg har fundet to mulige keramiske kondensatorer i stedet for den gamle højspændingskondensator, se billedet.
Den røde er på 1,5uF/400V og den gule er på 1uF/100V. Har svært ved at forstå, at det skal være nødvendigt med en 2000V kondensator i en batteriradio med 90V anodespænding.
Hvad mener I, skal jeg tage den røde eller den gule, eller fremskaffe en helt anden kondensator med højere spænding?
Elektrolytten regner jeg med at udskifte til en ny elektrolyt på 47uF/50V, se billedet.
Poul

Indlægaf tctla » tors 26. mar 2020 18:28

Poul skrev:Var dernæst på “lageret” for at finde andre kondensatorer.
Jeg har fundet to mulige keramiske kondensatorer i stedet for den gamle højspændingskondensator

Hej Poul,

Det er ikke keramiske kondensatorer, men derimod Polyester Film kondensatorer.
De er nok rundt regnet 1000% bedre en keramiske typer. :thumbsup:

Jeg har fået samlet lidt stumper til min sokkel-adapter, så mon ikke jeg får den samlet i aften.
Jeg havde heldigvis en NOS Rimlock kvalitets-sokkel som udgangspunkt,
for adapteren skal helst vare min-tid-ud :thumbsup:
En mellemskive udboret med et kop-bor i en POM-plade og med trappe-bor tilpasset midterhul,
bærer soklen fint, når hele herligheden limes indeni en Oktal sokkel fra eBay.
Jeg har lavet mange andre adaptere efter samme princip mere eller mindre,
og nu kan jeg snart udmåle hvad-som-helst :OLO:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf Poul » tors 26. mar 2020 18:59

Flot sokkel-arbejde Torben :thumbsup:
Jeg kontakter dig, hvis der bliver tvivl om rørene fungerer.
Rart at høre at den røde og gule kondensator er OK - hvilken af dem vil du anbefale, at jeg bruger? Eller måske en helt anden type?
Det er fordi, at der står 2000V på den gamle kondensator, at jeg er blevet i tvivl, om de kan bruges med de hhv. 400V og 100V.
Poul
Poul

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage