Current adjustment Sansui AU-9500

Alt om GDS

Re: Current adjustment Sansui AU-9500

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. aug 2011 21:46

Om det er sandsynligt - johhh - måske - måske ikke. Jeg oplever normalt ikke hørbare (for mig) ændringer i lyden, hvis jeg piller v. biasstrømmen, sålænge vi er inde på "safe turf"
Hvis man hæver biasstrømmen, så hæver vi vel også det punkt, hvor mulig crossoverforvrængning kunne optræde i en Push-pull forstærker, således at man med forsigtighed kunne fremture med at sige, at forstærkeren arbejdede i klasse A op til et par watt ekstra end i forvejen. Dette ville måske med fine ører kunne høres - især hvis højttalerne brugt til forsøget, er letdrevne, så man ikke kommer ud af klasse-A driften ved normale lytteniveauer.

Om dette for dig er en realitet eller ej, kan jeg ikke give et bud på. Det kunne jo være, at Sansui, som så mange andre fabrikanter, også har haft lidt bøvl med denne forvrængning i de tidlige SS-konstruktioner - så gammel var SS da ikke i starten af 70'erne. Jeg oplever ikke hørbar forskel ved at sænke bias elelr hæve bias, sålænge vi taler om SOA (safe operating area), men den kan nok måles.
Jeg synes at huske, at hvis man kommer crossoverforvrængningen til livs, så vil det først og fremmest være hørbart i mellemtone/diaskantområdet - og altså ikke i øvrebas/mellemste bas, hvor jeg antager "bamsen" ligger begravet :)

Venligst
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf pqrannes » søn 14. aug 2011 21:52

Fredmarantz skrev:doublepost - hvordan fjernes det ene?

Vh
Freddy

Sådan!

Og tak for bamse-uddybningen!

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf pqrannes » søn 14. aug 2011 22:38

Fredmarantz skrev:Hvis du, ved at stille BIAS-strømmen på de 30-40 mA oplever at køleprofilerne bliver umanérligt varme ved tomgang i en ½-times tid, så kan du roligt stille bias ned. Transistorerne skal nok have nok at arbejde med alligevel. Mange af mine Marantz'er står v. en tomgang på 10-12mA og der er ingen driftmæssige eller lydmæssige forstyrrelserr, men blot en lidt køligere forstærker, hvilket må være sundt på sigt (jeg tænker på, at komponenter - ikke mindst elko'er's liv er afhængigt af bl.a.temperaturen i deres nærmiljø).

Nu har Sansui'en spillet en times tid uden at blive mere end godt og vel håndvarm på toppen (metalsvøbet er på igen) - mon ikke det er godt sådan?

Godt - og ubamset - lyder det i alt fald.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. aug 2011 22:48

lyder fornuftigt.
Jeg er nu altid mest tryg ved at mærke efter på selve profilerne, hvor udgangstransistorerne er monteret på. bliver de, som du selv beskriver godt og vel håndvarme, så er jeg tryg. Samtidig skal dyret selvfølgelig spille fornuftigt og efter hensigten - hvad den jo angiveligt også gør. Vi er inde på farbar vej her - er jeg sikker på.

Og denne tilstand er så et faktum efter indstilling af bias til ca. 35mA?

Kunne du fornemme, om der var plads til begge sider på trimmeren eller var du "klemt op" i et hjørne, så der ikke var yderligere justeringsmulighed på trimmeren for at opnå de 35mA?

hvis "ja" til det første, så vil jeg mene, at missionen er fuldført vedr. Bias og DC :)

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf pqrannes » søn 14. aug 2011 22:54

Fredmarantz skrev:lyder fornuftigt.
Jeg er nu altid mest tryg ved at mærke efter på selve profilerne, hvor udgangstransistorerne er monteret på. bliver de, som du selv beskriver godt og vel håndvarme, så er jeg tryg. Samtidig skal dyret selvfølgelig spille fornuftigt og efter hensigten - hvad den jo angiveligt også gør. Vi er inde på farbar vej her - er jeg sikker på.

Og denne tilstand er så et faktum efter indstilling af bias til ca. 35mA?

Kunne du fornemme, om der var plads til begge sider på trimmeren eller var du "klemt op" i et hjørne, så der ikke var yderligere justeringsmulighed på trimmeren for at opnå de 35mA?

hvis "ja" til det første, så vil jeg mene, at missionen er fuldført vedr. Bias og DC :)

Håndvarm uden på svøbet er vel noget varmere på selve profilerne? Måske skal biasen da ned?

Manualen sagde at bias-potterne skulle sættes counterclockwise og det gav som udgangspunkt - såvidt jeg husker en - bias på ca. 80 mA. Drejet ca. en 1/5-1/4 del med uret ramte jeg de ca. 35 mA. Der var således masser at plads at dreje den yderligere ned, hvis det skal til.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. aug 2011 23:11

Jeg ville håndchecke på profilerne - selv om måling må være det centrale og ikke en "håndfornemmelse" - bare en ekstra sikkerhed, hvis man nu skulle have aflæst forkert eller sådan noget - vi amatører kan vel fejle hmm....

Men hvis du HAR stillet BIAS på 35mA, så må du vel være i havn - og hvis der plads til begge sider til på Biastrimmeren og øvrige trimmere (DC), så er du vel også indenfor kredsløbets "design center" så at sige.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf pqrannes » man 15. aug 2011 18:23

Så satte jeg DC på AU9500eren ned til ca. 20 mA. Mon ikke den lyde lige så godt alligevel?

Jeg er dog blevet revet med af "succesen" her og hev en meget fin Sansui AU-555 (ikke 555A, den spiller på aqrannes' værelse) ned af hylden.

Vi prøvede den for et par uger siden, og der blev den hurtigt sat tilbage på hylden. Lyden var ulden og umulig, i alt fald på aqrannes' Philips 9710/Duelund-horn højttaler.

Jeg fandt service manualen på nettet og gik i gang med at stille bias (DC kan ikke uden videre stilles, da den har copling caps i udgangen). Bias var nærmest under 0 mA i begge siden, så der skulle drejes noget for at ramme de 20 mA (faktisk er det vist 23 mA) manualen angiver. Den ene side lod sig - jf hvad Freddy skriver ovenfor - kun med nød og næppe presse op på 18 mA, så var der ikke mere at dreje sig til.

Men ved I hvad? Det er sgu en helt anden forstærker nu. Livlig og nærværende og med overskud i bunden og detaljer i toppen. Den ene side (den der er presset hårdt) er lidt mere lukket op ad til. Og på boardet i den side er der også en fedtet skygge under den store lyt; mon ikke den har lækket en gang?

Der er ingen tvivl om at det board skal have en tur en gang. Der er lige et par ting jeg skal have lært, inden jeg kaster mig ud i det.

Lige nu snyder jeg mig lidt til at spille på den på værkstedsbordet. Mon ikke det går, hvis jeg er opmærksom på at den ikke pludselig lyder dårligt?

Boardet, der skal gås efter, ser forresten sådan ud (dårligt mobilkamerabillede i dagens anledning):

au555-board.jpg

Føj, den ser simpel ud, men nu spiller den lovende.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Edge » man 15. aug 2011 19:23

KISS metoden skal man ikke kimse af, det fungere i næsten alle sammenhæng ;)
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf Fredmarantz » man 15. aug 2011 22:40

pqrannes skrev:Så satte jeg DC på AU9500eren ned til ca. 20 mA. Mon ikke den lyde lige så godt alligevel?

Jeg er dog blevet revet med af "succesen" her og hev en meget fin Sansui AU-555 (ikke 555A, den spiller på aqrannes' værelse) ned af hylden.

Vi prøvede den for et par uger siden, og der blev den hurtigt sat tilbage på hylden. Lyden var ulden og umulig, i alt fald på aqrannes' Philips 9710/Duelund-horn højttaler.

Jeg fandt service manualen på nettet og gik i gang med at stille bias (DC kan ikke uden videre stilles, da den har copling caps i udgangen). Bias var nærmest under 0 mA i begge siden, så der skulle drejes noget for at ramme de 20 mA (faktisk er det vist 23 mA) manualen angiver. Den ene side lod sig - jf hvad Freddy skriver ovenfor - kun med nød og næppe presse op på 18 mA, så var der ikke mere at dreje sig til.

Men ved I hvad? Det er sgu en helt anden forstærker nu. Livlig og nærværende og med overskud i bunden og detaljer i toppen. Den ene side (den der er presset hårdt) er lidt mere lukket op ad til. Og på boardet i den side er der også en fedtet skygge under den store lyt; mon ikke den har lækket en gang?

Der er ingen tvivl om at det board skal have en tur en gang. Der er lige et par ting jeg skal have lært, inden jeg kaster mig ud i det.

Lige nu snyder jeg mig lidt til at spille på den på værkstedsbordet. Mon ikke det går, hvis jeg er opmærksom på at den ikke pludselig lyder dårligt?

Boardet, der skal gås efter, ser forresten sådan ud (dårligt mobilkamerabillede i dagens anledning):

au555-board.jpg

Føj, den ser simpel ud, men nu spiller den lovende.

PQR

Ja- man kan nærmest blive lidt bidt af det, når man lige får taget hul på det.... :)

Jeg håber ikke, at jeg har efterladt et indtryk af, at man bare skal skrue op for bias (synes måske, at jeg kan tolke det i mine egne indlæg). For mit vedkommende er det vigtigt at slå fast, at jeg , så længe jeg ikke kan høre nogen forskel, hellere skrue lidt ned for den i forhold til SM - end op. Jeg synes, at det er en rar følelse, at man ikke stresser materiellet, men passer godt på det.

Det bliver da spændende - også med den AU-555 - lad gerne bulletinerne flyde.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf pqrannes » man 15. aug 2011 22:45

Fredmarantz skrev:Jeg håber ikke, at jeg har efterladt et indtryk af, at man bare skal skrue op for bias (synes måske, at jeg kan tolke det i mine egne indlæg). For mit vedkommende er det vigtigt at slå fast, at jeg , så længe jeg ikke kan høre nogen forskel, hellere skruer lidt ned for den i forhold til SM - end op. Jeg synes, at det er en rar følelse, at man ikke stresser materiellet, men passer godt på det.

Nej, nej, det jeg henviste til, var at du skrev, at man godt kunne risikere komme ud i hjørnerne af potmetrets formåen for at nå den ønskede værdi, og at det da var tegn på, at der var noget på det pågældende board, der trængte til en opstramning snart. Det jeg så fiskede efter - tror jeg - var om det var "farligt" at være nået ud hvor potmetret ikke kunne drejes mere og stadig spille videre på apparatet.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Fredmarantz » man 15. aug 2011 22:54

nej - det er som udgangspunkt ikke farligt, men er jo et klart tegn på, at noget er skredet i værdi og ydeevne et andet sted. Man må gå ud fra, at design center ligger, så de fleste trimmere arbejder på "midten" af banen, så at sige. Mange trimmere i den slags apparater, som vi typisk omgiver os med, er ikke af særlig høj kvalitet og kan ofte vise sig at være halv- til heldefekte - og kunne profitere af en udskiftning til noget bedre og mere stabilt - fx multiturn-trimmere, som man kan indstille noget mere nøjagtigt med.
Så støder jeg jo på min trang til at tingene så vidt muligt skal holdes originale - og konfronteres med ét af de utallige dilemmaer, som opstår i forbindelse med at holde de dejlige gamle vintagegrej sundt kørende.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf mcs_5 » tors 20. okt 2011 22:30

Fredmarantz skrev:Jeg håber ikke, at jeg har efterladt et indtryk af, at man bare skal skrue op for bias (synes måske, at jeg kan tolke det i mine egne indlæg). For mit vedkommende er det vigtigt at slå fast, at jeg , så længe jeg ikke kan høre nogen forskel, hellere skrue lidt ned for den i forhold til SM - end op. Jeg synes, at det er en rar følelse, at man ikke stresser materiellet, men passer godt på det.

Men man skal heller ikke bare skrue ned. Højere tomgangsstrøm kræver større køleplader, så den tomgangsstrøm der er anbefalet er tit omkring det mindste forsvarlige. Så længe du kun bruger tungtdrevne højttalere opdager du ikke følgerne af for lav tomgangsstrøm, men med horn kan det let komme til at lyde grimt... Men hvis der står 30-40mA, kan du selvfølgelig sætte strømmen på 32 i stedet for 38mA.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage