Pladespiller

Alt om GDS

Re: Pladespiller

Indlægaf mcs_5 » søn 16. maj 2010 18:22

thov skrev:En enklere udgave kan beregnes og tegnes på millimeterpapir, klippes ud og klæbes fast på en strimmel af et materiale med kendt massefylde.
Vippepunktet kan klares med en stump trekantet tandstikker.

Det er vidst sådan en Clearaudio laver af pap (ligner det).

Jeg fandt en 1€-vægt i samme produktgruppe som Edge's link herover. Jeg valgte en type der var lidt mindre, og kunne klare fra 0,01 til 100g.

Og nu endnu et dumt begynderspørgsmål. Den gamle B&O pickup jeg har fundet spiller ganske fint, men s-lyde bliver fremhævet. Kan det være mangel på ordentlig justering (den er bare placeret med øjemål), eller er diskanten i mine højttalere bare mere afslørende end normalen sidst i 50'erne? Så vidt jeg husker har de gamle pickupper en "primitiv" sfærisk slibning, der vel ikke burde være så kritisk med hensyn til indstilling som mere moderne slibninger?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 16. maj 2010 20:11

Hvordan er resten af lydbilledet? er der en fornuftig bund, pianokoncert med lidt dyrisk crescendo kan afsløre om den sporer godt nok. Hvis alt lyder rent, så kan den ikke være helt galt justeret. Jeg ved dog fra én af mine kolleger, at et viskelæder på pickup huset er godt hvis det kniber :shock: :lol:

Hvordan med compliancen, de B&O'er plejer da vist at være vildt bløde - og Lustre-armen er vist ikke den aller letteste?
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf mcs_5 » man 17. maj 2010 03:48

Boptilyoudrop skrev:Hvordan er resten af lydbilledet? er der en fornuftig bund,

Der er faktisk fin bund, og mange detaljer. Men det hjælper selvfølgelig heller ikke på det når man spiller tvivlsomme indspilninger fra 80'erne... Jeg fandt noget gammelt frem (Abbey Road), og her kan jeg også høre de fremhævede s-lyde, men her er det bare meget mindre påtrængende.

pianokoncert med lidt dyrisk crescendo kan afsløre om den sporer godt nok.

Pianokoncerter har jeg ikke så mange af på lager - men jeg kan da gå på opdagelse i min mors samling (som hun aldrig spiller).

Hvordan med compliancen, de B&O'er plejer da vist at være vildt bløde - og Lustre-armen er vist ikke den aller letteste?

Jeg tror ikke den er vildt blød - det er jo en model fra den tidlige bondestenalder ;)
Og armen på en Beogram 1000 er jo en del tungere end de senere konstruktioner.

Jeg fandt lige et par billeder: http://trade.audioasylum.com/ca/listing ... cart/30952

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Tonni » man 17. maj 2010 21:03

mcs_5 skrev:det er jo en model fra den tidlige bondestenalder ;)

Rart at vide man er fra germansk jernalder så... :lol:

Mener du har ret i det med compliancen på den SP'ting. - Skal lige grave lidt. Det kunne jo være data kunne findes i køkkenmøddingen!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Tonni » man 17. maj 2010 21:25

Vel ude af skallerne... :)

Jeg fandt SP10, 12 og 14

Data:
compliance:
SP10= 25 *10-6, SP12= 25*10-6 og SP14= 15*10-6
Trackingforce:
SP10 12mN, SP12 12mN og SP14 20mN
Frekvensrespons:
+-2dB
50-16000
+-3dB
20-25000
Nålemasse
SP10 og 12 = 0,8mg SP14 = 1mg
Udgangsspænding = 10mV v. 10cm/s 1KHz

SP14 = indfattet sfærisk
SP10 = nøgen sfærisk
SP12 = nøgen ellipsisk

Vægt på alle tre 8,5 g

med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf mcs_5 » tirs 18. maj 2010 00:00

Tak Tonni. Men jeg tror det kan være den endnu ældre SP1 (fra ca. '59). Men hvilken nål der så er på er et godt spørgsmål. Der var tilsyneladende en del forskellige til SP1/SP2, og mange af de nyere typer passer jo også. Men jeg er ikke sikker på den nogensinde har været brugt (min onkel købte den som en reserve til sin Garrard), så det er nok den originale standard type - hvad end så det er for en...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 18. maj 2010 08:20

Måske er den bare ikke bedre end det du hører, 1959? Måske den er blevet lidt stiv i ophænget med tiden og pickupper har vist aldrig rigtig været struerdrengenes spidskompetence?!
Boptilyoudrop

Indlægaf D.Duck » tirs 18. maj 2010 19:04

Hej

Her er lidt data på den gamle B&O SP 1/2

http://img710.imageshack.us/img710/3884/pusp21.jpg

Billede

Det var kun i starten man kunne få 4 forskellige nåle-enheder, senere var det kun den blå (17µ) og den grønne (75µ) til 78'er

Mvh
Per H

Hovsa det billede blev da lidt for lille, det må jeg lige arbejde lidt på - er der en der kan forklare hvorfor ??
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC 209, TC-K770ES , TC-755 , TC-645 , Movic A2
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck

Lokalitet: Vestjylland

Indlægaf Louis » tirs 18. maj 2010 20:18

D.Duck skrev:Hej

Her er lidt data på den gamle B&O SP 1/2

http://img710.imageshack.us/img710/3884/pusp21.jpg

Billede

Det var kun i starten man kunne få 4 forskellige nåle-enheder, senere var det kun den blå (17µ) og den grønne (75µ) til 78'er

Mvh
Per H

Hovsa det billede blev da lidt for lille, det må jeg lige arbejde lidt på - er der en der kan forklare hvorfor ??

Alle billedet herinde bliver mindre - så skal man klikke på dem - nogen holder bare musen over :-)

Og velkommen:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 18. maj 2010 21:59

Der er noget klassisk industrielt design over den pickup, lidt som de gamle Nilfisk, Saab 96 og den slags koryfæer :D
Boptilyoudrop

Indlægaf mcs_5 » ons 19. maj 2010 03:17

Boptilyoudrop skrev:Der er noget klassisk industrielt design over den pickup, lidt som de gamle Nilfisk, Saab 96 og den slags koryfæer :D

Ja, den ser bare lidt sær ud på Lustre headshellen ;)

Men jeg har prøvet en hel masse iaften. Jeg prøvede først den Shure M75MB type 2 pickup jeg har nævnt i en anden tråd. Den fungerer, men lyder noget mørk og indelukket. Jeg ved ikke hvor slidt den er, eller hvor meget indflydelse det har på diskanten.

Så er der meget mere spræl i diskanten på den gamle B&O. Det lyder mere af CD, end af noget fra '59! Jeg har så fundet ud af at den lyder bedre hvis jeg ændrer belastningen fra de normale ca. 47k til 150k. Jeg har også hævet armen lidt - så ser vinklen mellem nålen og pladen mere "rigtig" ud. Den lyder stadig grimt på min s-lyds tortur test ("Music for the Masses" track 2 på side 1), men på andre plader lyder det ikke så dårligt. Og den graver en masse detaljer ud af rillerne på min mærkeligste plade ("P3" - kender i den? ;)).

Jeg prøvede også list forskellige måtter og pladetallerkner. En filtmåtte og den tykke gummimåtte fra min gamle NAD. Det ændrede umiddelbart ikke så meget - man skal nok lytte med computeren slukket og lidt højere end nat-niveau for rigtigt at kunne høre det. Jeg prøvede også med tallerknen fra en gammel plastic-Marantz. Den virkede ikke godt nok som svinghjul, så her blev hastigheden lidt ujævn.

Men netop tallerknen er måske et problem. Der står følgende i brugsanvisningen til Denon's DL-110: "Since an extremely strong magnet is used, this unit cannot be used with a metallic turntable." Det er nok en dårlig oversættelse - jeg regner med de mener en magnetisk tallerken, og ikke en metal tallerken. I DL-103 forvirringen står det lidt mere vagt: "Note that if an iron turntable is used, an excessive stylus pressure might be applied due to magnetic attraction" Hvad gør man så når ens tallerken er lavet af solidt østtysk stål? Er der MC typer der godt kan klare en magnetisk tallerken? Under alle omstændigheder er rotoren på motoren jo magnetisk, men det gælder jo alle direct drive motorer. Men hvis der skal en anden tallerken til, skal man vel kigge på akryl eller MDF...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 25. maj 2010 21:03

Ja nu har jeg jo hørt den, indrømmet, jeg er pænt imponeret over dens klang. Det havde jeg ikke ventet. Håber du får styr på armen, den er dejlig. Glæder mig til at høre mere om projektet :D
Boptilyoudrop

Indlægaf ulrikmm » tirs 25. maj 2010 23:03

Magneten på DL 103 er ikke særlig kraftig. Men du kan jo prøve tiltrækningen af: juster armen i balance når den er væk fra pladetallerkenen. Før den så ind over pladetallerkenen og se, om den nu tiltrækkes. Juster den i balance igen, og se, hvor mange gram forskel, der er mellem de 2 justeringer. For at vre forsigtig kan du beholde den solide nålebeskytter på DL 103 på,

Mvh Ulrikmm
Brugeravatar
ulrikmm

Indlægaf mcs_5 » ons 26. maj 2010 02:41

ulrikmm skrev:Magneten på DL 103 er ikke særlig kraftig. Men du kan jo prøve tiltrækningen af: juster armen i balance når den er væk fra pladetallerkenen. Før den så ind over pladetallerkenen og se, om den nu tiltrækkes. Juster den i balance igen, og se, hvor mange gram forskel, der er mellem de 2 justeringer. For at vre forsigtig kan du beholde den solide nålebeskytter på DL 103 på

Er der ikke en af alle jer DL-103 ejere der har et dødt/opbrugt eksemplar liggende der kunne bruges til test? Jeg har ikke så meget lyst til at bruge mindst 1000 kr. på en pickup jeg ikke kan bruge...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf mcs_5 » tors 27. maj 2010 01:36

Og nu lige en s-lyds update. Jeg tog tortur-pladen med over til Leif, og her lyder den også grimt - så det er altså produceren der skal skydes, og B&O'en er helt uskyldig.

Jeg har så også fundet ud af at mine normale (vintage) højttalere nok har et lille peak der hvor s-lydene rammer. For det lød knap så hæsligt på Leif's højttalere, og heller ikke på dem jeg har sat til nu (ikke så meget vintage).

Hvorfor har jeg så ikke lagt mærke til det før? Min gamle NAD pladespiller med OM10 pickup har vel ikke været så afslørende...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage